Sida 1 av 1

Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 19:23
av Widolf
Låg på motorvägen idag i ca 130 och fick lite feeling. Brummade på upp till 160 och då tändes varningslampan i övre delen av "belastningsmätaren"
Misstänker att batteriet blev lite varmt. Jag kommer ihåg att jag även såg detta för ett tag sedan när en Camaro ville åka lite.

Är det normalt att det är så känsligt?

S85

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 19:34
av mati
Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 19:37
av Widolf
mati skrev:
Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
:D :D :D Nu var det ju här under en liten omväg på autobahn....

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 20:09
av lator
Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 20:16
av Widolf
lator skrev:
Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.
22 grader ute och det var ett par månader sedan jag laddade på SUC....

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 20:59
av jpetters
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 21:13
av EnTraktor
Jag var ute och körde med min S100D på Autobahn förra veckan. Laddade först 10->80% på nya SuC i Berlin och körde sedan ganska hårt i 130-180 km/h i ca 2h, och då fick jag bara ladda med 70kW när jag kom fram till SuC. Men det var ingen problem med körningen, även om jag kände på mig att batteriet var varmt när jag körde av Autobahn och skulle ladda.

Nästa dag körde jag ca 150 mil från Karlsruhe till Valencia i ca 150 km/h (Tyskland) - 135 km/h (Frankrike) - 125 km/h (Spanien), under en och samma dag och hade aldrig några problem med prestanda, värme eller laddning.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 25 maj 2018 21:32
av mati
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 26 maj 2018 04:48
av bylund
Låg laddning kan också göra att batteriet effektbegränsas, så det behöver inte vara värme.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 26 maj 2018 07:55
av Widolf
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Japp en RWD, men ingen P, så då borde det väl bli bättre.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 26 maj 2018 07:57
av Widolf
mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 26 maj 2018 12:22
av mati
Widolf skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet
Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.

Re: Värmeproblem i batteriet

Postat: 26 maj 2018 19:32
av Widolf
mati skrev:
Widolf skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet
Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.
Ah, Japp en AP1