Sida 1 av 2
Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 16:16
av Dj Mastergrind
Jag har idag en Passat GTE som jag tog ut privat hösten 2016. Framåt våren/sommaren 2019 är planen att ta en Tesla S på företaget som nästa bil och tanken från början var att försöka sälja GTEn framåt vintern. Men nu har jag sett att det är tydligen ett väldigt sug efter laddhybrider på begagnatmarknaden och det verkar vara runt 12 månaders leveranstid på en ny Passat GTE. Det går även en hel del bilar på export utomlands pga bristen.
Jag är lite rådvill hur jag ska göra. Om man kan få bra betalt kanske man borde sälja redan nu och åka i någon gammal häck till våren? Eller ska man hoppas på att utbudet är lika dåligt framåt vintern och att man får lika bra betalt då? Och om man ska sälja nu, hur ska man tänka när det gäller pris med tanke på utbudet (finns inte en enda privat säljare på Blocket just nu och ganska få från handlare)? Man vill ju inte gå ut för lågt. Och hur lyckas man få köpare från utlandet?
Hur skulle ni göra?
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 16:22
av Verdi
Är du nöjd med bilen så behåll den tills det blir dags för Tesla. Finns väl inte jättemycket som tyder på att bristen skulle minska fram till nästa vår? Är inte så kul att åka "gammal häck" heller.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 16:29
av dstr
Mycket enkelt.
Sälj nu och ta över leasingen på en begagnad Tesla.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 16:45
av Dj Mastergrind
Verdi skrev:Är du nöjd med bilen så behåll den tills det blir dags för Tesla. Finns väl inte jättemycket som tyder på att bristen skulle minska fram till nästa vår? Är inte så kul att åka "gammal häck" heller.
Är väl mest det som talar emot att sälja nu, att jag inte vill åka något gammalt i knappt ett år.
dstr skrev:Mycket enkelt.
Sälj nu och ta över leasingen på en begagnad Tesla.
Skulle helst vilja sikta på att ha bilen i 4 år och då är det ny eller begagnad via Tesla som gäller så man får garantin. Men pga ekonomiska skäl (ska få in ett bostadsköp i mellan) så är det inte aktuellt med en Tesla förrän till nästa vår.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 16:59
av dstr
Dj Mastergrind skrev:
Skulle helst vilja sikta på att ha bilen i 4 år och då är det ny eller begagnad via Tesla som gäller så man får garantin. Men pga ekonomiska skäl (ska få in ett bostadsköp i mellan) så är det inte aktuellt med en Tesla förrän till nästa vår.
När du väl byter så kommer du undra varför du inte gjorde det tidigare.
Inom 2 år så lär vi fått AP3, HUD, dragkrok på S, facelift både interiört och exteriört - så då vill du köpa den du ska ha i 4-6 år.
och du ska väl inte köpa bostaden på firman?
Efterfrågan på GTE kommer sjunka när begagnade Model S börjar bli tillgängliga för under 500k (vilket är snart) samt Model 3 börjar dyka upp. Jag hade gjort mig av med den asap.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 17:01
av Tars
Sälj, köp tesla.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 17:06
av mickeisol
sälj nu och köp nåt billigt begagnat mens du väntar.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 17:12
av Smutt
mickeisol skrev:sälj nu och köp nåt billigt begagnat mens du väntar.
Vilken ångest att köra nåt astmatiker mördande sotlok,när man vill köra Tesla
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 17:16
av Verdi
mickeisol skrev:sälj nu och köp nåt billigt begagnat mens du väntar.
Så stora pengar på Passaten kan det väl inte röra sig om att det är värt ett år i en skitbil? Särskilt inte om man tänker sig ha råd med en Tesla sen.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 17:40
av mati
Behåll Passaten så länge det går. Att byta mot ett gammalt sotlok bara för att eventuellt tjäna några slantar känns jättekorkat. Det kommer du troligen att ångra ganska omgående.
Att byta Passaten mot en gammal Model S skulle jag inte heller göra. Framförallt inte om du kanske har dragkrok på Passaten och är nöjd med bilen för övrigt.
Hur mycket kör du på el? Är det så att du egentligen använder den som vilken bensinbil som helst, eller kör du huvudsakligen kortare sträckor så att du kan glida ljudlöst på el?
Jag har faktiskt gått i tankar att göra tvärtom, alltså att byta min Model S mot en Passat GTE. Bättre kvalitet och kvalitetskänsla, en del funktioner som Tesla saknar, betydligt närmare till verkstaden/service, dragkrok, kombi och lägre förmånsvärde är bara några skäl som talar för Passaten. Det som talar emot är att den har en bensinmotor som den förr eller senare kommer att använda. Och det vill jag inte. Men hade jag haft en GTE sedan tidigare hade jag nog behållit den ett tag till.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 18:15
av Gustafsson
GTE håller nog värdet rätt bra, många som vill ha en sån. Måste vara bäst att behålla den till du bestämt dig vilken bil du ska ha nästa gång.
Jag tycker att Teslan är en vældigt dyr bil, men byter aldrig till en med bensinmotor igen. el-bacillen ger permanenta skador i bilvalet.
Med nya trygg hansa førsäkringen blir driftkostnaden acceptabel som firmabil. Vad skulle jag ha som bilkøpande privatperson ? Troligen en beg välskøtt P-Tesla S med stor frunk (den är helcool tycker jag) och utbytt DU samt lågt registrerad effekt, men skulle titta på ny Leaf o Hyundai ionic el också.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 18:53
av LarsL
Det dröjer nog några år innan folk inser att hybrider inte är elbilar och att priserna faller.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 19:03
av Hammar
Kommer nog att vara många som vill ha en hybrid för att doppa tårna i el-träsket, och samtidigt ha den invanda bensindriften som säkerhet. Dock vet vi ju att hybrider är en inkörsport som snabbt leder till tyngre droger.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 19:07
av LarsL
Hammar skrev:...Dock vet vi ju att hybrider är en inkörsport som snabbt leder till tyngre droger.
Då kommer denna omställning gå fort eftersom 70% säger att deras nästa bil ska vara laddbar.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 20:44
av Legato
Ägde en 330e några månader. Är extremt nöjd att jag bytte den mot en Tesla... Har du inte råd med en ny Tesla så köp en begagnad!

Om alternativet verkligen är att köpa något fossilt så behåll GTEn!
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 22:48
av ovelundkvist
Sälj, köp tesla.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 23:03
av Tars
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 30 maj 2018 23:32
av ovelundkvist
Det är inte så ofta vi är överens, men nu var vi till och med rörande överens!

Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 00:12
av joel80
LarsL skrev:Hammar skrev:...Dock vet vi ju att hybrider är en inkörsport som snabbt leder till tyngre droger.
Då kommer denna omställning gå fort eftersom 70% säger att deras nästa bil ska vara laddbar.
Problemet är tillgången! Det kommer att vara huggsexa på begagnade (och nya) elbilar närmsta 5-10 åren. Det är ju inte en chans att vi har 70% elbilar till förfogande inom 4-5 år eller vad nu snitt-tiden för bilbyte är. Alla som vill gå över till elbil på nästa bil kommer inte att kunna det.
Redan idag är det ju svårt, inte minst när man ska köpa ny. Långa köer och vissa går inte ens att beställa!
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 05:55
av Walker
joel80 skrev:LarsL skrev:Hammar skrev:...Dock vet vi ju att hybrider är en inkörsport som snabbt leder till tyngre droger.
Då kommer denna omställning gå fort eftersom 70% säger att deras nästa bil ska vara laddbar.
Problemet är tillgången! Det kommer att vara huggsexa på begagnade (och nya) elbilar närmsta 5-10 åren. Det är ju inte en chans att vi har 70% elbilar till förfogande inom 4-5 år eller vad nu snitt-tiden för bilbyte är. Alla som vill gå över till elbil på nästa bil kommer inte att kunna det.
Redan idag är det ju svårt, inte minst när man ska köpa ny. Långa köer och vissa går inte ens att beställa!
+1000! Exakt min tanke.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 08:55
av Niklas Z
I min spåkula kommer rena elbilar att ha lägst värdeminskning, laddhybrider högre värdeminskning och allra högst värdeminskning förväntar jag mig att bilar som uteslutande drivs på fossilt bränsle kommer få. Det som skulle kunna ligga laddhybriderna i fatet är om det visar sig att degraderingen av deras batterier (som kanske har mindre bricking protection och därtill får fler laddcykler) är värre än förväntat.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 09:16
av dhogborg
Niklas Z skrev:I min spåkula kommer rena elbilar att ha lägst värdeminskning, laddhybrider högre värdeminskning och allra högst värdeminskning förväntar jag mig att bilar som uteslutande drivs på fossilt bränsle kommer få. Det som skulle kunna ligga laddhybriderna i fatet är om det visar sig att degraderingen av deras batterier (som kanske har mindre bricking protection och därtill får fler laddcykler) är värre än förväntat.
Bra gissning, man kan aldrig veta säkert men jag skulle inte vara förvånad om det blev så.
Som tillägg på batteritekniken för laddhybrider så kan jag säga att Passat GTE har enl uppgifter 9.9 kWh batteri, jag har kunnat få ut ca 7 kWh som mest.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 10:18
av danni
Att det är lång leveranstid kan dra upp priset på din begagnade GTE. Jag har faktiskt sett exempel på såna som rullat några månader och sen sålts för över nypris. Men tänk på att din bil är momssmittad och det är nästan bara företagskunder som vill skaffa en GTE till fullpris eller nära fullpris, så jag skulle inte vara så säker på att kunna få en superdeal nu. Att köra nån skruttbil i ett år bara för den sakens skull tycker jag låter onödigt om du inte har en väldigt tight ekonomisk situation. Att leasa en begagnad S på din firma i 1-2 år och sen skaffa en ny S är nog inte heller en plan som du ska underskatta, ärligt talat. Du behöver inte lägga ut mycket likviditetsmässigt för att komma över en schysst S med lågt förmånsvärde som inte kommer minska särskilt mycket i värde på ett år, och sen är du i en bra position för att skaffa en ny S med vilka förbättringar som må ha kommit då, om du skulle vilja det.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 12:22
av Dj Mastergrind
Härligt med all feedback!
Passaten är en bra bil. Bekväm, relativt tyst och rymmer barnvagnen. Kör i stort sett alltid på el då jag har ca 25 km till kontoret med möjlighet att ladda där. Den har dragkrok men jag använder den rätt sällan så det är inte ett måste. Problemet är ju att jag provkörde en Tesla för några år sedan och efter det har jag svårt att tänka mig något annat som nästa bil. De rena elbilar som är på gång som Kia mfl är ju mindre modeller och lär inte ha något stort bagageutrymme. Så Teslans bagage samt det utbyggda laddnätverket väger tungt.
Det är inte ekonomiskt tight så jag måste sälja redan nu. Tanken var mera att den kanske är lättsåld nu och så har jag det gjort. Men förmodligen är det inte svårare att sälja om drygt ett halvår och då är det bättre att njuta av en bra bil tills det är dags för en Tesla. Och att sälja och leasa en Tesla nu vill jag inte för jag vet inte om jag kommer att kunna ladda vid nya bostaden och risken finns att man målar in sig i ett hörn.
Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?
Postat: 31 maj 2018 21:51
av LarsL
joel80 skrev:LarsL skrev:Hammar skrev:...Dock vet vi ju att hybrider är en inkörsport som snabbt leder till tyngre droger.
Då kommer denna omställning gå fort eftersom 70% säger att deras nästa bil ska vara laddbar.
Problemet är tillgången! Det kommer att vara huggsexa på begagnade (och nya) elbilar närmsta 5-10 åren. Det är ju inte en chans att vi har 70% elbilar till förfogande inom 4-5 år eller vad nu snitt-tiden för bilbyte är. Alla som vill gå över till elbil på nästa bil kommer inte att kunna det.
Redan idag är det ju svårt, inte minst när man ska köpa ny. Långa köer och vissa går inte ens att beställa!
Ja, det kommer bli svårt att tillfredsställa behovet av elbilar. Bara det blir ju en omställning för en bransch som är van vid överproduktion, både kunder och företag måste anpassa sig. Det är nog inte bara vi som kommer lägga 10000kr på en bil vi aldrig kört, om jag säge så.
Det tog Tesla 4-5 år att få upp sin Gigafactoryn som försörjer 500k bilar. Det är alltså dags för andra att börja bygga nu om vi ska kunna tillfredsställa behovet.