Sida 1 av 1
Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 19:26
av Tars
Just idag hatar jag min arbetsbil.
Jag kommer åka mer än 70 mil idag, det är riktigt jobbigt.
Det enda jag vill, är att komma hem och ge slippa jobba jour. Ha
de jag haft en Tesla hade allting mycket mycket smidigare. Jag är dessutom Inte hemma än.
Framme i Mjölby om 1,5 timmar, jobba, sen 30 mil hem.....
Jag är inte bitter.
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 20:11
av Verdi
Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 20:28
av Jerka
Jag är ledsen Tars men du kan nog vara den på forumet jag tycker allra minst synd om!

Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 21:33
av Tars
Jerka skrev:Jag är ledsen Tars men du kan nog vara den på forumet jag tycker allra minst synd om!

Jo, det kan jag väl hålla med om. =)
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 21:35
av mati
Tars skrev:... Hade jag haft en Tesla hade allting mycket mycket smidigare...
Och på vilket sätt är det osmidigt att ha
flera Teslor?

Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 21:37
av Tars
Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 21:50
av Walker
...jag tycker i alla fall synd om dig.

det borde vara en mänsklig rättighet stt köra Tesla i tjänsten.
Mvh en som väntar på sin folkvagn

Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 22:01
av Tars
Walker skrev:...jag tycker i alla fall synd om dig.

det borde vara en mänsklig rättighet stt köra Tesla i tjänsten.
Mvh en som väntar på sin folkvagn

Tack för omtanken.

Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 22:39
av Verdi
Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Hade du inte en P100D också? En vit? Eller var det en P85D?
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 22:41
av mati
Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Jaja, oj. En i3 som tjänstebil. Vilken dålig arbetsmiljö du måste ha. Men tur att du slapp bli mobbad med att köra fossilt i alla fall.

Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 22:51
av Tars
mati skrev:Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Jaja, oj. En i3 som tjänstebil. Vilken dålig arbetsmiljö du måste ha. Men tur att du slapp bli mobbad med att köra fossilt i alla fall.

Vad gör man inte för miljön.
Re: Bmw i3
Postat: 01 jun 2018 22:52
av Tars
Verdi skrev:Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Hade du inte en P100D också? En vit? Eller var det en P85D?
Ja, och ja.

Men nu är det bara en svart x.
Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 09:36
av Verdi
Nu verkar det gå att beställa i3 med 120Ah-batteriet (~40kWh användbart vilket ger verklig räckvidd på ca 30 mil).
Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 10:18
av jonas
Fast bilden du visar verkar bara ha 33kWh batteriet, som enligt NEDC skulle ge 300km, själva skriver de att 200km är mer rimligt.
https://www.bmw.se/content/dam/bmw/mark ... 449918.pdf
Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 10:37
av Verdi
Fast nu står det ju "total räckvidd vid vardagskörning i praktiken" och REX-versionen har 230 km och BEV har 300 km. Så mycket skiljer det inte med samma batteripack. BEV går något längre men inte 30% längre.
Tar man förbrukningen på 13,1 kWh/100 km och tar det gånger räckvidden så får du 39,3 kWh.
Eller så har de helt enkelt skrivit fel?
Edit: Verkar som att jag är dåligt informerad. Det är 94Ah-versionerna. Men snart så!
Edit igen: Enligt de som vet så ska 120Ah-versionen gå att beställa i november för leverans i maj 2019. Inga priser kända men när de lanserade 94Ah-batterierna så var prishöjningen gentemot de gamla 60Ah-batterierna högst måttlig. Tror det rörde sig om ca 30 tkr. Och då kommer de där 300 km som står angivna vara högst möjliga även i verkligheten.
Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 13:46
av Tars
Åh!!!
Jag är nöjd med min i3:a, men detta skulle innebära att jag kan skippa rexen!
Najs!!
Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 14:39
av Walker
Tars skrev:Verdi skrev:Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Hade du inte en P100D också? En vit? Eller var det en P85D?
Ja, och ja.

Men nu är det bara en svart x.
Redan inaktuell....

Re: Bmw i3
Postat: 28 aug 2018 16:02
av Tars
Walker skrev:Tars skrev:Verdi skrev:Tars skrev:Verdi skrev:Trodde du hade flera Teslor? Köpte du inte en X nyligen?
Har nu ”bara” en tesla och det är en x ja, men den har jag privat och jobbar i en i3:a.
Nu är jag i alla fall klar i Skänninge och ska hemåt!
Hade du inte en P100D också? En vit? Eller var det en P85D?
Ja, och ja.

Men nu är det bara en svart x.
Redan inaktuell....



Re: Bmw i3
Postat: 12 okt 2021 13:01
av Legato
Försöker övertala min mor om att privatleasa en elbil och då ser i3 väldigt attraktiv ut, både till pris och möjligheten att leasa på endast 12 månader.
Frågor till er som kör en idag:
* Hur bra är bilens ruttplanerare? Hittar den alla relevanta laddare längs vägen? Har den även annan data gällande tex trasiga laddare, hastighet, beläggning för något/några av nätverken?
* Hur pass mycket räckvidd "äter" 20"-hjulen som ingår i Charged Plus-paketet?
Re: Bmw i3
Postat: 12 okt 2021 13:08
av DanneLKPG
Den inbyggda GPS:en är inte något jag skulle använda till att planera laddstopp. Inte alls tydlig. Fungerar annars väldigt bra för just navigering och att GoM ändras beroende på rutt. Det går att söka efter laddare i bilen, men den är inte särskilt smart eller användarvänlig att sitta med rullhjulet…
För laddstopp är det nog lättare att istället köra ABRP med CarPlay.
Har 20” sommar och 19” vinter på min i3S och kan ej svara på skillnaden i förbrukningen tyvärr. Kör ju bara 19” när det är kallt så…
Re: Bmw i3
Postat: 12 okt 2021 19:09
av Swede1
Legato skrev:Försöker övertala min mor om att privatleasa en elbil och då ser i3 väldigt attraktiv ut, både till pris och möjligheten att leasa på endast 12 månader.
Frågor till er som kör en idag:
* Hur bra är bilens ruttplanerare? Hittar den alla relevanta laddare längs vägen? Har den även annan data gällande tex trasiga laddare, hastighet, beläggning för något/några av nätverken?
* Hur pass mycket räckvidd "äter" 20"-hjulen som ingår i Charged Plus-paketet?
Använderinte bilens ruttplanerare för laddstopp, har appar för att status på laddare i olika nätverk. Eller så tankar jag 8 liter bensin om laddning strular.
Bilen går snålare på smala 19 vinterdäcken, kanske 5-10 % beroende på däcktryck. Men på vintern är det ofta högre förbrukning ändå. Skillnad Märks väl på våren när sommardäcken åker på och svalt.