Är det några här som har en S60? Hur upplever ni bilen på långresor? Känns räckvidden tillräcklig, eller känner man jag-borde-valt-stora-batteriet varje gång?
Självklart vore det najs med en S85, men S60 har ju aningens mer humant pris.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:21
av Kilowatt
Det är väl samma batteri i alla numer?
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:21
av LarsL
Bjørn Nyland har ju testat en S60 också, han äger ju annars en P85.
Tror man klarar sig bra om man har bilen till pendling.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:28
av Svenssons
Kilowatt skrev:
Det är väl samma batteri i alla numer?
I Model S 40 och Model S 60 var det väl samma batteripack men jag tror inte att det är samma i S 60 och S 85 idag och att de begrännsat det til 60kWh mjukvarumässtigt i S 60. Laddningen borde gå lika snabbt i S 60 som i S85 om så vore fallet men maxeffekten stryps rätt snabbt i S 60 vilket pekar på att det inte finns lika många battericeller i den bilen.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:40
av simonk
För egen del skulle det inte vara någon pendlingsbil, men inte så många långresor heller. Normalt är väl typ 10 mil i taget till släkt och vänner.
Fast att den var så mycket långsammare att ladda än S85 trodde jag inte innan jag såg Björns video. Blir väl antagligen rätt segt om man behöver använda SC:ar.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:42
av Lessmog
simonk skrev:
För egen del skulle det inte vara någon pendlingsbil, men inte så många långresor heller. Normalt är väl typ 10 mil i taget till släkt och vänner.
Fast att den var så mycket långsammare att ladda än S85 trodde jag inte innan jag såg Björns video. Blir väl antagligen rätt segt om man behöver använda SC:ar.
Ganska precis halva laddfarten på S60 enligt Björn Nyland. Tänkvärt. Men det är även priset.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:45
av SR-71-BlackBird
Stor skillnad,
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 19:49
av Svenssons
Kmanauto kör själv en S60 och har gjort en hel del tester. Här är den senaste:
Jag är egentligen ingen förespråkare till större batterikapacitet för längre räckvidd men jag lockas dock av laddhastigheten som större batteripack ger.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 20:28
av Zoidberg
simonk skrev:
Är det några här som har en S60?
Hej simonk. Jag kör en 60kw sedan en månad. Jag har inte vart på någon långresa ännu, mer än den från UpplandsVäsby till Götet. Inga problem där.
Bilen laddar snabbt nog. Det är min uppfattning, so far. Jag köpte just 60 för att få ner priset lite. Jag vill inte anstränga ekonomin för mycket. Men jag ville köra en Tesla.
Innan körde jag en Ampera (16kw). Så jag har lärt mig att ladda och att planera min körning. Mycket av denna planering gör bilen numera åt dig. Och vet man hur man ska handskas med elbilar så kan man nästan fördubba räckvidden genom att ändra körstil eller bara välja en lugnare väg.
Jag kan tänka mig att en 85 ger extra trygghet och flexibilitet. Men till vardags funkar en 60. Jag är mycket nöjd!
Nu siktar vi på att köra en roadtrip till påsk. Får se hur den gör sig på resor mellan SC.
Re: S60 vs S85
Postat: 26 mar 2015 20:56
av Kilowatt
Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Det är väl samma batteri i alla numer?
I Model S 40 och Model S 60 var det väl samma batteripack men jag tror inte att det är samma i S 60 och S 85 idag och att de begrännsat det til 60kWh mjukvarumässtigt i S 60. Laddningen borde gå lika snabbt i S 60 som i S85 om så vore fallet men maxeffekten stryps rätt snabbt i S 60 vilket pekar på att det inte finns lika många battericeller i den bilen.
Tror jag blandade ihop batterikapacitet och effekt
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 02:25
av Svenssons
Kilowatt skrev:
Svenssons skrev:
Kilowatt skrev:
Det är väl samma batteri i alla numer?
I Model S 40 och Model S 60 var det väl samma batteripack men jag tror inte att det är samma i S 60 och S 85 idag och att de begrännsat det til 60kWh mjukvarumässtigt i S 60. Laddningen borde gå lika snabbt i S 60 som i S85 om så vore fallet men maxeffekten stryps rätt snabbt i S 60 vilket pekar på att det inte finns lika många battericeller i den bilen.
Tror jag blandade ihop batterikapacitet och effekt
Fast du behöver inte ha varit helt fel ute ändå. Har läst att Model S 40 som gick att köpa till en början faktiskt hade samma antal celler som S 60. Bilen kostade alltså Tesla precis lika mycket som S 60 att tillverka och det gick åt lika många battericeller. Begränsad tillgång till celler tror jag var huvudanledningen till att modellen försvann även ifall vinsten också har spelat in.
Det är inte omöjligt att Tesla väljer att ha samma batteripack till samtliga Model S när väl Gigafabriken är i drift. Visserligen blir bilar med fler celler tyngre och ger mindre vinst vid försäljning men det är enklare att hantera både vid tillverkning och mjukvarumässigt vid laddning, battericellerna får längre livslängd, det går lika snabbt att ladda och framtida uppgradering kan köpas och skickas online som OTA.
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 07:42
av Delta
point1 skrev:
Svenssons skrev:
Fast du behöver inte ha varit helt fel ute ändå. Har läst att Model S 40 som gick att köpa till en början faktiskt hade samma antal celler som S 60. Bilen kostade alltså Tesla precis lika mycket som S 60 att tillverka och det gick åt lika många battericeller. Begränsad tillgång till celler tror jag var huvudanledningen till att modellen försvann även ifall vinsten också har spelat in.
Det är inte omöjligt att Tesla väljer att ha samma batteripack till samtliga Model S när väl Gigafabriken är i drift. Visserligen blir bilar med fler celler tyngre och ger mindre vinst vid försäljning men det är enklare att hantera både vid tillverkning och mjukvarumässigt vid laddning, battericellerna får längre livslängd, det går lika snabbt att ladda och framtida uppgradering kan köpas och skickas online som OTA.
S40 försvann på grund av få beställningar så de gjorde väl så att de bara sålde de som redan var förbokade och istället för att göra ett helt eget batteripack använde de 60-packet på grund av låga volymer.
Visar hur lite bilfabrikanter förstår sina produkter och kunder. Vid lanseringen av model S trodde man att det stora dyra batteriet skulle göra priset så högt att kunderna avstod från att köpa och man erbjöd 60- och 40-modellerna till dessa kunder. Det visade sig att det inte fanns tillräckligt intresse för 40-modellen så den lades ned. 60-modellen kommer förmodligen att möta samma öde när model 3 lanseras.
Tittar man på övriga utbudet på dagens marknad är 40kwh-batteri "top of the line" och övriga batteristorlekar är mindre och har några få mils räckvidd. Kunder till sådana produkter känner sig med rätta lurade efter de under tryck från en slipsprydd bilsäljare slantat upp 500 tkr för sin servicekrävande "nya" hybrid som i grund och botten är en utdaterat 60-talsprodukt med "fantastisk finish och knappkänsla" som motorjournalisterna skriver.
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 08:01
av Feddan
Zoidberg skrev:
simonk skrev:
Är det några här som har en S60?
Hej simonk. Jag kör en 60kw sedan en månad. Jag har inte vart på någon långresa ännu, mer än den från UpplandsVäsby till Götet. Inga problem där.
Bilen laddar snabbt nog. Det är min uppfattning, so far. Jag köpte just 60 för att få ner priset lite. Jag vill inte anstränga ekonomin för mycket. Men jag ville köra en Tesla.
Innan körde jag en Ampera (16kw). Så jag har lärt mig att ladda och att planera min körning. Mycket av denna planering gör bilen numera åt dig. Och vet man hur man ska handskas med elbilar så kan man nästan fördubba räckvidden genom att ändra körstil eller bara välja en lugnare väg.
Jag kan tänka mig att en 85 ger extra trygghet och flexibilitet. Men till vardags funkar en 60. Jag är mycket nöjd!
Nu siktar vi på att köra en roadtrip till påsk. Får se hur den gör sig på resor mellan SC.
Bra inlägg!
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 08:12
av Lembritt
Åker själv runt i en S60 sen en månad tillbaka. Har bara testat Supercharger en gång i Upplands Väsby. Tyckte den laddade fort, medans jag njöt av en kopp inne på Max.
Jag kör ca 14 mil om dagen och tycker batteriet räcker till. Vill jag göra lite andra ärenden är det inga problem, men ingen ångest än så länge . Laddar batteriet till 80% en gång per dygn.
Hur mycket laddar ni andra för daglig drift? Håller batteriet bättre om man sänker ytterligare?
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 09:50
av 18650
Hur långt kör ni era 60kWh på en laddning? Normal körning, vare sig tantkörning eller rally.
Om man kliver på E6:an i 120km/h hur långt tar man sig då? Fortfarande nog för att nå mellan SC? Säger nya mjukvaran åt dig att hålla 100km/h istället för att nå fram till SC?
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 12:13
av Pontus
Lembritt skrev:
Åker själv runt i en S60 sen en månad tillbaka. Har bara testat Supercharger en gång i Upplands Väsby. Tyckte den laddade fort, medans jag njöt av en kopp inne på Max.
Jag kör ca 14 mil om dagen och tycker batteriet räcker till. Vill jag göra lite andra ärenden är det inga problem, men ingen ångest än så länge . Laddar batteriet till 80% en gång per dygn.
Hur mycket laddar ni andra för daglig drift? Håller batteriet bättre om man sänker ytterligare?
Jag tror nog att jag hade klarat mig med S60 till 99,9% men valde S85D för fyrhjulsdriften och mycket till stor del för att jag tror den står sig bättre i värde och så har man ju lite bilidiot kvar i sig...
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 12:39
av Zoidberg
Feddan skrev:
.
Bra inlägg!
Tack! Dina vänliga ord förgyller dagen!
Om jag slarvkör lite och krämar på i 120 så tar jag mig runt 20mil på en laddning.
60kw delat på 300w/km = 200km räckvidd
Men då kör jag slarvigt.
På landsväg klarar man sig lätt på runt 200w/km och då blir samma siffra:
60kw delat på 200w/km = 300km räckvidd.
Därav att man kan tjäna mycket på att bara välja en lugnare väg. Eller sänka farten..
Jag pendlar 4,5mil till jobbet. Ofta köer. Så jag kör långsamt och skulle därför kunna hoppa över att ladda på 3dagar om jag vill. Men jag spelar säkeret och laddar upp till 80% varje natt.
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 13:05
av simonk
Vill också passa på att tacka Zoidberg och Lembritt, bra info!
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 14:09
av Zoidberg
simonk skrev:
Vill också passa på att tacka Zoidberg och Lembritt, bra info!
Tack! Vi som kör dessa bilar har ofta en gediget teknikintresse och diskuterar mer än gärna våra prylar! Kul att få prata av sig med likasinnade!
Kul att man inte är den enda 60kw föraren på forumet. Jag kan ibland känna mig som en fattigmans-ägare av Tesla. Men jag har det inte bättre ställt än att jag känner mig tvungen att spara in dom sista tusenlapparna. S60 fungerar väldigt bra som bruksbil!
För att svara på Lebritts fråga om batteri så tror jag att till vardags ska man nog inte gå över 80%. Men man ska heller inte undvika 100%. Det är bra att motionera batterierna upp till 100% och kanske ner till 2% lite då och då. Så att mjukvaran lär känna sina gränser.
Jag har för mig att tidiga iphone hade problem ett tag när telefonen kunde dö när man hade 20%kvar. Just för att mjukvaran aldrig fick lära känna batteriets undre gräns.
Men ta inte mina ord på för stort allvar. För ett riktigt svar bör ni kontakta Teslas tekniker.
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 14:42
av Leo
Har senaste 2500 milen (15 månader) levt med elbil med praktisk räckvidd på ca 7-13 mil (ej Tesla...) Då får man också väldigt konkret lära sig hur mycket t ex hastighet, däckstryck, vinterdäck, regn, kyla, värme, tjocklek på jackan...förvärmning osv påverkar räckvidden. En väldigt bra och emellanåt "kall" skola Det har också medfört att jag i vissa avseenden fått anpassa mig till rådande omständigheter och t ex sänka farten för att kunna ta mig hem men har aldrig på de 2500 milen blivit stående men har flertalet gånger kört ner mot 0 och i vissa fall även förbi 0 i räckvidd kvar...Räckviddsånget har jag knappast alls eftersom det är ganska lätt att förutse räckvidden då man lärt sig bilen och använder navigatorn för att se exakta avstånd. Att "nödladda" lite "extra räckvidd" för att ta sig sista km/milen om det dragit aningens mer än planerat går ju väldigt enkelt och snabbt i vilket vägguttag som helst. Fattas det mycket laddning så har det nog varit lite fel i planeringen
Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd!
Fördelen har varit att nu med Teslas räckvidd och SC-nät så är ju i princip allt en barnlek i förhållande till tidigare! Så det jag vill ha sagt att allt är relativt. Och jag tror att en 60 räcker vääääldigt långt för de allra flesta. Sen att många, inklusive mig själv föredrar, och är beredd att prioritera 85 är en annan sak. Men om valet stod mellan Tesla60 och "annan bil" så tycker jag valet var enkelt! Så var glad för din Tesla oavsett om det är 60 eller 85 och sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 15:04
av Zoidberg
Leo skrev:
Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd!
...sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Helt rätt Leo. Dina ord om elbil i köer är värt att notera för oss alla!
En elbil gör sig väldigt bra i köer. Det långsamma tempot förlänger räckvidden. Förutsatt att man inte brassar på med 27'C inne i kupén då...
/Z
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 15:15
av Svenssons
Zoidberg skrev:
Leo skrev:
Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd!
...sänk farten så kommer du längre än du tror och du förlorar antagligen i praktiken färre minuter än du tror också.
Helt rätt Leo. Dina ord om elbil i köer är värt att notera för oss alla!
En elbil gör sig väldigt bra i köer. Det långsamma tempot förlänger räckvidden. Förutsatt att man inte brassar på med 27'C inne i kupén då...
/Z
Som sagt, alt är relativt, 27 grader skulle vara kallt här... På sommaren är nog 27 grader bättre för minskad batterikonsumtion än 18-19
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 15:16
av vigge50
Leo skrev:
Men bilköer då??? Nääää, med avstängd värme så blir ju liksom bilköer och långsam hastighet en bonus eftersom det ger längre räckvidd!
Det hade jag och en vän diskussion om, om man kör långsamt så förstår jag att det är lång räckvidd men om det är många start och stopp, hur blir det med räckvidden då? Det vi diskuterade då var i och för sig hur räckvidden var vid stadskörning med många start och stopp för även om man kan ladda en del av energin när man bromsar så finns det inget som är så energikrävande som att accelerera vilket blir mycket av i stadskörning. Det jag också undrar är hur blir räckvidden om det är långa bilköer där man står still sen gasar upp , kör några tiotals meter och sen stannar igen. Jag har åkt ner till Italien genom Tyskland med bil några gånger med mina föräldrar och då händer det att det blir låååånga köer och hur klara en elbil det när man ständigt måste gasa och bromsa?
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 15:32
av Zoidberg
vigge50 skrev:
... hur klara en elbil det när man ständigt måste gasa och bromsa?
Intressant fråga. Sällan jag kör mer är någon mil i stadsmiljö, så jag vet faktiskt inte hur energiåtgång ser ut där en längre stund.
Men jag ska försöka testa någon dag. Kanske någon anna i forumet vet svaret på denna frågan?
Re: S60 vs S85
Postat: 27 mar 2015 19:11
av Leo
Min erfarenhet är att "jämn fart" 20-30km/h nog är snålast.
Start stopp och riktig krypkörning så är nog inte effekregleringselektroniken optimerad så då drar det aningens mer.