Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Rennwagen »

Det blir förstasidestoff i all media om en Tesla krockar, med eller utan autopilot aktiverad. Men hur många olyckor har din Tesla förhindrat? Idag satt jag och slökörde, Teslan pep till, jag bromsade och undvek att köra in i bakluckan på framförvarande bil. Framför den fanns en annan bil som blockerade vägen, därav de hastiga inbromsningarna.
Detta har hänt mig flera gånger och jag uppskattar verkligen funktionen som är långt mycket mer utvecklad än andra biltillverkares collision warning system.
Teknisk utveckling sker inte utan misslyckanden. Vore det enkelt krävdes inte utveckling och misslyckanden. Hur många flygplan har inte kraschat innan vi kunde flyga säkert trafikflyg över Atlanten?
I framtiden har människostyrda bilar en saftblandare på taket, för de är oförutsägbara och farliga. De självkörande är de säkra, synkroniserade och det självklara. Maskinen är säkrare än människan för den är rationell och konsekvent. Jag blir så sorgsen när alla hoppar på Elon när en av alla Teslor är inblandad i en olycka. Räkna som sagt hur många olyckor de redan förhindrar. Det är mer relevant och mycket fler till antalet.
Uppskattningsvis har min Tesla efter 1,5 år räddat mig undan 1 större olycka och säkerligen 5-6 mindre incidenter som den ovan.
Hur många gånger har din Tesla räddat dig?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

Ett par olyckor är det troligen. Svårt att veta om det garanterat hade blivit olycka eller inte men bilen har i alla fall varnat och bromsat innan jag sett att det behövdes. Bägge gångerna var det bilen framför bilen som jag hade framför mig som hade bromsat in kraftigt vilket jag inte kunde se och bilen framför mig hade inte hunnit reagera på det innan min bil började reagera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av jpetters »

En 4-5 sannolikt mindre incidenter har den definitivt förhindrat.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Smutt »

Dom gånger typ 3 av 4 så har min Tesla utan AP men AP2 varit helt fel ute den 4e gången var vi båda med på vad som hände, så 25% rätt är min bild av saken obs när den har fel rycker den väldigt farligt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Smutt »

Har funderat på att sätta tejp över alla kameror pga spökena min bil ser men är för lat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Musikmannen66 »

Jag upplever att systemet funkar så bra att jag har börjat lita på det. Det händer nästan var och varannan dag att jag hör varningen och hittills har det stämt till 98%ca att jag behöver bromsa . Det har räddat mig vid 3 tillfällen när jag varit ouppmärksam.
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Har funderat på att sätta tejp över alla kameror pga spökena min bil ser men är för lat
Du kanske ska ringa ghostbusters?! :shock: å
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Har funderat på att sätta tejp över alla kameror pga spökena min bil ser men är för lat
Du kanske ska ringa ghostbusters?! :shock: å
Möjligt :lol: eller också är det att jag mest kör motorleder? Extremt lite kö osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Har funderat på att sätta tejp över alla kameror pga spökena min bil ser men är för lat
Du kanske ska ringa ghostbusters?! :shock: å
Möjligt :lol: eller också är det att jag mest kör motorleder? Extremt lite kö osv
Jag tror du gör bäst att ha spökena kvar, jag tror dom hjälper dig någongång i framtiden
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Smutt »

Härligt med tro, kör på den linjen.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Jerka »

Rennwagen skrev:
Uppskattningsvis har min Tesla efter 1,5 år räddat mig undan 1 större olycka och säkerligen 5-6 mindre incidenter som den ovan.
Vänta... Du hade krockat 6-7 gånger på 1,5 år om du kört en annan bil? Brukade du krocka så ofta innan du köpte teslan?

Jag vill hävda att det inte blir så tillförlitligt att använda sig av självrapportering för att bilda sig en uppfattning av såna här saker. Förutom rena överdrifter så tror jag det är svårt att bedöma vad som blivit en olycka och inte.

Istället borde man jämföra olycksstatistik mellan olika bilmärken och modeller (vilka som har vissa säkerhetssystem etc).
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Telsa »

Jag har haft körkort i 20 år. 0 olyckor fram tills jag köpte Tesla. Nu har jag blivit påkörd två gånger på tre år. Bilen är en idiotmagnet.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda
Referralkod: ts.la/olle4951

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av okjhum »

Mestadels funkar autopiloten bra tycker jag. Men i starkt motljus och vid skarpa skuggor kan den bete sig konstigt. T.ex. hastigt bromsa till inför mötande bilars skuggor på min väghalva. Och en gång ville den plötsligt styra ner mig i högra diket/stupet precis före en järnvägsviadukt! Då mötte vi solen precis ovanför vägen (inga mötande bilar eller andra uppenbara faror). Vid sådana körförhållande är det bättre att koppla ifrån autopiloten.
Vidare, om man närmar sig cyklister bakifrån vill autopiloten ändå styra mitt i körfältet, men det vill inte jag. Det blir alldeles för nära cyklisterna, så då kopplar jag också bort AP.

Jag litar helt på att autopiloten kommer att reagera snabbare än jag vid en incident. Frågan jag ställer mig men inte kunnat besvara är om jag ska låta den plötsligt men förhoppningsvis säkert styra undan något som jag inte upptäckt ännu, eller om jag ska hålla emot i ratten bara för att jag inte har sett faran ännu?

En annan fråga är om den kommer att reagera adekvat på en plötsligt uppdykande älg snabbare än jag? Eller inte alls? Rådjur? Grävling? Hund? Har någon av er andra erfarenhet av det?
Modell X 90D sedan mars 2017. Drygt 15.000 mil (maj -24)
---
Ny Model X sedan aug 2023. Drygt 1.300 mil (maj -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19595
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Bjelke »

okjhum skrev:
Mestadels funkar autopiloten bra tycker jag. Men i starkt motljus och vid skarpa skuggor kan den bete sig konstigt. T.ex. hastigt bromsa till inför mötande bilars skuggor på min väghalva. Och en gång ville den plötsligt styra ner mig i högra diket/stupet precis före en järnvägsviadukt! Då mötte vi solen precis ovanför vägen (inga mötande bilar eller andra uppenbara faror). Vid sådana körförhållande är det bättre att koppla ifrån autopiloten.
Vidare, om man närmar sig cyklister bakifrån vill autopiloten ändå styra mitt i körfältet, men det vill inte jag. Det blir alldeles för nära cyklisterna, så då kopplar jag också bort AP.

Jag litar helt på att autopiloten kommer att reagera snabbare än jag vid en incident. Frågan jag ställer mig men inte kunnat besvara är om jag ska låta den plötsligt men förhoppningsvis säkert styra undan något som jag inte upptäckt ännu, eller om jag ska hålla emot i ratten bara för att jag inte har sett faran ännu?

En annan fråga är om den kommer att reagera adekvat på en plötsligt uppdykande älg snabbare än jag? Eller inte alls? Rådjur? Grävling? Hund? Har någon av er andra erfarenhet av det?
Håller me om det där med cyklister (och fotgängare mm).
Vill också tillägga att det inte bara är lågt stående som mm som gör att den kan få fnatt, det gäller ju såklart även om linjerna helt enkelt inte syns (utslitna eller där dom lagat asfalten tex).

Nope, den ser INTE djur, been there done that.... flera gånger, men har hunnit tagit över och undvikit incident, däremot är det som många har rapporterat att man kan ha lite mer uppsikt över
omgivningen än när man kör själv och hinner upptäcka ev djur lite snabbare (eller sjukt snabbt kommande fordon i vänsterfilen bakom för den delen)

Edit: AP 2 och kommande versioner har dock potentialen att se djur mm framöver.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mati »

Jag körde drygt 90 mil igår. Först med AP. Sen blev jag less på den. Filbytena var rena äventyret. Jag stängde av automatiskt filbyte. Då skrek bilen var och varannan gång vid omkörningar att jag skulle ta över omedelbart. Fast jag körde ju själv! Hur jag än gjorde och hur länge jag än blinkade innan så trodde bilen att jag höll på at köra av vägen. Jag fattar inte vad detta är. Farthållaren spökbromsade massor med gånger innan jag tappade tålamodet. De sista 40 milen körde jag helt manuellt, och då kändes det äntligen säkert och bra.
Trafiksäkert? Nej knappast. Förhindra olyckor fick jag göra själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Yxel »

Något är ju fel på din bil, Mati :(
Multicoat Red Model X P100D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av 12man »

Telsa skrev:
Jag har haft körkort i 20 år. 0 olyckor fram tills jag köpte Tesla. Nu har jag blivit påkörd två gånger på tre år. Bilen är en idiotmagnet.
Vete fan vad det är, stod parkerad i tisdags väntade på dottern ca 30 min, 6-7 bilar skulle vända och/eller fickparkera intill mig varav 2 som samtidigt skulle snacka i telefon var tvungen att tuta en gång. Haft körkort i 45 år aldrig varit med om nåt liknande.
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

Tur att alla ni som brukar krocka 5-6 ggr per år äntligen har hittat en bil som hjälper er. ;)
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag körde drygt 90 mil igår. Först med AP. Sen blev jag less på den. Filbytena var rena äventyret. Jag stängde av automatiskt filbyte. Då skrek bilen var och varannan gång vid omkörningar att jag skulle ta över omedelbart. Fast jag körde ju själv! Hur jag än gjorde och hur länge jag än blinkade innan så trodde bilen att jag höll på at köra av vägen. Jag fattar inte vad detta är. Farthållaren spökbromsade massor med gånger innan jag tappade tålamodet. De sista 40 milen körde jag helt manuellt, och då kändes det äntligen säkert och bra.
Trafiksäkert? Nej knappast. Förhindra olyckor fick jag göra själv.

Automatiskt filbyte? Det måste jag ha missat. Byter den själv eller är det där med att blinka först och så svänger den?

Konstigt att du har såna problem med adaptiva farthållaren. Min fungerar rätt bra faktiskt. Inte riktigt lika bra som på Volvon men fullt tillräckligt för att den ska vara användbar. Ett tips om man kör motorväg är ju att ställa ner avståndet till 1 så slipper den bromsa så tidigt för lastbilar och annat långsamt i högerfil innan man hinner gå ut till vänster.

Däremot är jag som alla kanske vet inget större fan av autopiloten. Använder den högst sporadiskt under vissa specifika förhållanden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mati »

@Verdi, ja, jag menar auto lane change på motorvägar. Jag har avståndet inställt mellan 5 och 7. Allt annat är ju olagligt och känns alldeles på tok för nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
@Verdi, ja, jag menar auto lane change på motorvägar. Jag har avståndet inställt mellan 5 och 7. Allt annat är ju olagligt och känns alldeles på tok för nära.
Den var lite jobbig förr. Fick blinka lite längre samtidigt som man hjälpte den på traven med styrningen men inte för mycket få då tog man ju över kontrollen. Sedan när man skulle tillbaka in i högerfilen så fick man inte stänga av blinkers för tidigt för då skulle den snabbt som attan tillbaka till vänsterfilen... Den funktionen har dock blivit bättre på senare tid och fungerar nu helt OK. Dock så använder jag den inte så ofta eftersom bilen oftast brukar bromsa in rätt tidigt om man kommer i högre fart än bilen som man kör ikapp. Vill inte välja att ligga i vänsterfilen en längre stund eller bromsa in bakom bilen jag kör ikapp så då brukar jag oavsett ta över kontrollen själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mans71 »

Verdi skrev:
Ett tips om man kör motorväg är ju att ställa ner avståndet till 1 så slipper den bromsa så tidigt för lastbilar och annat långsamt i högerfil innan man hinner gå ut till vänster.
Funkar det så för dig? Min AP2-bil släpper på farten väldigt tidigt, typ när man närmar sig 400 meter eller så vilket gör att omkörningen/komma ikapp går plågsamt långsamt. Det gör att jag aldrig använder AP:n i situationer där man ofta kör ikapp framförvarande bilar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Foluke »

Blir det långsam kö, aktiverar jag AP. Den startar, bromsar och håller avstånd. Förhindrar olyckor? Troligtvis men det bli väldigt avslappnat, säkert och behagligt.
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:

Funkar det så för dig? Min AP2-bil släpper på farten väldigt tidigt, typ när man närmar sig 400 meter eller så vilket gör att omkörningen/komma ikapp går plågsamt långsamt. Det gör att jag aldrig använder AP:n i situationer där man ofta kör ikapp framförvarande bilar.
Den bromsar tidigare ju större skillnad i hastitghet det är mellan ens bil och den man kommer i kapp. Kör man i 150 km/h och kommer i kapp en lastbil som kör i 90 km/h så kommer bilen bromsa tidigt. Kommer man i kapp en bil som bara kör 10 km/h långsammare så kommer bilen börja bromsa senare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Verdi skrev:
Ett tips om man kör motorväg är ju att ställa ner avståndet till 1 så slipper den bromsa så tidigt för lastbilar och annat långsamt i högerfil innan man hinner gå ut till vänster.
Funkar det så för dig? Min AP2-bil släpper på farten väldigt tidigt, typ när man närmar sig 400 meter eller så vilket gör att omkörningen/komma ikapp går plågsamt långsamt. Det gör att jag aldrig använder AP:n i situationer där man ofta kör ikapp framförvarande bilar.

Ja, ett är ju kortaste avståndet. Den bromsar fortfarande en aning för tidigt men det är ju klart bättre än sju. :) Jag kör dock inte med AP så ofta utan nu menar jag den adaptiva farthållaren bara.
Skriv svar