Sida 1 av 2

Fantom - urladdning

Postat: 09 jun 2018 10:17
av TeslaTissel
Fantom-urladdning vid stillastående av Teslas batterikapacitet - för varje modell.

Intressant Youtube-klipp förklarar även lokala förhållanden och till och med skillnad färger emellan.

Ben Sullins presenterar, i slutet lite reklam


Re: Fantom urladdning

Postat: 09 jun 2018 10:25
av TeslaTissel
Hur grejar övriga tillverkare det här med urladdning på stillastående bil?

För det här är ju något som vanlige bilköparen inte tänker på, men det är ju batterier vi talar om, inte någon vätska som ligger i en tank, som iofs avdunstar - i riktigt gamla bilar. Hihi.

Har ni andra koll? - Hlet enkelt

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 11:23
av Verdi
Han snackar ju inte om degenerering utan om att batteriet tappar SOC när bilen står stilla. "Phantom drain". Som vanligt så MC Red den bästa färgen. ;)

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 11:28
av Gustafsson
Inslaget handlar väl om phantom drain, inte degenerering. Orkade inte se hela dock.

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 11:39
av Gustafsson
Gustafsson skrev:
Inslaget handlar väl om phantom drain, inte degenerering. Orkade inte se hela dock.
Edit: tvåa på bollen...

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 11:49
av LarsL
Har inte upplevt någon fantom urladdning alls på Leafen. Men å andra sidan har den bara stått stilla i två veckor sedan jag skaffade den så jag vet inte. Eller inte något som påverkar mig.

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 23:05
av Nyren
Heter det inte Vampire Drain?

Re: Degenerering

Postat: 09 jun 2018 23:15
av becker
LarsL skrev:
Har inte upplevt någon fantom urladdning alls på Leafen. Men å andra sidan har den bara stått stilla i två veckor sedan jag skaffade den så jag vet inte. Eller inte något som påverkar mig.
Som jag förstår så har Teslan betydligt mer datorer och elektronik som är igång jämfört med andra bilar. Jag märker inte heller någon direkt förbrukning när min eGolf står någon dag. Ska dock bli intressant att se vad som händer om den står i några veckor.

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 00:22
av TeslaTissel
Gustafsson skrev:
Inslaget handlar väl om phantom drain, inte degenerering. Orkade inte se hela dock.
Men jag laddade inte upp det för att det inte skulle ses så klart. :)

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 00:23
av TeslaTissel
Nyren skrev:
Heter det inte Vampire Drain?

Nix - följ klippet så förstår du varför.

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 08:54
av LarsL
becker skrev:
LarsL skrev:
Har inte upplevt någon fantom urladdning alls på Leafen. Men å andra sidan har den bara stått stilla i två veckor sedan jag skaffade den så jag vet inte. Eller inte något som påverkar mig.
Som jag förstår så har Teslan betydligt mer datorer och elektronik som är igång jämfört med andra bilar. Jag märker inte heller någon direkt förbrukning när min eGolf står någon dag. Ska dock bli intressant att se vad som händer om den står i några veckor.
Verkar inte hända att bilen står, den går hela tiden. Mercedesen får däremot så och skämmas hela sommaren tror jag.

Skulle vara bra om man kunde stänga ner datorerna helt på Teslan så att det hamnade i samma läge som Leaf och e-Golf.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 10 jun 2018 09:24
av chpaulin
För whiskey heter det väl ”Angels share” :) Tycker vi anammar det eller varför inte ”Elons share” :lol:

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 09:43
av mati
becker skrev:
LarsL skrev:
Har inte upplevt någon fantom urladdning alls på Leafen. Men å andra sidan har den bara stått stilla i två veckor sedan jag skaffade den så jag vet inte. Eller inte något som påverkar mig.
Som jag förstår så har Teslan betydligt mer datorer och elektronik som är igång jämfört med andra bilar. Jag märker inte heller någon direkt förbrukning när min eGolf står någon dag. Ska dock bli intressant att se vad som händer om den står i några veckor.
Instämmer. E-Golfen verkar inte tappa nånting när den inte används. Teslan förbrukar 1-2 procentenheter per dag. det blir ganska många kilowattimmar.

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 10:40
av drakbane
Nyren skrev:
Heter det inte Vampire Drain?
Jo, det har det alltid hetat tidigare!

Men de visste väl inte han i videon....

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 11:01
av Henrik Torphammar
drakbane skrev:
Nyren skrev:
Heter det inte Vampire Drain?
Jo, det har det alltid hetat tidigare!

Men de visste väl inte han i videon....
Se filmen FFS!

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 11:04
av Henrik Torphammar
mati skrev:
Instämmer. E-Golfen verkar inte tappa nånting när den inte används. Teslan förbrukar 1-2 procentenheter per dag. det blir ganska många kilowattimmar.
Det borde verkligen elimineras och inte accepteras. Finns ingen anledning till att den skall dra så mycket om det inte handlar om att den förvärmer kupén eller något sådant. Detta verkar vara ett Teslaproblem som är med i vågskålen när man väljer bil.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 10 jun 2018 14:39
av Gustafsson
Om man kryssar av rutan ”Always on” så stänger den ner nattetid. Den drar då lite mindre, men är svårare att få kontakt med efter 23 :-)
Det går också att stänga av även dagtid.

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 14:45
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Instämmer. E-Golfen verkar inte tappa nånting när den inte används. Teslan förbrukar 1-2 procentenheter per dag. det blir ganska många kilowattimmar.
Det borde verkligen elimineras och inte accepteras. Finns ingen anledning till att den skall dra så mycket om det inte handlar om att den förvärmer kupén eller något sådant. Detta verkar vara ett Teslaproblem som är med i vågskålen när man väljer bil.
Saknar ju nästan helt betydelse när man använder bilen som jag gör varje dag. Föredrar nog en liten standby förbrukning emot evighetslånga svarstider som hos Nissan appen.

Men som sagt ska man ställa bilen i några veckor, tex utlandssemester så vore det bra att kunna sätta den i energisparläge.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 10 jun 2018 14:56
av Leo
Upplever att e-Golfen har kanske max 2-7%/månad. Där Teslan verkar ha 0,5-2%/dag.

Vår elmoppe har 3%/dag men egentligen bara 2watt förbrukning eftersom den också är ”uppkopplad” till mobilen. Men då den bara har 1,75kWh batteristorlek så blir det ändå 3%/dag. Kopplar man ur batteriet på moppen så sjunker det till <1%.

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 19:42
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Instämmer. E-Golfen verkar inte tappa nånting när den inte används. Teslan förbrukar 1-2 procentenheter per dag. det blir ganska många kilowattimmar.
Det borde verkligen elimineras och inte accepteras. Finns ingen anledning till att den skall dra så mycket om det inte handlar om att den förvärmer kupén eller något sådant. Detta verkar vara ett Teslaproblem som är med i vågskålen när man väljer bil.
Saknar ju nästan helt betydelse när man använder bilen som jag gör varje dag. Föredrar nog en liten standby förbrukning emot evighetslånga svarstider som hos Nissan appen.

Men som sagt ska man ställa bilen i några veckor, tex utlandssemester så vore det bra att kunna sätta den i energisparläge.
2% om dagen är ju om vi höftar till det lite 2mil eller 20% av min dagliga tur. Då kan man ju köra en kona istället och förbrukningen blir den samma

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 20:00
av mati
Henrik Torphammar skrev:
2% om dagen är ju om vi höftar till det lite 2mil eller 20% av min dagliga tur. Då kan man ju köra en kona istället och förbrukningen blir den samma
Ja, det är lite komiskt. Vi använder Teslan mycket sällan till vardags eftersom e-Golfen fungerar så mycket bättre som vardagsbil. Samtidigt drar Golfen mindre el naturligtvis. Man är ju ekonomiskt intresserad (dvs snål).
Men lik förbannat så bidrar Teslan inte oväsentligt till vår totala elförbrukning, även när den inte rullar en meter. Det är ganska problematiskt och svårt att bortförklara. En bensinbil är visserligen en stor miljöbov, men jag kan välja att låta den stå och då gör den ingen skada. En Tesla förbrukar energi utan att den används. Man kan såklart hävda att det är ren el och därför mindre farligt, men det är ett dåligt argument. Det finns en massa krav på prylar i hushållet att de ska dra så lite ström som möjligt (helst ingen alls) i standby-läge. Men även kylskåp, frysar, dammsugare, hårtorkar, allt ska vara så strömsnålt som det bara går. Men en Tesla får lov att slurpa i sig massvis med el, helt i onödan. En miljömärkning för bilar hade inte varit fel här.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 10 jun 2018 21:52
av Bjelke
Lite det här jag funderat på några ggr när jag skrivit om det här tidigare, hur mycket energi skulle gå till spillo
utan nytta om (alla) bilar var elbilar idag? Det skulle bli en ansenlig mängd som det ser ut idag, även om
jag förut mest funderat kring vinterproblematiken (då håller dom ju batteriet varmt om det blir för kallt osv), men
helt klart finns problemet året runt eg...
Jag håller med om att en energideklaration vore bra, gärna med konkreta siffror också och inte "bara" någon
slags enkel skala från A till E eller nåt (ungefär som man anger standby-värden på TV mm...

Re: Degenerering

Postat: 10 jun 2018 21:55
av TeslaTissel
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
2% om dagen är ju om vi höftar till det lite 2mil eller 20% av min dagliga tur. Då kan man ju köra en kona istället och förbrukningen blir den samma
Ja, det är lite komiskt. Vi använder Teslan mycket sällan till vardags eftersom e-Golfen fungerar så mycket bättre som vardagsbil. Samtidigt drar Golfen mindre el naturligtvis. Man är ju ekonomiskt intresserad (dvs snål).
Men lik förbannat så bidrar Teslan inte oväsentligt till vår totala elförbrukning, även när den inte rullar en meter. Det är ganska problematiskt och svårt att bortförklara. En bensinbil är visserligen en stor miljöbov, men jag kan välja att låta den stå och då gör den ingen skada. En Tesla förbrukar energi utan att den används. Man kan såklart hävda att det är ren el och därför mindre farligt, men det är ett dåligt argument. Det finns en massa krav på prylar i hushållet att de ska dra så lite ström som möjligt (helst ingen alls) i standby-läge. Men även kylskåp, frysar, dammsugare, hårtorkar, allt ska vara så strömsnålt som det bara går. Men en Tesla får lov att slurpa i sig massvis med el, helt i onödan. En miljömärkning för bilar hade inte varit fel här.
Hey! Det där var intressant, miljömärkning för bilar finns formellt redan, men behöver styras upp kanske i standard, (EU). Det finns ju på många övriga elprodukter idag.
För övrigt är det tråkigt ni inte tittar igenom klippet ordentligt. Där framgår det ju att ladd-förlusterna sjunkit tydligt sedan de första modellerna kom ut.
Och det är ju transparensen i Tesla som jag gillar. Ju mer vi vet desto mer kan kunden (läs marknadens krav) påverka. Så jag som blivande ägare är inte orolig. Inte för kommande modeller heller.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 10 jun 2018 22:27
av mati
Egentligen säger han ju bara att Model 3 har blivit bättre och kommer att bli ännu bättre, vilket inte är svårt att förutse med tanke på hur dålig den fortfarande är jämfört med S/X.
Men Model S och X har inte förbättrats på senare tid enligt datat som visas. Jag tycker f ö att det är märkligt att dräneringen av batteriet förklaras delvis med den automatiska nedkylningen av kupén när den blir för varm. Den funktionen går ju faktiskt att stänga av. Jag skulle inte räka det som vampire drain, utan det är en ren komfortfunktion. Däremot är uppvärming av batteriet vid riktigt låga temperaturer en funktion som inte går att styra över. Men då torde bilens färg inte påverka.

Re: Fantom - urladdning

Postat: 11 jun 2018 10:09
av +46
Att elektronik, med mera, drar lite ström när bilen står parkerad kan jag till vardags leva med utan problem. Däremot blir jag sur och irriterad på mina dyra sladdlösa elverktyg. Står inte batterierna i laddarna så är de alltid mer eller mindre urladdade när jag behöver använda verktygen :x