Sida 1 av 1
Årets i-landsproblem
Postat: 09 jun 2018 22:28
av JonasH
Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Re: Årets i-landsproblem
Postat: 09 jun 2018 22:42
av kler
På med sätesvärme och full AC!

Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 07:43
av Bjelke
Du skulle alltså ha laddat lite mindre på senaste stoppet (såvida inte den behövdes och sedan var utförskörningen till en punkt som låg väsentligt mkt lägre än laddpunkten osv)

Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 07:49
av Kulingen
JonasH skrev:Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Stackars dig, vi sörjer med dig
Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 08:50
av LarsL
Får vända och köra snabbt uppför ett tag. Är ju faktiskt en säkerhetsrisk att ligga på bromsarna länge, skulle verkligen inte rekommendera det.
Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 09:10
av Teslaspolen
Nej, det är faktiskt ett ganska stort problem att plötsligt inte kunna motorbromsa.
Tesla kan man i alla fall sätta en laddgräns på för att planera; på väldigt många andra elbilar så laddar den alltid fullt. Sover man då över på en berg/fjällopp någonstans så blir det strul att åka nedför.
Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 09:27
av chpaulin
Man skulle haft nått sätt att dumpa överskottsenergin på. Spjälka vätgas i frunken

Re: Årets i-landsproblem
Postat: 10 jun 2018 18:54
av JonasH
Kulingen skrev:JonasH skrev:Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Stackars dig, vi sörjer med dig
Ja det är inte lätt när hotellen har destinationsladdare så bilen är fullladdad när man åker på morgonen.
Saken är den att jag startade med 90% SoC och åkte uppför ett berg. Åkte sen ner och bilen drog ner på motorbromsen. Hade räknat med att uppfarten skulle bränna av så många elektroner att nerfarten inte skulle vara ett problem...