Sida 1 av 1

Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 10 jun 2018 22:58
av Off Grid Byggaren
Tyckte jag såg i något nyhetsbrev att Audi e-tron skulle få som option möjligheten till laddlucka på båda sidor om bilen.

Hittar inte den uppgiften igen, så det kan vara felaktigt.

Men frågan var om det är något Ni skulle välja som option om det fanns?

Eller kanske trådlös induktiv hemmaladdning vore ett trevligare tillbehör?
Audi-e-tron-charging.jpg

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 06:10
av Bjelke
Lucka på båda sidor skulle jag lätt välja om det fanns! Svinbra ibland ju :)

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 06:35
av mati
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 07:40
av e5m1r
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 07:41
av vigge50
e5m1r skrev:
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget
Antar att om du fickparkerar eller av annan anledning har laddaren på vänster sida om bilen så ska du slippa dra sladden runt om.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 07:44
av Smutt
Väldigt smidigt när man parkerar hemma också att inte behöva dra kabeln runt bilen

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 07:46
av e5m1r
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget
Antar att om du fickparkerar eller av annan anledning har laddaren på vänster sida om bilen så ska du slippa dra sladden runt om.
Ok så båda kan köra Type 2
Så vid AC laddning bara parkera vid DC tänk noga vilken lucka passar Bild

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 08:27
av Teslaspolen
Vet inte på båda sidor, men jag hade kanske föredragit ett uttag i nosen likt Leaf och Zoe framför att ha den baktill på ena sidan.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 09:24
av Smutt
Teslaspolen skrev:
Vet inte på båda sidor, men jag hade kanske föredragit ett uttag i nosen likt Leaf och Zoe framför att ha den baktill på ena sidan.
Men Teslas lösning på X och S är så sjukt snygg om man jämför med exempelvis el Jaguaren

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 11:01
av mati
e5m1r skrev:
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget
Den har CCS-uttaget på vänster sida. Av någon anledning sitter den där, men i Tyskland har man tydligen ganska ofta typ2-laddstolpar utmed gatan, dvs till höger om bilen. Skulle man vilja koppla in en typ2-sladd i CCS-uttaget så måste den för det första vara rätt lång, för det andra skulle laddluckan peka rätt ut i trafiken. Med ladduttag på båda sidor löser man alltså en del problem. Sen kan man undra varför inte CCS-uttaget sitter på höger sida istället. Men det finns säkert en anledning för det.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 11:52
av zyax
mati skrev:
e5m1r skrev:
mati skrev:
Det stämmer. E-tron får två laddluckor, en med CCS och den andra med enbart typ2. Helt klart intressant som option, beroende på vad det kostar. Dubbelladdare är dock viktigare för mig.
Vad är meningen ? Man kan ladda med type 2 i CCS uttaget
Den har CCS-uttaget på vänster sida. Av någon anledning sitter den där, men i Tyskland har man tydligen ganska ofta typ2-laddstolpar utmed gatan, dvs till höger om bilen. Skulle man vilja koppla in en typ2-sladd i CCS-uttaget så måste den för det första vara rätt lång, för det andra skulle laddluckan peka rätt ut i trafiken. Med ladduttag på båda sidor löser man alltså en del problem. Sen kan man undra varför inte CCS-uttaget sitter på höger sida istället. Men det finns säkert en anledning för det.
CCS är ju mest dedikerade laddställen, var det uttaget sitter bäst spelar väl mindre roll, men när man vill ladda hemma eller utmed gatan är fler uttag väldigt praktiskt. Hur man här inne kan tolka vissa inlägg som att det är fjantigt och onödigt och rent kass att ha flera typ-2-uttag tolkar jag som ren och skär fanboyism.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 12:47
av bylund
Dessa inlägg hittar inte jag, så antingen är de väl borttagna eller så har jag ett extremt fanboyfilter. Eller menar du inlägget som frågade om syftet, eller inlägget som av någon anledning tog upp Jaguars estetiska tillkortakommanden?

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 13:06
av Hedman
Två luckor är väl mest intressant ifall det ger en möjlighet att ladda från två suc i(120*2) 8-) Vore sjukt gött med två batterisystem som möjliggör hög laddning utan degradering.

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 15:12
av Smutt
Alltså har man två elbilar av samma model stående bredvid varandra på en parkering eller dubbel garage så måste det vara smidigt om den ena har 2 laddluckor, jag hade i alla fall betalat extra för det

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 18:58
av Patrik83
Seriekoppla

Re: Laddlucka på båda sidor om bilen?

Postat: 11 jun 2018 19:51
av Smutt
Patrik83 skrev:
Seriekoppla
Ser gärna foto och kopplingsschema :)