Normalt drar elnätsägaren fram en anslutning per radhus. Då har du en elmätaren i ett skåp hos dig.
Tidigare var det inte tillåtet att dra vidare en elkabel utanför sin privattomt, det har mjukats upp något för just elbilsladdning.
Min tolkning är att det är helt ok, servitut krävs inte heller utan det borde räcka med någon form av avtal eller överenskommelse.
Är det samfällighetens mark borde det kunna skrivas in i stadgarna att alla radhusägare har rätt att dra fram en elkabel till sin laddplats.
Du ansvar för din elanläggning, kabel och laddstolpe. Du får till och med sälja el till andra elbilsägare, det görs bland annat på laddgatorna i Stockholm nu.
Elektrikern behöver endast göra sitt jobb enligt elinstallationsreglernas krav.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... lagor-1-21
Från sida 295:
En förändring av skattskyldigheten för
energiskatt på elektrisk kraft kan bidra till att
förenkla elektrifiering av fordonsflottan. Detta
genom att minska den administrativa bördan för
dem som under nuvarande regler riskerar att bli
skattskyldiga när de tillhandahåller elektrisk
kraft till elfordon. En sådan förändring kan leda
till att fler är intresserade av att förse elfordon
med elektrisk kraft. Detta skulle exempelvis ge
en möjlighet för de arbetsgivare som vill låta sina
arbetstagare mot betalning ladda sina elfordon
under arbetsdagen utan att arbetsgivaren blir
skattskyldig för energiskatt på elektrisk kraft.
En förändring kan även öka intresset för
mikroproduktion av elektrisk kraft om den
innebär en förenkling för mikroproducenter. En
sådan förenkling kan bestå i att de inom de
effektramar som gäller för undantag från
skatteplikt tillåts sälja energi utan att riskera att
bli skattskyldig vare sig som leverantör eller som
producent
https://www.ei.se/sv/for-energiforetag/ ... #hanchor24
Undantag från kravet på nätkoncession - IKN
Vissa elledningar är undantagna från kravet om nätkoncession och får byggas utan tillstånd. Detta kallas för icke koncessionspliktiga nät och förkortas IKN
Laddstolpar med mera (22b §)
Ett internt lågspänningsnät som huvudsakligen är till för att överföra el till ett fordon kräver inte nätkoncession.