Solklart med andra ord
Enligt principbilden som jag såg alldeles i början när min bil var ny, dvs för typ 3 år sedan, så sker balanseringen på slutet av laddprocessen,
det som sker är att dom celler som först blir 100% fulla stängs av från laddning medans celler som inte riktigt kommit upp till 100% fortsätter att ladda, och
så fortsätter det tills dom sista cellerna kommit upp till 100% och exakt då är balanseringen klar och hela laddsessionen stängs av och hela processen är klar.
Så om man ställer in bilen på 100% laddning så är alltså även balansering klar när hela laddningen är klar.
Det här fick jag veta när jag tog kontakt med Tesla för att fråga varför laddningen till 100% gick ganska snabbt på slutet dom första gångerna jag testade det i början,
men när jag gjorde samma sak några månader senare så tog det en jäkla tid på slutet av laddningen, den såg ut att vara klar på ungefär normal tid men vägrade liksom
att sluta ladda när det såg ut som att det borde vara klart, den fortsatte att ladda typ 20-30 minuter med sjukt låg effekt (typ 2-3kW) och det var alltså balanseringen på
slutet som tog en stund extra.
När man sedan kör ur batterierna så lågt man kan/vågar, olika bud hur lågt man ska/bör gå, så mäter BMS cellernas spänning för att räkna ut kapaciteten i botten på alla celler,
det sker egentligen ingen balansering då, det är inte så att det går ström från dom starkaste till dom svagaste (det har man ingen nytta av i det läget) utan det är mer
som en hälsokoll för att veta cellens kapacitet, dom som mår sämst kommer helt enkelt att tappa spänning före dom som mår bäst, men man kan inte genom att föra ström från
en som mår bra till en som mår sämre höja kapaciteten på den som mår dåligt, utan det blir bara en ren mätning så att man vet hur stor kapacitet alla celler verkligen har.
Om man överdriver lite så kan man titta på en cell som är nästan "död", den kan laddas upp till sin högsta spänning men den tappar sedan spänning ruskigt fort när man använder
den och har alltså ingen kapacitet kvar men den kan inte få högre kapacitet genom att laddas upp lite på slutet, det blir bara en "stöld" av ström från en annan cell vilket man inte tjänar något på.
(egentligen samma sak som med fulladdningen, så länge bilen är ansluten och laddar så kan den balansera, men efter att laddningen stannat kan den inte balansera mer för det blir bara en stöld av
ström från dom högst laddade cellerna och det ger inget extra)
Summa summarum:
Ställ in bilen på 100% och låt den ladda tills den stänger av, DÅ är balanseringen klar.
Kör tills det är så lite kvar i batteriet som du kan/vågar så mäts cellerna upp och "balanseringen" där är klar.