Sida 1 av 1
Om problem uppstår med en Model S...
Postat: 29 mar 2015 22:02
av Nicklas
Är då det bästa alternativet för att få det löst snabbt en post här på forumet?
- eller är det så att folk kontaktar service först, och medans de väntar så passar man på att gälla lite öppet på olika forum också?
Om man får problem med nav, radio, surf,... Vart vänder man sig?
- jag har ju förstått att många gillar att gnälla här, men om man vill göra något för att faktiskt lösa problemet, vad göra då?
Re: Om problem uppstår med en Model S...
Postat: 29 mar 2015 22:18
av Jojo
På ett forum kan man ofta få tips av andra som har haft liknande problem tidigare. Eftersom Model S är såpass ny, finns det väl alltid en risk att man är en av de första som råkar ut för ett specifikt problem och att det inte finns så mycket att hämta från forumet. Då skulle det vara bättre att kontakta Tesla och sätta dem igång med felsökning och problemlösning. Dessutom har man ju garantin kvar på bilen, i vanliga fall.
Har man däremot tur och någon annan på forumet har haft samma bekymmer eller vet hur man kan avhjälpa saken har man ju vunnit lång väg.
På mina andra bilar har märkesspecifika forum varit av ovärderlig hjälp i vissa lägen. Dels för att hitta märkliga fel verkstäderna inte hade en susning om, eller när det gäller förbättringar och alternativa sätt att fixa saker. Om några år blir det säkert samma sak för Model S-ägare, tror jag.
Re: Om problem uppstår med en Model S...
Postat: 30 mar 2015 03:54
av Svenssons
Kostar inget att gå bägge vägar. Det ena utesluter ju inte det andra.
Re: Om problem uppstår med en Model S...
Postat: 30 mar 2015 13:16
av Datordoktorn
Nicklas skrev:Är då det bästa alternativet för att få det löst snabbt en post här på forumet?
- eller är det så att folk kontaktar service först, och medans de väntar så passar man på att gälla lite öppet på olika forum också?
Om man får problem med nav, radio, surf,... Vart vänder man sig?
- jag har ju förstått att många gillar att gnälla här, men om man vill göra något för att faktiskt lösa problemet, vad göra då?
Det är helt och hållet beroende på vad det är för problem det gäller. I princip finns det tre olika feltyper :
1. Mekaniska fel, typ knirr och knarr, läckande takluckor och liknande : Vänd dig till servicekillarna. Upplever de som mycket kunniga och trevliga. Håller sig uppdaterande med vad som kan göras och hur man åtgärdar det.
2. Funderingar runt funktioner och rena handhavandeproblem : Definitivt bästa hjälpen här på forumet. Ingen har bättre kunskaper om sånt än alla ägare som kört många tusen mil med bilarna och utforskat alla menyer och funktioner. De här bitarna är oftast servicekillarna ganska begränsade på. Inte många bilmekaniker som kör Tesla till vardags.
3. Tekniska fel typ internetkoppling, problem med appen, röststyrning osv : Här är jag jävligt tveksam.......mekanikerna gör så gott de kan men de har egentligen inte en aning. Snäppet högre upp i organisationen vet antagligen mera men väljer att bara tiga och hoppas att "Telia" ska lösa problemen medan ägarna snällt ska vänta. Jag funderar på att driva det vidare med stöd av konsumentköpslagen. Det är ju en tråkig väg att gå men köper jag en bil för närmare en miljon förväntar jag mig att den funkar som tänkt och att de eventuella problem som uppstår faktiskt åtgärdas.