Sida 1 av 2
Grattis...
Postat: 30 mar 2015 08:53
av 4wheeler4
...till Leaf:en, Tibor! Du får hålla oss uppdaterade och dela med dig av dina erfarenheter här!
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 09:13
av Datordoktorn
4wheeler4 skrev:...till Leaf:en, Tibor! Du får hålla oss uppdaterade och dela med dig av dina erfarenheter här!
Håller med, stort grattis och välkommen in som elbilsägare! Som jag sagt förut, jag var otroligt nöjd med min Leaf och bytte för att komma åt räckvidden.
Blev det en Japansk eller Engelsk Leaf?
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 09:16
av TiborBlomhall
Tack!
Nu kan jag hålla ut tills Tesla släpper Model 3
Blev det en Japansk eller Engelsk Leaf?
Hur ser man det? Såld i Sverige iaf, så jag misstänker engelsk? Den pratar iaf tack och lov engelska med mig

Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 09:42
av Datordoktorn
Var den är tillverkad står på en typplåt någonstans, troligen förardörren.
Största skillnaden (och fördelen) med den engelska är att den har mycket energieffektivare kupevärme, en värmepump istället för den japanska som har "doppvärmare".
Annars är skillnaderna att den engelska haft betydligt mer kvalitetsproblem, exempelvis med nämnda värmare.
Man sänkte, eller "gröpte ur", kanten i bagageutrymmet ganska mycket på den engelska. Laddaren ligger där under förresten.
Annars är skillnaderna marginella, lite lägre vridmoment på den engelska förresten, man ändrade nåt med motorstyrningen för att öka räckvidden till över de magiska 20 milen i körcykeln, den japanska är klassad till 175 km räckvidd.
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 10:04
av Kalle
Jag har ett tips på hur du kan ladda 16a från enav faserna på en 3fas hanske (så du är tesla3 förbered och slipper köpa laddbox för att ladda 16a)
Men jag vill prova de innan jag lovordar den lösningen, ja får chansen att prova den till helgen. Återkommer då.
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 10:51
av TiborBlomhall
Bilen har varit något av ett impulsköp, så fixa P-plats, laddplats å sånt väntar på mig så snart vädret blir mindre blött...
(Jag som hoppades bara slappa på påsklovet)
Just nu laddar jag med 10A(?) laddaren som följde med bilen, ipluggad en vanlig vägguttag på altanen i närheten.
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 11:01
av Pontus
Men 10A ger väl nästan full laddning på 11 timmar? Då räcker ju en natt.
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 11:05
av ironjack
Grattis Tibor, vad kul

!
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 11:16
av Leo
Grattis!
ALLA elbilar är trevligare än ICE!
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 12:01
av hybris
Grattis
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 12:15
av Bengt
Grattis Tibor - rätt beslut!
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 13:01
av Kalle
TiborBlomhall skrev:Bilen har varit något av ett impulsköp, så fixa P-plats, laddplats å sånt väntar på mig så snart vädret blir mindre blött...
(Jag som hoppades bara slappa på påsklovet)
Just nu laddar jag med 10A(?) laddaren som följde med bilen, ipluggad en vanlig vägguttag på altanen i närheten.
Jo med "klumpen" laddar man 10A, men jag ville få bort den otympliga klumpen samt att jag tycker de käns bettre med en röd 3-fas hanske istellet för "två hål i väggen" (även fast nissan bara anvender en av faserna.)
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 15:35
av Bod
Grattis Tibor!!
Tycker faktiskt inte Leaf är så full. Tycker den är snygg bakrifrån, hyffsad från sidan men kanske skulle kunna se lite bättre ut framifrån. Jämfört Prius är den rena skönhetsupplevelsen.

Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 18:50
av LarsL
TiborBlomhall skrev:Tack!
Nu kan jag hålla ut tills Tesla släpper Model 3
Blev det en Japansk eller Engelsk Leaf?
Hur ser man det? Såld i Sverige iaf, så jag misstänker engelsk? Den pratar iaf tack och lov engelska med mig

De Japanska har en stor låda bakom baksätet, det har inte den brittiska.
Värmepumpen är väl lite både och. Som vanligt ger de mest när de inte behövs och tvärtom.
Om du klarar dig med ner emot 8 mils räckvidd på vintern så är den säkert bra.
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 20:16
av Stefan T
Grattis till Leafen
Kul att även du kan ta dig fram med ström istället för lösningsmedel
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 21:12
av TiborBlomhall
Alltså, jag fattar ingenting: De säger att elbilar är bra för miljön, men ända sen jag skaffade min har det konstant regnat hela tiden!

Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 21:23
av drzaphod
TiborBlomhall skrev:Alltså, jag fattar ingenting: De säger att elbilar är bra för miljön, men ända sen jag skaffade min har det konstant regnat hela tiden!

+1
LOL
Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 21:51
av Jojo
TiborBlomhall skrev:Alltså, jag fattar ingenting: De säger att elbilar är bra för miljön, men ända sen jag skaffade min har det konstant regnat hela tiden!

Jo Du, det blir vattenkraft som producerar drivmedlet till Din bil...

Re: Grattis...
Postat: 30 mar 2015 23:17
av lator
Grattis till ett kliv i rätt riktning, Tibor.
Nu finns det bara en väg framåt, för en gång elbil, alltid elbil! Vi ser alla fram emot lanseringen av Model 3.
Vatten är bra till mycket men kör man Leaf så vill man inte ha det på vägbanan, det tar alldeles för mycket av den lilla energi man har med sig...

Re: Grattis...
Postat: 31 mar 2015 09:21
av dstr
Jag var och tittade på Leaf'en och deras "mini-van" igår. Det var farligt nära att jag slog till på van'en. Dom har ett attraktivt leasingerbjudande (som går ut idag) på båda modellerna.
Hade van'en haft dubbla räckvidden (20 mil istället för 10) så hade jag kört därifrån i en.
Re: Grattis...
Postat: 31 mar 2015 09:28
av _TonyV
Grattis till nya bilen Tibor..
Jag har ochså fått min för nån vecka sen och är helt nöjd med bilen. Bensinaren fick avyttras.
Fast leasing i två år, sen borde det finnas nån tesla för en 'fattiglapp' med.
Till helgen blir det att hyra ut en diselbrännare för påsk resan, tänker inte sega familjen till Åre i leafen
Men det är väl som det är. Bilen funkar till 98% av körningarna ändå.
Re: Grattis...
Postat: 31 mar 2015 19:17
av LarsL
dstr skrev:Jag var och tittade på Leaf'en och deras "mini-van" igår. Det var farligt nära att jag slog till på van'en. Dom har ett attraktivt leasingerbjudande (som går ut idag) på båda modellerna.
Hade van'en haft dubbla räckvidden (20 mil istället för 10) så hade jag kört därifrån i en.
Håller med hade den haft 20 riktiga mil hade jag också åkt Nissan. Konstigt att de inte klämmer in mer batteri, har hört att de säljer utbytes paket för 50000kr. Men det kommer väl till Leaf 2, fast svårt att veta om det räcker då...
Re: Grattis...
Postat: 06 apr 2015 06:20
av Kalle
Kalle skrev:Jag har ett tips på hur du kan ladda 16a från enav faserna på en 3fas hanske (så du är tesla3 förbered och slipper köpa laddbox för att ladda 16a)
Men jag vill prova de innan jag lovordar den lösningen, ja får chansen att prova den till helgen. Återkommer då.
Den funkar fin fint!
Laddar den på ca 7:30h istellet för 12:30 när den e nästan tom, och så slipper man klumpen på sladden
Man köper den här:
http://www.ev-power.eu/EVCharge-Product ... onics.html
Och instalerar de här kittet i hansken:
http://www.ev-power.eu/EVCharge-Product ... cable.html
Sen sätter man på en 3fas 16a hanske och koplar bara en fas och nolla och jord. Kopla INTE styrkabeln till en av faserna, den ska du kopla i hansken till de lilla krätskortet.
Man kan även köpa de här lite mera plugg and play kittet, men de e dyrare förståss:
http://www.ev-power.eu/EVCharge-Product ... onics.html
Re: Grattis...
Postat: 06 apr 2015 07:58
av Leo
Bara en notis. Här hört att just denna ev-sladd haft en hel del strul. Tror att den som ursprunglugen sålde den i Sverige valde att sluta med den pga det. OBS! Jag vet inte så mycket övrigt om det men kolla på Norska elbilsforumet och det svenska under Leaf-delens å finns det säkert massor av info där.
Oavsett så är det nog väldigt smidigt att slippa klumpen och kunna ladda 16A vid behov på publika laddare.
Finns ju Svensktillverkade "charge-amp" eller vad de nu heter med samma ide också för Leaf=typ1 kontakt.
Re: Grattis...
Postat: 06 apr 2015 10:43
av TiborBlomhall
Jodå, exakt den där kabeln har jag kikat på och ska ev köpa. Inget bråttom dock. Hemma har jag ändå bara 10A att tillgå, och på resa är det ChaDeMo som gäller.