Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9369
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av bylund »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
niklas12
Inlägg: 2828
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niklas12 »

bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9369
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av bylund »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 637
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mikebike skrev: 03 jan 2024 14:04
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 13:34
Otroligt cool teknik i denna bil, får habegär.
När kommer den till sverige?
Aldrig?

Det sägs att de har en backlog på flera år bara för den amerikanska marknaden, så de har nog inte bråttom med att utveckla en europaanpassad variant.
Jag kan vänta.
Tekniknörden i mig får fullt utslag av den
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
niklas12
Inlägg: 2828
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niklas12 »

bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8362
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Blir inte lastutrymmet lite begränsat då? :lol:
Dessutom kanske det finns krav på tak om det skall vara en husbil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11756
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
niklas12
Inlägg: 2828
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev: 04 jan 2024 14:50
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11756
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 19:04
Fredrik j skrev: 04 jan 2024 14:50
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19


Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.
Jag tänkte på att installera en trovärdig bodel…
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1024
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av R_Edvinsson »

bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9369
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av bylund »

R_Edvinsson skrev: 04 jan 2024 21:02
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.

Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
niklas12
Inlägg: 2828
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niklas12 »

bylund skrev: 04 jan 2024 21:33
R_Edvinsson skrev: 04 jan 2024 21:02
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.

Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.
Jag tror inte att det finns någon personbil som väger över 3.5ton vilket kanske kan vara anledningen att det inte finns definierat.

För lätt respektive tung lastbil så är definitionen enligt transportstyrelsen.

Lastbil
Lastbil är en bil som är inrättad huvudsakligen för godstransport.

Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton. En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Lätt lastbil får köra den hastighet som gäller för vägen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1138
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av DanneLKPG »

Lite offroad-tester med Cyberbeast-versionen. Inte sett någon annan göra det ännu. :)

Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av AGCF »

IMG_4355.jpg
Nu har jag kört Cybertruck i två dagar. Är väldigt imponerad av steer by wire. Hela grejen med yoke känns plötsligt helt självklar när max utslag är ett halvt varv. Storleken är också perfekt. Vi har en X Plaid med Yoke med, som hyrbil här och den har både irriterande stora rattutslag samt för stor yoke i mitt tycke.

CT är också väldigt bra i fjädringen, samt bakhjulsstyrningen gör märkbar skillnad. Alltsamman gör den smidig, lättkörd. Effortless

Nu hoppas jag, om inte CT kommer hit, att i alla fall steer by wire kommer asap och v2h laddning.

Angående frunk osv, så är det en hel del vassa kanter. Det är både ovanför och under led-baren på frunken, råa stålkanter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Electron
Inlägg: 529
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Electron »

niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1898
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av BrooklynS »

Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Tesla Y LR -22 EAP
Electron
Inlägg: 529
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Electron »

BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7628
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av fth »

Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Tesla har en lång och gedigen historik av att bygga världens säkraste bilar.

Jag är helt säker på att Cybertruck inte kommer vara ett undantag, och att den tyska bilindustrins branschorgan påstår detta stärker snarare min uppfattning :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1898
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av BrooklynS »

Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
"Ingenting kommer att deformeras"... som om Tesla inte har vare sig beräknat eller testat, liksom alla övriga bilar de tillverkat. :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9037
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Pontus »

Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3652
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19


Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21



EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4418
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dstr »

Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
FUD

Det finns krocktestfilmer på youtube. Den har deformationszoner.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3652
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 17:14
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33


Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Vaknat på fel sida nu igen?

Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev: 04 feb 2024 20:02
Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 17:14
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49


Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Vaknat på fel sida nu igen?

Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
Jaha, så att deformation för att skydda passagerarna är i onödan? Tyska pressen skriver:
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Och den som ifrågasätter detta har foliehatt...
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar