Re: Tesla Cybertruck
Postat: 03 nov 2022 09:57
Går den inte att registrera som pansarvagn? (för.. jag menar titta på den. emnda som saknas är en T2 i passagerarsätet)
De uppgifter som finns (oklart vilket batteri) säger 3000kg olastad. Gränsen i Sverige är ju 3500kg så den blir menlös att registrera som B-kort bil. En pickup måste ju kunna lasta något.Sabbe skrev:För tung? Vad väger CyberTruck jämfört med en Ford F-150?LarsOJ skrev:Registrerade som lastbilar. C-kort och elektronisk fartspärr vid 90km/h. Tar ju bort lite av det roliga..MacGyver skrev:Kan nån hjälpa mig med att få rätsida på detta?
Cybertruck är inte godkänd i Sverige eller i Europa då den anses vara för stor.
Men hur kommer det sig att Ford f450 är godkänd här?
F450 bredd = 2438mm
Cybertruck = 2027mm
F250 = 2035mm
Jag får inte det att gå ihop helt enkelt.
När det gäller Cybertrucken så är den inte för stor. Den är för tung.
Spekulerades att den skulle vara i produktion för flera år sedan också för 39 000 dollar.Sabbe skrev:Finns inga officiella vikt siffror för CyberTruck men spekuleras om att den kommer att väga ungefär lika mycket eller bara lite mer än Model X, så inga problem i EU.
Ja lika bra att invänta officiella siffror, bara några månader bortbacke skrev:Spekulerades att den skulle vara i produktion för flera år sedan också för 39 000 dollar.Sabbe skrev:Finns inga officiella vikt siffror för CyberTruck men spekuleras om att den kommer att väga ungefär lika mycket eller bara lite mer än Model X, så inga problem i EU.
Så det är nog bäst att invänta officiella siffror.
Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.
Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
Nu är det visserligen ”bara” 304 men det kommer nog att hålla längre än allt annat förutom din diskbänk, typ. Ska det hållas snyggt så är det väl Autosol och scotch-brite som gäller.
Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?LarsOJ skrev: ↑29 jan 2023 13:30Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.
Min feeling är att CT blir ännu tyngre.
Nuvarande utformning kommer inte bli godkänd av trafiksäkerhetsskäl i europaRubbitkapten skrev: ↑29 jan 2023 14:15Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
En Tesla privatimporterad från USA kommer bara ha 1-fas laddning, visserligen med hög ström. Den kommer inte heller gå att ladda på Superchargers.FStaake skrev: ↑29 jan 2023 20:37Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
Den är förmodligen för tung precis som F150 Lightning. Det betyder ingen lastvikt eller färre passagerare. Du kan kolla på den F150 Lightning som finns till salu i Ljusdal. Oandvändbar som pickup och bara 3 passagerare. Gränsen är ju 3500kg totalvikt i Sverige på B kort tyvärr. Sen har ju CT ingen luftspalt så momsen är inte avdragsgill. Men det är en annan diskussion.FStaake skrev: ↑29 jan 2023 20:37Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?LarsOJ skrev: ↑29 jan 2023 13:30Vi får väl en indikation om den kommer gå att använda i Sverige när de släpper specifikationen så man får reda på vikten. Jag är skeptisk. F150 Lightning (som finns här nu) är ju helt oandvändbar med tanke på hur den är inregistrerad.
Min feeling är att CT blir ännu tyngre.
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
Tung Lastbil kräver C-kort och fartspärr på 90km/h. Tror inte det blir någon succe direkt. Det är ju en ”lifestyle pickup” och därmed tämligen feldesignad för arbete. Sen momsproblemet med saknad luftspalt.LarsL skrev: ↑29 jan 2023 20:56En Tesla privatimporterad från USA kommer bara ha 1-fas laddning, visserligen med hög ström. Den kommer inte heller gå att ladda på Superchargers.FStaake skrev: ↑29 jan 2023 20:37Hur menar du att den är oanvändbar pga registreringen?
Just F150 Lightning som är ”privat”-importerad ser jag större problem med gällande laddning. 3-fas är ovanligt(icke förekommande?) i USA. Har inte koll på DC-laddning men gissar att även det kan bli en utmaning om det inte finns vettiga övergångsadaprar.
Vikten går ju att lösa på två sätt antingen registrerar man som tunglastbil eller så blir det en lätt lastbil med liten lastvikt. Vad man gör är ju beroende på om man prioriterar fart eller lastförmåga. Som tunglastbil kan man ju förmodligen också utnyttja den stora dragvikten, vilket skulle kunna vara intressant.
Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.PhR34k skrev:Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Det tror jag också stämmer. Men Elon har såvitt jag vet inte kommenterat det, han har mest kommenterat storleken.Bengt-re skrev: ↑29 jan 2023 20:45Nuvarande utformning kommer inte bli godkänd av trafiksäkerhetsskäl i europaRubbitkapten skrev: ↑29 jan 2023 14:15Det senaste som har hörts om Europa är väl att Elon har sagt att den nuvarande CT:n helt enkelt är för stor för de flesta europeiska länder och att de eventuellt kan tänka sig att göra en mindre variant för EU senare. Jag skulle vara ytterst förvånad om det säljs någon CT inom EU innan 2026. Planen just nu för CT är att det är en bil för USA och Kanada.
Om den registreras som personbil kan du köra den både med C-kort och B-kort före -96. Så länge man registrerar den som personbil finns väl ingen begränsning i hastighet?mi99sasa skrev: ↑30 jan 2023 07:45Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.PhR34k skrev:Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Detta bedöms kort sagt baserat på lastvikt kontra passagerarvikt (+bagage per pass).
Så det handlar ’bara’ om att anpassa totalvikten med hänsyn taget till antalet passagerare.
Kvarstår då problemet med körkortsrättigheten. Körkort för personbil taget före 1 juni 1996 får köra M1 personbil oavsett totalvikt, men har man tagit kortet efter nämnda datum så är det begränsat till 3500kg i totalvikt (oavsett fordonskategori)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Transportstyrelsen
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.
En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Korrekt - personbil över 3500kg kräver ingen hastighetsbegränsningFlyingBlue skrev:Om den registreras som personbil kan du köra den både med C-kort och B-kort före -96. Så länge man registrerar den som personbil finns väl ingen begränsning i hastighet?mi99sasa skrev: ↑30 jan 2023 07:45Den tekniska skillnaden mellan personbil (M1) och lastbil (N1 max 3500kg totalvikt, N2 max 7500kg) handlar om vad fordonet är gjord för.PhR34k skrev:Enligt Exclusive Cars så skulle dom försöka regga in dom med dispans. Tydligen så har väl vissa fordon det idag om det var husbilar eller vad det nu var för något.
De ville dock ha 1.6 milj för sin F150 Lightning vilket för mig är helt galet.
Detta bedöms kort sagt baserat på lastvikt kontra passagerarvikt (+bagage per pass).
Så det handlar ’bara’ om att anpassa totalvikten med hänsyn taget till antalet passagerare.
Kvarstår då problemet med körkortsrättigheten. Körkort för personbil taget före 1 juni 1996 får köra M1 personbil oavsett totalvikt, men har man tagit kortet efter nämnda datum så är det begränsat till 3500kg i totalvikt (oavsett fordonskategori)
Skickat från min iPhone med TapatalkTransportstyrelsen
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.
En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Tja listpriset på en Platinum (utan options) i USA är $97,819 så jag tycker inte det är så konstigt. Produktionen är fullbokad till 2026 så enda sättet att komma över nya bilar är att betala ett premium på MRSP. Bilar som importeras hit av Exclusive kommer dessutom från Kanada och Ford försöker stoppa all export. En vanlig Lariat bensinare kostar 1,1 +moms nu på Blocket.