Sida 1 av 3

Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 02 jul 2018 23:53
av Off Grid Byggaren
Ni som har bilar med 22kW laddare - används den höga effekten någonsin?

Läste att det skulle gå att köpa till dubbelladdare trefas 2x11 kW på Audi E-tron, funderar på om det kan vara ett intressant tillbehör?

Är lite sugen på den bilen faktiskt.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 00:06
av Jerker
Jag vet att jag inte tillhör målgruppen för din fråga, men jag kör Renault Zoe med 22 kW AC-laddare och kan säga att det är väldigt bra när det finns destinatonsladdare att den levererar 22 kW. Ute i landet, i småkommuner, är dessa relativt vanliga som gratisladdare vid parkeringar nära centrum. Ger bra effekt medan man besöker orten, äter lunch, shoppar etc. Man hinner oftast ladda ett Zoe-batteri fullt.

När jag kör Nyköping-Göteborg så kan jag oftast ladda gratis på 22 kW-stolpar hela vägen. (Ödeshög-Jönköping-Ulricehamn.) Jag har även kört Nyköping-Malmö och laddat på det sättet hela vägen.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 02:38
av bylund
Jag använder den ibland när jag är utanför superladdarområdet. Med en Audi är man ju rätt ofta det till en början i alla fall, så det beror väl på vart man ofta åker, och hur mycket man värderar sin tid.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 06:16
av Sofie
Ja 22kWh laddaren används ofta. Den har till och med gjort sa att jag sluppit besöka supercharger ett antal gånger, med ett matstopp och 22kW laddeffekt har jag tankat tillräckligt med elektroner för att nå destinationen.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 06:25
av Henrik Torphammar
Jag har kört mycket i Leaf med 3.7kW laddare. Provkörde en Zoe som tar 22kW. På resan till Ullared får ju en Leaf i sig bara en handfull kWh under 2-3h medan Zoe laddade fullt på under 2h. För mitt körmönster så skulle jag faktiskt kunna pruta bort snabbladdning mot 22kW laddaren om räckvidden är riktiga 25mil. För Tesla är ju kanske användandet lite annorlunda, men likväl intressant att tex i Ullared kunna fylla på rejält för att slippa åka omväg till Supercharger?!

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 07:18
av +46
bylund skrev:
Jag använder den ibland när jag är utanför superladdarområdet. Med en Audi är man ju rätt ofta det till en början i alla fall, så det beror väl på vart man ofta åker, och hur mycket man värderar sin tid.
...och även andras tid ;)
Kan man ladda på med 22 KW så behöver man sällan blockera en destinationsladdare någon längre tid för att ta sig vidare.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 07:29
av JonasPersson
Jag är vansinnigt nöjd med 22kW! Bilen hinner slurpa i sig många mil medan man strosar runt på Jula :)

Men som någon redan skrivit så kanske det här är något som berör framförallt de som bor lite mer utsocknes eller norrut. Jag bor nära Östersund och här i Jämtland finns det ett gäng 22kW och de flesta är gratis.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 08:35
av Bjelke
Jag har använt min ganska ofta, flera gånger i Gävle tex fast där finns en SuC...
Skulle inte tveka en sekund på det, speciellt om det är
en icke-Tesla.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 08:39
av Toja
Jag har bara testat min en gång på 2,5 år

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 09:01
av Gretsch
Jag använder 22 kw dagligen och är glad att jag har dubbelladdare i min Tesla då jag är beroende att kunna ladda relativt snabbt. Jag bor i lägenhet och kan inte ladda under natten, så jag använder laddstolpar som finns i garaget bredvid där jag bor dagtid som är på 22kw och fri laddning viket är guld värt. Jag hoppas att Tesla försöker få 22 kw laddare på sina nya bilar då jag är lite sugen på att uppgradera mig, men skulle jag köpa en ny Tesla idag skulle jag nergradera mig när det kommer till laddningen av bilen.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 09:21
av Svenssons
Har visserligen inte dubbelladdare utan den utökade laddaren på 16,5 kW. Använder väl inte den överdrivet mycket men när den används så brukar det vara mycket bra att den laddar i 16,5 kW istället för 11kW. Fördelen med att destinationsladda snabbt är att man kanske kan skippa ett laddstopp eller inte behöva vänta på laddning någonstanns. Ju fler snabbladdare det finns desto mindre behov finns det dock av destinationsladdning även ifall det aldrig kommer försvinna. Man vill ju inte stå i ett par timmar vid en snabbladdare men har man parkerat bilen för några timmar så tar man gärna och kopplar in den på destinationsladdning om man har nära hem.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 09:26
av HerrNilsson
Använder det ibland. Främst vid destinationsladdning.

Nån gång har det hänt att man planerat Chademo-laddning vid nån "ABB-laddare" och den eller CCS:n varit upptagen när man kommit fram. Eftersom CCS/Chademo inte kan användas samtidigt på alla dessa laddare men däremot AC-laddningen (som brukar vara max 40-nånting kW tror jag) så kan man plugga in där istället och slurpa i sig 22kW AC iaf tills den som DC-laddar är klar eller tills man är nöjd bara.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 09:29
av jpetters
Jag har saknat dubbelladdare på min P90D ett flertal gånger och haft nytta av den på P85+en många gånger. Inte nödvändigt men en klar fördel.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 09:51
av danni
Min laddare är på 16,5. Och visst, den används ibland på publika laddare. Behövs den? För min del, absolut inte. Men visst kan det väl vara chill om man stannar nånstans för att besöka ett resmål eller köpcenter i bara några timmar, att kunna ladda lite extra snabbt där och då.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 10:50
av LarsL
+46 skrev:
bylund skrev:
Jag använder den ibland när jag är utanför superladdarområdet. Med en Audi är man ju rätt ofta det till en början i alla fall, så det beror väl på vart man ofta åker, och hur mycket man värderar sin tid.
...och även andras tid ;)
Kan man ladda på med 22 KW så behöver man sällan blockera en destinationsladdare någon längre tid för att ta sig vidare.
Fast på en destinationsladdare står jag ju ändå så länge som jag är på destinationen. Mitt huvudmål är ju destinationen och inte laddning.
Det här är ju superenkelt att lösa med lastbalansering och många uttag. Då kan alla ladda så mycket de behöver och ingen måste rusa ut och flytta bilen mitt i ”vad man nu gör”.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 10:57
av Niklas Z
danni skrev:
Min laddare är på 16,5. Och visst, den används ibland på publika laddare. Behövs den? För min del, absolut inte. Men visst kan det väl vara chill om man stannar nånstans för att besöka ett resmål eller köpcenter i bara några timmar, att kunna ladda lite extra snabbt där och då.
Förvånar mig inte. Skillnaden mellan 16,5 och 11 kW är lite för liten som jag ser det.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 11:03
av danni
Niklas Z skrev:
danni skrev:
Min laddare är på 16,5. Och visst, den används ibland på publika laddare. Behövs den? För min del, absolut inte. Men visst kan det väl vara chill om man stannar nånstans för att besöka ett resmål eller köpcenter i bara några timmar, att kunna ladda lite extra snabbt där och då.
Förvånar mig inte. Skillnaden mellan 16,5 och 11 kW är lite för liten som jag ser det.
Den är lika stor som mellan 16,5 och 22 :) Å andra sidan, min X med 16,5 kW laddar ungefär lika mycket i km/h som min S gjorde med 11 kW.

Men det är inte poängen. Poängen är att det är väldigt sällan jag har nytta av den extra laddhastigheten oavsett. Destinationsladdning för mig är oftast över natten. Det är verkligen ett fåtal gånger jag stått nånstans i bara 1-2 timmar och kunnat ladda med 22 kW. Två gånger, tror jag faktiskt det hänt, under tre år. Och bägge de gångerna hade jag redan nästan fullt batteri.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 11:12
av OfarligTesla
Jag ser Typ 2 som något jag använder om bilen skall stå länge, då spelar det ingen större roll om det är 11, 22 eller något annat. Vill jag ladda snabbt är det SuC eller Chademo jag kör på.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 11:15
av mati
Jag saknar dubbelladdaren som satt i min gamla bil. Den nya med 16,5kW är visserligen inte så hemskt långsam heller, men det märks. Jag skulle nog klara mig bättre utan SuC än utan möjlighet till snabb AC-laddning.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 11:30
av +46
LarsL skrev:
+46 skrev:
bylund skrev:
Jag använder den ibland när jag är utanför superladdarområdet. Med en Audi är man ju rätt ofta det till en början i alla fall, så det beror väl på vart man ofta åker, och hur mycket man värderar sin tid.
...och även andras tid ;)
Kan man ladda på med 22 KW så behöver man sällan blockera en destinationsladdare någon längre tid för att ta sig vidare.
Fast på en destinationsladdare står jag ju ändå så länge som jag är på destinationen. Mitt huvudmål är ju destinationen och inte laddning.
Det här är ju superenkelt att lösa med lastbalansering och många uttag. Då kan alla ladda så mycket de behöver och ingen måste rusa ut och flytta bilen mitt i ”vad man nu gör”.
Ok, där tänker vi olika eller så missuppfattar du vad jag menar. All den stund som det finns fler som behöver ladda än det finns publika laddplatser i Stocholm med omnejd så ser jag bara fördelar med högre laddeffekt. Händer inte alltför sällan att jag behöver ladda på några mil på väg hem. Att stanna till vid t ex Täby Centrum och nyttja en av Teslas destinationsladdare en kort stund tycker jag är win, win. Jag kan passa på att handla där istället för i ett annat centrum som inte har laddare. Jag blockerar laddplatsen, kanske max 30 minuter till glädje för någon annan som behöver/vill ladda när de är och handlar.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 03 jul 2018 12:07
av Niklas Z
danni skrev:
Den är lika stor som mellan 16,5 och 22 :)
Hehe, det är i och för sig sant, men jag tänkte jämfört med 11 kW. Hoppet från 11 till 16,5, är litet. Hoppet från 11 till 22 är större (även om jag gärna sett att det varit än större).

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 04 jul 2018 04:35
av jeppe_sthlm
Har bara haft bilen i några veckor och har nyttjat 22kW ett antal gånger. De flesta gångerna var det nice-to-have, men vid en snednavigering mitt i natten i slutet på en långkörning, fick jag ta en CLEVER-laddare och fylla på lite extra för att komma hem.

Varje sparad minut var guld värd i det läget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 04 jul 2018 09:53
av jonas
Jag har egen 22kW laddare hemma och det funkar jättebra och använder den varje natt kl 3 för att jag kan, men ärligt talat är det sällan jag verkligen behöver det. På vintern är det skönt eftersom kraftigare laddning värmer upp batteriet bättre inbillar jag mig.

Laddar alltid så det skall vara klart precis innan jag tar bilen kl 6.

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 04 jul 2018 10:16
av erbo73
jonas skrev:
Jag har egen 22kW laddare hemma och det funkar jättebra och använder den varje natt kl 3 för att jag kan, men ärligt talat är det sällan jag verkligen behöver det. På vintern är det skönt eftersom kraftigare laddning värmer upp batteriet bättre inbillar jag mig.

Laddar alltid så det skall vara klart precis innan jag tar bilen kl 6.
Coolt att kunna ta ut 22 kW hemma! Hur stor avsäkring har du egentligen då din laddare ensamt drar 32A?

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Postat: 04 jul 2018 11:20
av jonas
Jag har byggt solpaneler så mycket jag kan så jag har 63A pga det.
Kostar ca 5000 i årsavgift inte speciellt högt tycker jag jmf med 2300 för 25A som jag hade tidigare.