VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Så är det. Jag skulle ha köpt min Volvo med eldrift om det varit möjligt. Utan tvekan. Jag tror batteritider är framtiden.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: VW I.D

Inlägg av HenrikC »

Det handlar inte om att vinna månadens registreringsstatistik, det handlar om att vinna hela decenniets. När 2020-talet är slut kommer vi att blicka tillbaka på ett decennium som utmärks av elbilens slutliga genombrott.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Har själv suttit och förklarat för en familj i närheten hur det fungerar att ha en elbil, varför de är bättre osv. Deras slutkommentar var ändå att de tror att elbilar snart dör ut och att det kommer något annat. Sedan köpte de en bensinbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.
Om 5-6 år när det finns gott om beggade elbilar kommer det låta annorlunda även hos dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)

Ställer till det som fan i handeln.
Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel. :)

Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Walker skrev:
Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.
Om 5-6 år när det finns gott om beggade elbilar kommer det låta annorlunda även hos dom.
Gå till http://www.autopower.se, http://www.jagrullar.se och liknande och läs får du se. Elbilar är en icke-faktor. Nåt skumt som ett fåtal håller på med. Under tiden köps en massa nya bränslebilar och en del hybrider. Fast ingen köper hybriderna om det inte vore för skattemässiga fördelar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Walker skrev:
Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.
Om 5-6 år när det finns gott om beggade elbilar kommer det låta annorlunda även hos dom.
Gå till http://www.autopower.se, http://www.jagrullar.se och liknande och läs får du se. Elbilar är en icke-faktor. Nåt skumt som ett fåtal håller på med. Under tiden köps en massa nya bränslebilar och en del hybrider. Fast ingen köper hybriderna om det inte vore för skattemässiga fördelar.
Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.

En kollega som kör Range Rover, har hus i Spanien osv var lite intresserad av min Tesla men sen sa han ändå att han nog köper en hybrid istället. "Tekniken är inte mogen."

En annan kollega kör sin BMW i8 för dryga miljonen på fritiden och har en Mercedes GLK som bruksbil. Tesla intresserar inte honom alls. Han vill ha tyska bilar.

Pappas kompis som äger ett tryckeri köper nya bilar rätt ofta. Men elbil? Är du galen?

Min kompis som är typ mångmiljonär köpte en V90 D4 häromsistens. Hans fru ville ha en Tesla men han vägrade. Måste ju ta sig till fjällen utan att behöva stanna. Mackor i bilen is the shit.

Finns hur många exempel som helst.

Ett par känner jag som har elbil. En är bilentusiasten som köpt ny Porsche 991, ny Porsche Cayenne osv. Han har en BMW i3 som andrabil. Och så en kollega som privatleasar en Zoe.

Men de är verkligen undantagen. De flesta är möjligen lite snåintresserade men skulle aldrig köpa en själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

RagWal skrev:
mati skrev:
Tyskland ska ju höja elbilsstödet till 10.000€, dessutom sänker de momsen från 19 till 16% pga Corona. Från initalt 40.000€ hamnar bilen alltså i slutändan på 29.000€ ungefär. Då är den plötsligt inte så farligt dyr längre, framförallt jämfört med vad den kostar här i Sverige.
16% på just bilar eller på allt?
På allt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.

En kollega som kör Range Rover, har hus i Spanien osv var lite intresserad av min Tesla men sen sa han ändå att han nog köper en hybrid istället. "Tekniken är inte mogen."

En annan kollega kör sin BMW i8 för dryga miljonen på fritiden och har en Mercedes GLK som bruksbil. Tesla intresserar inte honom alls. Han vill ha tyska bilar.

Pappas kompis som äger ett tryckeri köper nya bilar rätt ofta. Men elbil? Är du galen?

Min kompis som är typ mångmiljonär köpte en V90 D4 häromsistens. Hans fru ville ha en Tesla men han vägrade. Måste ju ta sig till fjällen utan att behöva stanna. Mackor i bilen is the shit.

Finns hur många exempel som helst.

Ett par känner jag som har elbil. En är bilentusiasten som köpt ny Porsche 991, ny Porsche Cayenne osv. Han har en BMW i3 som andrabil. Och så en kollega som privatleasar en Zoe.

Men de är verkligen undantagen. De flesta är möjligen lite snåintresserade men skulle aldrig köpa en själv.
På gatan där jag bor är det 98 lägenheter. Det är många som har 2 bilar per hushåll. Hur många är det som kör elbilar? En (1) elbil, Nissan Leaf.
På jobbet är det ca 350 bilar. Elbilar = 2st Model 3, 1st e-Golf, 2st, Renault Zoe, 1st BMW I3 och 2st Nissan Leaf. Hybrider är det max 10st.
Vad de resterande bilarna går på får du taliz räkna ut själv :)
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
RagWal skrev:
mati skrev:
Tyskland ska ju höja elbilsstödet till 10.000€, dessutom sänker de momsen från 19 till 16% pga Corona. Från initalt 40.000€ hamnar bilen alltså i slutändan på 29.000€ ungefär. Då är den plötsligt inte så farligt dyr längre, framförallt jämfört med vad den kostar här i Sverige.
16% på just bilar eller på allt?
På allt
Det kommer ju röra till den inre marknaden rejält.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: VW I.D

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.

En kollega som kör Range Rover, har hus i Spanien osv var lite intresserad av min Tesla men sen sa han ändå att han nog köper en hybrid istället. "Tekniken är inte mogen."

En annan kollega kör sin BMW i8 för dryga miljonen på fritiden och har en Mercedes GLK som bruksbil. Tesla intresserar inte honom alls. Han vill ha tyska bilar.

Pappas kompis som äger ett tryckeri köper nya bilar rätt ofta. Men elbil? Är du galen?

Min kompis som är typ mångmiljonär köpte en V90 D4 häromsistens. Hans fru ville ha en Tesla men han vägrade. Måste ju ta sig till fjällen utan att behöva stanna. Mackor i bilen is the shit.

Finns hur många exempel som helst.

Ett par känner jag som har elbil. En är bilentusiasten som köpt ny Porsche 991, ny Porsche Cayenne osv. Han har en BMW i3 som andrabil. Och så en kollega som privatleasar en Zoe.

Men de är verkligen undantagen. De flesta är möjligen lite snåintresserade men skulle aldrig köpa en själv.
Dessvärre verkar det långt bort att välja elbil för de flesta, än så länge iaf. I Schweiz där jag bor säljer Tesla förhållandevis riktigt bra och man ser ett flertal Teslor och andra elbilar varje dag numera. Men det är ändå förvånansvärt få som väljer elbil när de köper ny bil. Man väljer hällre en ny Cayenne, Macan, X5 M50D eller SQ7, dvs en bil som kostar lika mycket som en S eller X. De som jag hittills fått att ”byta sida” är antingen early adopters generellt eller de som uppskattar den överlägsna körkänslan. Men alla har en fossilbil också, ifall att ”leksaksbilen” inte riktigt räcker till.
Det behövs nog bättre incitament för att det ska ta fart ordentligt, dvs som i Norge. Ordentligt mycket dyrare avgifter på fossilbilar och ökad subvention på elbilar, minst dubbelt eller 3x från idag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Det behövs nog bättre incitament för att det ska ta fart ordentligt, dvs som i Norge. Ordentligt mycket dyrare avgifter på fossilbilar och ökad subvention på elbilar, minst dubbelt eller 3x från idag.
Inte ens i Norge köper folk enbart elbilar. Långt ifrån. Varannan bilköpare föredrar fortfarande en fossilbil, trots alla incitament på elbilar och trots alla skatter och avgifter som läggs på fossilbilar. Det räcker alltså inte att göra elbilar billigare. Det krävs mer än så. Och naturligtvis är utbudet alldeles för dåligt. Det finns i princip inga elbilar i mellansegmentet, t.ex. kombibilar för familjer.
Gemene man betraktar elbilar dessutom som nånting som är sämre. Att det finns en massa fördelar utöver miljöaspekten är det få som vet.
Det enda som skulle få folk att sluta köra fossilt är ett regelrätt förbud. Det snackas ju om det i flera länder. Men jag tror ärligt talat inte att det kommer att ske. De flesta politikerna är alldeles för fega för att trycka igenom så impopulära beslut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

bylund skrev:
dd88 skrev:
På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)

Ställer till det som fan i handeln.
Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel. :)

Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Aldrig försent att lära sig något nytt :)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:

Finns ju andra bilar med 50kwh(ID3 bas 48kwh) och snabbare laddning(100kw, ID3 bas 50kw) för det priset redan nu. PSA-bilarna tex.
Vad lockar så mkt med ID3?
Jag tror inte det kommer vara någon rusning direkt. Om inte annat kommer VW se till att det inte blir det, tex genom krångliga/dyra tillval som krävs för att bilen skall kännas användbar. Annars skulle de ju inte få sina Golf, Tiguan, Passat osv sålda.
Tror att du har fel. Vill man ha en avgasbil tittar man inte på elbilarna och tvärtom. Bara en på mitt jobb har köpt en elbil i år och det är säkert 30 nya personalbilar som är levererade. Sedan har vi tiotal Volvo V60 D3 2019 års modell som vi kan låna vid behov.
Vilka "vill ha" en avgasbil idag? Om elbilen kostar lika mkt kan jag lova att de flesta väljer den, väldigt få skulle föredra avgasbil.
Du kan inte ha varit runt särskilt mycket på internet om du tror det inte finns folk som aktivt väljer fossilbilar framför elbilar.
Läs igen vad jag skrev. Få skulle välja avgasbil om det fanns en motsvarande elbil som kostade lika mkt.
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)

Ställer till det som fan i handeln.
Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel. :)

Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Aldrig försent att lära sig något nytt :)
Ett uttryck gjort för att förvilla. Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

RagWal skrev:
Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.

Beklagar off topic. :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:

Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?

Tror vi får acceptera att merparten av de bilar som säljs drivs av fossila bränslen. Det är inget personligt mot oss som kör elbil utan folk har olika värderingar och möjligheter.

Den här "rädda världen"-aspekten tycker jag vi kan tona ner. Visst gör elbilar skillnad men det är bara en liten del i ett gigantiskt pussel.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:

Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?

Tror vi får acceptera att merparten av de bilar som säljs drivs av fossila bränslen. Det är inget personligt mot oss som kör elbil utan folk har olika värderingar och möjligheter.

Den här "rädda världen"-aspekten tycker jag vi kan tona ner. Visst gör elbilar skillnad men det är bara en liten del i ett gigantiskt pussel.
Beror självklart på vad man menar med motsvarande bil. En Model 3 kostar ungefär som en Passat sedan, de är väl egentligen ganska likvärdiga på det mesta undantaget accelerationsförmågan. Men om man enbart har 0-100 som enda kriteriet så måste man ju upp i MB AMG eller Audi RS nivå och då är självklart fossilbilen dyrare eftersom motorstarka bilar har en väldigt hög extra avgift i Norge. Jag tror dock att det är väldigt få i Norge som har antingen Tesla eller AMG som alternativ därför bör man nog jämföra Tesla med motsvarande familjebil, VW, Volvo etc.

Edit: jämför man golf mot egolf med samma utrustning så är fossilgolfen dyrare ja!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

Surfaren skrev:
RagWal skrev:
Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.

Beklagar off topic. :roll:
Detta var alltså bara ett fiktivt exempel på hur ett undantag kan bekräfta en regel. Har ingenting med trafikförordningen att göra :)

Den som vill veta mer kan läsa https://www.faktoider.nu/undantaget.html där det beskrivs hur Cicero i ett försvarstal menade att eftersom vissa stammar var undantagna från att kunna få romersk medborgarskap, innebar det att det måste implicit vara så att huvudregeln är att övriga kan få det. Det är ursprunget till det missförstådda uttrycket.

Nu lovar jag att lämna off topic :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Denna bilen kommer troligtvis sälja som smör på hemmamarknaden. Tysklands nya supermiljöpremie är direkt riktad mot denna prisklassen. Bilar som Tesla, Mercedes Benz och Audi faller utanför prisgränsen på 40K€ Fransmännen kör liknande upplägg där de utesluter de högre prissatta bilarna. Två av Europas största fordonsmarknader. Kommer fler EU länder följa efter?

Citat:
"Den tyska modellen innebär att elfordon som kostar under 40 000 euro får en inköpspremie på 6 000 euro, vilket är en fördubbling. Samtidigt, för att premien ska betalas ut måste tillverkarna bidrar med 3 000 euro. Den totala rabatten blir därmed drygt 90 000 kronor och ska gälla fram till sista december 2021.

I praktiken innebär det här att nya elbilar i mellanbilsklassen kommer att kosta ungefär lika mycket som motsvarande bilar med förbränningsmotorer. Elbilarna slipper också skatt i tio år, fram till sista december 2030.

Tyskland följer det franska exemplet och lämnar de riktigt dyra elbilarna utan stödåtgärder. Med ett tak på 40 000 euro utgår ingen bonus till köpare av Audi, Mercedes, Tesla och BMW."

Källa:
https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... -tyskland/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Som sagt, frågan är om det räcker. Prisparitet med fossilbilar är bra, men det betyder inte att kunderna väljer elbilar framför fossilbilar. Tyskland har dessutom rätt höga elpriser (~3 kr/kWh) och låga bränslepriser. Hemmaladdning är alltså inte samma vinstaffär som för oss i Sverige eller Norge.
Jag hoppas att ID3 blir en storsäljare, men jag är tveksam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar man leverera ut lite ID3 bilar till personal.

VW testar 150 ID.3 i medarbetarflottan.

VW har startat ID.3-anställningsflottan. Vid fordonsanläggningen i Zwickau har de första ID.3-numren överlämnats till testförare från Zwickau - för ett ”stresstest i vardagen”. Med programvaran motsvarar emellertid testfordonna inte den riktade seriestatusen.


150 anställda på tre saxiska platser är tänkta att utsätta fordonen för ett "vardagligt test under verkliga förhållanden". Utvecklarna vill sedan kunna utvärdera anonymiserad information om ID.3: s användning och körbeteende. VW talar i meddelandet om "ytterligare kvalitetssäkring av ID.3 innan marknadslanseringen".

Fordonen ska levereras ”i flera vågor” till de utvalda anställda i Chemnitz, Dresden och Zwickau inom de närmaste veckorna. De anställda anmälde sig till testet och valdes sedan genom lotteri. Fotot publicerat av Volkswagen visar 33 ID.3 som överlämnades till anställda.

"De ytterligare körrapporterna i anledningen till den europeiska lanseringen av ID.3 är oerhört värdefulla för oss", säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för E-Mobility på Volkswagen-märket. ”Det finns också mycket personlig feedback från våra anställda. Detta innebär att vårt team i Zwickau inte bara bygger ID.3 i bästa möjliga kvalitet, det hjälper också aktivt till vidareutvecklingen av tekniken och elbilen. ”

Vid leverans till fordonen sägs att fordonen ännu inte har den "slutliga programvaruversionen" och får regelbundna uppdateringar under testperioden. Enligt VW har de första kundfordon som levererades i september ännu inte två funktioner - smartphoneanslutningen "App Connect" och fjärrområdet på head-up-displayen i Max-utrustningen. Enligt andra rapporter bör ytterligare funktioner i början inte vara tillgängliga och kommer att skickas in senare via en uppdatering, t.ex. det automatiska parkeringssystemet.

I meddelandet säger VW också att produktionen av ID.4 i Zwickau bör börja i år. De första bilderna av produktionsversionen av den första MEB-baserade e-SUV dök upp i Kina förra veckan .
https://www.electrive.net/2020/06/22/vw ... terflotte/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.

Men okunskapen är fortfarande stor. Fick svara på lite frågor i helgen. "Men jag som ska köra 12-13 mil tur och retur till jobbet varje dag, då blir det väl problem med en elbil" ? "Vi" vet ju att det är precis för den typen av körning man ska ha en elbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar