Fråga till ID ägare eller MEB platform bilar.
Först lite kontext/bakgrund till min fråga
https://shaping-mobility.volkswagen.com ... ntly-14937
Tydligen så är det mjukvara(sedan en 'smartare' uppdatering) gjort att bilen sätter igång en Batteri värmare med X anledningar som "Jens Obernolte" sade i artikeln. Sammanfattat; Snabbare DC laddning, bättre Regen?, livslängd och poweroutput.
Den verkar vara ständigt på tills en viss temperatur är uppnådd och så klart vid en viss högre temperatur aktiveras kylning. Visst så låter det bra med ovannämnda Pros och inte åka på Coldgate. Men som stycket nedanför i Artikeln så blev det Double Down ändå vid scenariot om man åker endast Korta streckor ( kanske aldrig Snabbladdar, city driving, ladda hemma och på jobbet) och spenderar mer energi i slutändan.
En kollega som leasar både ID 3 och 4 klagar att vinter var smärtfult jämfört med sommaren. Denna person började smutskasta Elbilar att de är inte är lämpliga på vintern. Jag kom in och förklarade att VW mjukvara sätter igång en (6kW?+/- kupevärme också) batterivärmre oavsett om man vill det eller inte.
Jag vet att t.ex. Kia har en 'winter mode' vilket bara värmer batteriet när det är MYCKET kallt för att skydda den, så Kia niro Coldgatar ändå vid DC laddning. Sedan andra bilar där som har en knapp för Precondition battery eller som Tesla auto precondition vid navigering till SC. Hoppas att VW kollar vad deras konkurrenter gör så att kunden blir ännu nöjdare med deras OTA uppdatering.
Edit 1: tänkte lägga till en analogi, varför skulle man ha en ständig batterivärmare i sin mobiltelefon bara för du ska kunna konstant ladda med 120watt. konstant spendera batteri när du är ute och går i vintern så när du kommer hem så kan du ladda den snabbt upp allt du har förlorat?
Så frågan till Ägarna:
Hur mycket drar batterivärmaren och vid vilken temperatur slutar den?