Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Såg en kille på YT uppe i Luleå som kör ID.3 i full snöstorm, 1 dm snö på vägen och säkert ca-15 grader. Har för mig att han tycker bilen ligger fint på vägen även i riktigt dåligt underlag. Kolla in honom.
Re: VW I.D
Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Ja man måste ju jämför bakhjul drift mot bakhuls drift..Zalman3 skrev:Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.DonElon skrev:Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.12man skrev:Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Jag har själv märkt att baken kan svaja lite i halkan men har ju inte en aning om vad som räknas som normalt för en bakhjulsdriven bil då detta är min första sådan sedan jag körde mammas nya Volvo 940 för väldigt många år sedan. Den är nog ingen bra referens
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Slarvigt av VW att inte sätta på nordiska vinterdäck inför nordiska tester.Bruno skrev:Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Undrar vilka däck dom tänker sätta på de vinterdäck som följer med bilen?
Re: VW I.D
Jag fick välja vinterdäck själv. Blev ett par Nokian Hkpl r3. Blir nog braRevoltra skrev:Slarvigt av VW att inte sätta på nordiska vinterdäck inför nordiska tester.Bruno skrev:Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Undrar vilka däck dom tänker sätta på de vinterdäck som följer med bilen?
Re: VW I.D
Fick som val av min återförsäljare Bridgestone eller Nokian Hakka 19", jag själv valde dubbdäck vilket även säljaren insisterade är en bra idé efter haft ID3an i några månader.Revoltra skrev:Slarvigt av VW att inte sätta på nordiska vinterdäck inför nordiska tester.Bruno skrev:Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/
Undrar vilka däck dom tänker sätta på de vinterdäck som följer med bilen?
Re: VW I.D
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.anting1 skrev:Kul, hoppas du snart får bilen levererad. Har du mer information kring när du beställde, när bilen byggdes och när/hur den ska levereras?tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.
Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.
- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Re: VW I.D
Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Re: VW I.D
+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Re: VW I.D
+1 här också. April. Men absolut, jag är bara glad för din skullZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Re: VW I.D
Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.ZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Ibland har man turen, eller?... Som plåster på såren får väl ni 10kSEK mer i miljöbilsbonus?iAkita skrev:Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.ZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Men att välja en som redan var byggd kontra leveranstid verkar vara baserat på färgval framförallt, om jag valde "Mangan grey" skulle det vara leverans i Maj. Det verkar som det gjorts/dedikerats till svenska återförsäljare var gula, blåa och en del vita bilar. Jag valde en vit.
Förstår inte riktigt gällande mjukvaran 2.1. Man har ju redan skeppat ut bilar i Holland och Tyskland med 2.0 så varför skulle det stoppa oss i Norden?
Re: VW I.D
+1. Beställde i början av oktober. Utlovad leverans först januari, sedan slutet februari. Nu meddelade säljaren att min 1st fått produktionsvecka v.18...Revoltra skrev:+1 här också. April. Men absolut, jag är bara glad för din skullZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Har också gråa färgen.
Re: VW I.D
Jag har också den grå så det kanske kan vara förklaringen. Har fått produktionsvecka 10, men har läst någon annanstans att man inte kan lita alls på det. Kan bli både tidigare och senare.Erik1904 skrev:+1. Beställde i början av oktober. Utlovad leverans först januari, sedan slutet februari. Nu meddelade säljaren att min 1st fått produktionsvecka v.18...Revoltra skrev:+1 här också. April. Men absolut, jag är bara glad för din skullZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Har också gråa färgen.
Låter ju förresten underligt att de har dedikerat alla färger utom grå till Sverige då det förväntas bli en favorit som förmånsbil. Merparten av de jag känner som har förmånsbil har en grå eller svart.
Re: VW I.D
Någon som reflekterat över skillnaden i pris på privatleasing på ID4?
En MAX kostar 7725kr/månad och en 1st 5425kr/månad det skiljer 100kkr i nypris på dom två. Är det rimligt att extrautrustningen tappar så mycket i värde? 7725-5425=2300 2300*36=82800 du betalar alltså 82800kr mer för en bil på 36 månader som har extrautrustning för 100kkr en värdeminskning på 83% på extra utrustning.
En MAX kostar 7725kr/månad och en 1st 5425kr/månad det skiljer 100kkr i nypris på dom två. Är det rimligt att extrautrustningen tappar så mycket i värde? 7725-5425=2300 2300*36=82800 du betalar alltså 82800kr mer för en bil på 36 månader som har extrautrustning för 100kkr en värdeminskning på 83% på extra utrustning.
Re: VW I.D
Min 1st Max grå har produktionsvecka 4.Erik1904 skrev:+1. Beställde i början av oktober. Utlovad leverans först januari, sedan slutet februari. Nu meddelade säljaren att min 1st fått produktionsvecka v.18...Revoltra skrev:+1 här också. April. Men absolut, jag är bara glad för din skullZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bittertomlars skrev:
Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom.
Har också gråa färgen.
Kollegas 1st standard som också är grå ska tydligen redan vara byggd men verkar vara något dom inväntar för han ska få leverans mars tydligen? Kanske är FW 2.1 möjligen?
Båda vi beställde 28 september om jag minns rätt.
Re: VW I.D
Pratade med försäljaren från en annan bilhall, då jag behöver en jämförande offert. Tydligen står det färdiga bilar sen tidigare produktionsveckor och väntar på en ny mjukvara vilket gjort att leveransen dröjts till Sverige.Yeahman82 skrev:Jag har också den grå så det kanske kan vara förklaringen. Har fått produktionsvecka 10, men har läst någon annanstans att man inte kan lita alls på det. Kan bli både tidigare och senare.Erik1904 skrev:+1. Beställde i början av oktober. Utlovad leverans först januari, sedan slutet februari. Nu meddelade säljaren att min 1st fått produktionsvecka v.18...Revoltra skrev:+1 här också. April. Men absolut, jag är bara glad för din skullZedZ skrev:+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting.Yeahman82 skrev:
Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bitter
Har också gråa färgen.
Låter ju förresten underligt att de har dedikerat alla färger utom grå till Sverige då det förväntas bli en favorit som förmånsbil. Merparten av de jag känner som har förmånsbil har en grå eller svart.
Att man redan har skeppat mängder av bilar till Holland i December verkar ha göra med något incitamentsprogram från deras regering och därmed gjort undantag. Kan ju vara så att återförsäljare som står med operationell leasing vill åt den förhöjda miljöbilspremien och därmed att leveranserna går i slutet av Mars/April för att på så vis kunna ta bilarna i trafik från 1a April och framåt. Den sista återförsäljaren jag pratade med hade inte sålt en enda av de gula ID4or man hade beställt.
Prismässigt, liksom tidigare i skrivet i tråden så verkar 4% på bilen vara någon maxtak på 1st edition även med Volkswagen Financials Ramavtal. Sen finns det självklart utrymme för diskussion med återförsäljaren gällande vinterdäcken. Fick totalt sett 5,2% respektive 4,1% rabatt av de två återförsäljarna jag var i kontakt med båda med Nokian Hakka/Pirelli däck med 19" VW fälgar. Tycker att den operationella leasingen från Volkswagen är ytterst intressant, man verkar onekligen tro på ett högt restvärde för ID4an.
Re: VW I.D
VW i Tyskland erbjuder nu korttids abonnemang på 3-6 månader.
https://www.electrive.net/2021/01/19/vw ... -den-id-3/VW startar prenumerationserbjudande för ID.3.
Volkswagen Financial Services erbjuder nu privatkunder VW ID.3 som månadsabonnemang.
Med en minimikontraktstid på sex eller tre månader är användaravgiften 449 euro eller 539 euro per månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
Re: VW I.D
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Re: VW I.D
Utgår ifrån att billigare versioner kommer för ID4.
Priser i Tyskland.
52kWh VW ID.4 Pure: 36.995€
Elbilsstöd 9.000 euro
Nettopris 27.995 euro
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/
Priser i Tyskland.
52kWh VW ID.4 Pure: 36.995€
Elbilsstöd 9.000 euro
Nettopris 27.995 euro
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/Skoda ENYAQ iV 50
33.800 listpris i euro
24.270 pris efter rabatt och stöd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.Yeahman82 skrev:Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemangiAkita skrev:Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)