VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

laddluckor generellt är ju bara så negligerat av de flesta tillverkare. De enda laddluckor som jag kommer på som faktiskt är ok är Model S/X, Taycan med motoriserad laddlucka, eTron SUV och Xpeng P7. Allt annat är ju bara alldeles för stort och riskerar att skadas.

Gör om, gör rätt, säger jag till nästan alla!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Leaf och Zoe lär inte bli kvaddade heller på detta sätt, men håller med annars, inte så bra gjort på flera
olika modeller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
laddluckor generellt är ju bara så negligerat av de flesta tillverkare. De enda laddluckor som jag kommer på som faktiskt är ok är Model S/X, Taycan med motoriserad laddlucka, eTron SUV och Xpeng P7. Allt annat är ju bara alldeles för stort och riskerar att skadas.

Gör om, gör rätt, säger jag till nästan alla!
Man applicerar väl samma teknologi och principer som man tidigare gjorde på tankluckor trots att användningen är väldigt annorlunda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
laddluckor generellt är ju bara så negligerat av de flesta tillverkare. De enda laddluckor som jag kommer på som faktiskt är ok är Model S/X, Taycan med motoriserad laddlucka, eTron SUV och Xpeng P7. Allt annat är ju bara alldeles för stort och riskerar att skadas.

Gör om, gör rätt, säger jag till nästan alla!
Man applicerar väl samma teknologi och principer som man tidigare gjorde på tankluckor trots att användningen är väldigt annorlunda.
Antagligen... det verkar ju gälla på en hel del av elbilsmodellerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
"Sticker inte ut mer än sladden"? Oh really... :lol:

Bild

Står man på en parkering bredvid en annan bil, eller där folk kan tänkas passera, känns det som väldigt stor risk att de kommer åt den där.
Det var ju också det han på youtube drabbats av som jag tolkade det, dvs inte att han själv orsakat det.
Ok. Då är läget lite annat än vad jag först tänkt mig!

Kan inte annat än hålla med om att den faktiskt var riktigt extremt stor. Tror inte någon kan säga emot det (och samtidigt vara ärliga mot sig själva).

Även jämfört med en stor Typ2-kabel som sticker ut (har själv Mennekes Typ2-kabel till min Tesla, och de är grymt stora handtag på just de kablarna).

Undrar vad syftet är med att göra den så enormt stor, både jämfört med andra elbilars laddluckor och ICE-bilars tanklock?

Någon orsak måste det förmodligen vara.

Vill de kanske skydda handtaget på laddsladden så att folk inte går in i det (eller hindra folk från att passera mellan parkerade bilar när man laddar)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Nu sänks privatleasingpriserna igen för ID3.
Volkswagen ID3 58 kWh Life - Privatleasingkampanj
3 295 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... j/94497292
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Någon som har kört både e-Tron och ID4? Så här skriver en tysk medlem i en av ID.4 grupperna jag är med i. Skulle ju vara trevligt om det stämde.
I‘m owning an eTron SB 55 since Friday and discuss if the dealer takes it back and how much it costs. The eTron has an awful booming sound whenever the suspension is excited. The ride and handling of the ID4 is superb compared to the eTron.
Yeah, there‘s some cheap plastic in the ID4 but f* it, the ID4 has even the better light system. To the contrast of what Audi Marketing is telling, real curve lights in the ID4 are much better than the static light in eTron (both Matrix).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: VW I.D

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev:
Någon som har kört både e-Tron och ID4? Så här skriver en tysk medlem i en av ID.4 grupperna jag är med i. Skulle ju vara trevligt om det stämde.
I‘m owning an eTron SB 55 since Friday and discuss if the dealer takes it back and how much it costs. The eTron has an awful booming sound whenever the suspension is excited. The ride and handling of the ID4 is superb compared to the eTron.
Yeah, there‘s some cheap plastic in the ID4 but f* it, the ID4 has even the better light system. To the contrast of what Audi Marketing is telling, real curve lights in the ID4 are much better than the static light in eTron (both Matrix).
Jag kör etron och har provkört ID4. Förstår inte riktigt vad hen menar, men tycker att materialval och helhetsupplevelse (ljudnivå, stereo, funktioner m.m. m.m.) är bättre i etron än annat jag provat, inte minst bidrar den ställbara luftfjädringen till detta. Och då har jag en basversion.

Dock körde jag en ID4 Max, och tycker att fjädring och helhetskänslan i den är tillräckligt bra. Men inte värd 600k+. Jag sneglar nog på en 500k-ID4 när min leasing går ut om ett år, om inte Kia, Hyundai eller kanske Skoda leverar 4-hjulsdrift till ett rimligt pris.

//D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev:
iAkita skrev:
Någon som har kört både e-Tron och ID4? Så här skriver en tysk medlem i en av ID.4 grupperna jag är med i. Skulle ju vara trevligt om det stämde.
I‘m owning an eTron SB 55 since Friday and discuss if the dealer takes it back and how much it costs. The eTron has an awful booming sound whenever the suspension is excited. The ride and handling of the ID4 is superb compared to the eTron.
Yeah, there‘s some cheap plastic in the ID4 but f* it, the ID4 has even the better light system. To the contrast of what Audi Marketing is telling, real curve lights in the ID4 are much better than the static light in eTron (both Matrix).
Jag kör etron och har provkört ID4. Förstår inte riktigt vad hen menar, men tycker att materialval och helhetsupplevelse (ljudnivå, stereo, funktioner m.m. m.m.) är bättre i etron än annat jag provat, inte minst bidrar den ställbara luftfjädringen till detta. Och då har jag en basversion.

Dock körde jag en ID4 Max, och tycker att fjädring och helhetskänslan i den är tillräckligt bra. Men inte värd 600k+. Jag sneglar nog på en 500k-ID4 när min leasing går ut om ett år, om inte Kia, Hyundai eller kanske Skoda leverar 4-hjulsdrift till ett rimligt pris.

//D
Visst är vägljus viktigt, men det finns ju absolut fler aspekter på att välja bil än enbart det.

Kommer garanterat uppdaterade lyktor även för framtida Audi/e-tron-modeller. Men det är inte alltid ny teknik (som i detta fallet kommer från underleverantörer, som inte optimerar sin utveckling för att passa en enda kund som VAGs modellprogram) matchar helt i produktcyklerna för de olika varumärken/modellerna i produktlivscykelplanerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW I.D

Inlägg av jonasl »

Var och kollade på en ID3 igår, med barnstolar och grejer. Baksätet är rymligare än i Model 3, både på bredden och höjden. Båda har dock väldigt gott om plats på längden, det verkar generellt gälla elbilar.

Bagaget är förstås mindre på ID3 men lättare att lasta.

Och sen går den ju att leasa för halva månadskostnaden..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Visst är vägljus viktigt, men det finns ju absolut fler aspekter på att välja bil än enbart det..
När det gäller ljuset på bilen är jag verkligen kräsen. Jag ser så dåligt i mörker, jag vill ha all hjälp jag kan få. Och e-tron har med god marginal de bästa lysen jag någonsin har sett på en bil. Kurvljus behöver den inte eftersom den lyser så brett ändå. Det är faktiskt ingenting man saknar.
Om någon anser att e-tron har dåligt ljus vet jag ärligt talat inte vad personen i fråga jämför med. Det är ju trevligt att ID4 har bra lampor, men jag har svårt att tänka mig att de kan vara så mycket bättre än i e-tron till den grad att man ratar e-tron för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Visst är vägljus viktigt, men det finns ju absolut fler aspekter på att välja bil än enbart det..
När det gäller ljuset på bilen är jag verkligen kräsen. Jag ser så dåligt i mörker, jag vill ha all hjälp jag kan få. Och e-tron har med god marginal de bästa lysen jag någonsin har sett på en bil. Kurvljus behöver den inte eftersom den lyser så brett ändå. Det är faktiskt ingenting man saknar.
Om någon anser att e-tron har dåligt ljus vet jag ärligt talat inte vad personen i fråga jämför med. Det är ju trevligt att ID4 har bra lampor, men jag har svårt att tänka mig att de kan vara så mycket bättre än i e-tron till den grad att man ratar e-tron för det.
Har inte jämfört själv, men skall tydligen vara en riktigt stor och signifikant förbättring enligt många som testat.

Så är det prio för dig med ljusen och speciellt om du ser dåligt, så skulle jag nog rekommendera en provkörning av ID4 baserat bara på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Så är det prio för dig med ljusen och speciellt om du ser dåligt, så skulle jag nog rekommendera en provkörning av ID4 baserat bara på det.
Svårt nu när det inte blir mörkt förrän stängningsdags. :-)
Men det är ingen idé så länge de inte ökar dragvikten på den. Provköra kan jag tänka mig göra, men jag ska inte köpa den så som den ser ut idag. Dessutom har min VW-åf visat mer än tydligt att jag inte är intressant som potentiell ID4-kund. VW-säljaren behagade inte ens lyfta röven sist när jag var där för att kolla på ID4. Och min Audi-säljare ville förstås hellre att jag väntar på Q4, han hade inte så mycket positivt att säga om ID4. Han liksom ignorerade när jag sa att Q4 inte alls är intressant. Så nej, jag ska inte ha en ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

jonasl skrev:
Var och kollade på en ID3 igår, med barnstolar och grejer. Baksätet är rymligare än i Model 3, både på bredden och höjden. Båda har dock väldigt gott om plats på längden, det verkar generellt gälla elbilar.

Bagaget är förstås mindre på ID3 men lättare att lasta.

Och sen går den ju att leasa för halva månadskostnaden..
ID3 är en trevlig liten bil men avsaknad av både dragkrok och takräcke är ett problem för mig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW I.D

Inlägg av jonasl »

pingflood skrev:
ID3 är en trevlig liten bil men avsaknad av både dragkrok och takräcke är ett problem för mig.
Mig med. Den går dock att få med krok avsedd för cykelhållare/lasthållare, det täcker största delen av mitt behov.

Bilen jag har nu har haft takräcke på sen ny. Iofs Thule Wingbar som sitter tight mellan rails så det varken syns eller märks så mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

jonasl skrev:
pingflood skrev:
ID3 är en trevlig liten bil men avsaknad av både dragkrok och takräcke är ett problem för mig.
Mig med. Den går dock att få med krok avsedd för cykelhållare/lasthållare, det täcker största delen av mitt behov.

Bilen jag har nu har haft takräcke på sen ny. Iofs Thule Wingbar som sitter tight mellan rails så det varken syns eller märks så mycket.
Samma här, har haft räcken på BMWn i snart två år. Tyvärr kan man inte lasta kajaker på cykehållaren, annars hade jag nog tagit en ID3 över ID4.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW I.D

Inlägg av jonasl »

Ja, det är jobbigt att ha behov av både dragkrok och takräcke, det begränsar mer än lovligt. Kan tänka mig att göra avkall på takräcket, sen vi fick ungarna så kan jag nog räkna antalet gånger jag haft kajak på taket på ena handens fingrar. Brukar bara bli paddling hemma, vilket iofs inte är så tokigt det heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Gillade förr i tiden när det nästan var standard med rails på många kombibilar (som tex. våra tidigare V70, E-klass, etc). Nu har vi inte rails på någon av våra bilar tyvärr. Inte så ofta det behövs, snarare extremt sällan i vardagen, men när man väl behöver det så är det ju helt underbart suveränt praktiskt användbart just de gångerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
Gillade förr i tiden när det nästan var standard med rails på många kombibilar (som tex. våra tidigare V70, E-klass, etc). Nu har vi inte rails på någon av våra bilar tyvärr. Inte så ofta det behövs, snarare extremt sällan i vardagen, men när man väl behöver det så är det ju helt underbart suveränt praktiskt användbart just de gångerna.
Som med säkerhetsbälte, används kanske bara en gång men bra att ha om det skulle behövas
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Gillade förr i tiden när det nästan var standard med rails på många kombibilar (som tex. våra tidigare V70, E-klass, etc). Nu har vi inte rails på någon av våra bilar tyvärr. Inte så ofta det behövs, snarare extremt sällan i vardagen, men när man väl behöver det så är det ju helt underbart suveränt praktiskt användbart just de gångerna.
Ja, sådana som ligger an mot karossen kan väl inte öka luftmotståndet speciellt mycket?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Vem är det jag läser om här? Har du mixat citattecken eller? Taliz har väl inte beställt en ID.4 iaf, det kan ju inte stämma :lol: :lol: :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Du gillar kanske självplågeri?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Det var ju intressant, kontaktade min ÅF för att se vad de gör och om de har koll på detta. Hur skadligt kan det bli för batteriet i längden?

(edit: hittade denna länk från VW själva, där står det att man inte ska ladda till 100% om den ska sitta mer än 12 timmar
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-waranty
)

(edit2: pratade med min säljare och de sade att de naturligtvis bara laddar till 80%, så de verkar ha lite koll)
Skriv svar