VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Förmodligen lägger de på åtminstone 60000kr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
Dels lär 30’ Euro i Tyskland bli 400’ SEK i Sverige, och dessutom då för den enklaste basmodell utan utrustning de flesta inte vill vara utan.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Leo skrev:
Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Jaja, tiden lär utvisa..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

VW har även förut visat att man menar allvar med sina satsningar så jag tror att det kan visa sig bli en stor succé, bara de kan leverera tillräckligt med bilar (batterier).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

BEV[e-Rage] skrev:
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
Vet inte om det är så säkert att jag har rätt, eller vad det egentligen innebär i detta fall :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/
Dom gör säkert en hel del test bilar för att säkra sig att allt blir bra skulle jag gissa, sen vill dom garanterad inte leverera förre 2020 pga utsläppen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

För att varje leverans innan årsskiftet innebär färre 2020 och därmed högre böter?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Svenskt pris för ID3 1st blir under 410.000kr.
ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html

I Holland kostar ID3 1st 40.000 euro. Medans icke 1st kostar från 36.000 euro.
Då borde priset i Sverige bli ca 10% lägre än 410.000kr, vilket blir 369.000kr.
Vilket är ett bra pris för en elbil med 420 km i räckvidd (med mellanbatteriet på 58 kWh).
De verwachte vanafprijs voor de ID.3 1ST ligt onder de € 40.000.
Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000.
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3

ID3 mått:
https://s7g10.scene7.com/is/image/volks ... kmN2I1MA==
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

The start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkc
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
The start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkc
Stort ögonblick! Det är VW-koncernen som ser till att elbilen blir en folkbil i europa.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: VW I.D

Inlägg av termosen »

Tesla hade nästan lite otur när Model 3 lanserades, svårt att veta att dollarn skulle vara så stark just nu.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Det bekräftar väl det man har sett på youtube. Med det sagt så ser jag inget problem med det om priset sätts därefter. Ska det bli den folkelbil som VW antyder att det ska bli så hoppas jag på en bit under 350k för grundversionen. 300k hade varit "perfekt" men det är väl inget jag tror på direkt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mans71 skrev:
HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?
jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.
Väldigt konstigt med vit(!) ratt i demobilen. Men det blir väl ett tillval hoppas jag. Lär ju bli smutsig ganska fort annars.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.

De angivna priserna är ju 350' till 550' beroende på batteristorlek. (eller minns jag fel?) Där ska det största batteriet ge liknande räckvidd som Model 3 LR och mellanverianten ska ge motsvarande som en SR+.
Skriv svar