Re: VW I.D
Postat: 19 nov 2020 21:49
Model S går väl inte det på.nek0 skrev:Finns det någon annan ny bil där man inte kan justera bilbälte på höjden?
Blev riktigt besviken idag när jag provkörde ID.3.
Model S går väl inte det på.nek0 skrev:Finns det någon annan ny bil där man inte kan justera bilbälte på höjden?
Blev riktigt besviken idag när jag provkörde ID.3.
Tycker att det är konstigt, alla är inte lika långa.HelectriC skrev:Model S går väl inte det på.nek0 skrev:Finns det någon annan ny bil där man inte kan justera bilbälte på höjden?
Blev riktigt besviken idag när jag provkörde ID.3.
Maw skrev:ID4 är på banan!
Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
mati skrev:Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
Esc turned off står det ju i videon.mati skrev:Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
Det är ju inte alla som bor i obygden, som således klarar sig bra med 2wd.Zalman3 skrev:mati skrev:Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
Kommer aldrig köpa en bil utan 4wd.
Senast igår körde jag efter en mindre skogsväg som jag fick ploga mig fram med Teslan.
Hade inte gått med 2wd.
Men det är inte bara framkomligheten som blir så mycket bättre med 4wd.
Har man +400 hk, så nöts däcken betydligt mera med 2wd.
Dessutom blir lastväxlingarna mindre.
Att ploga sig fram med en Tesla måste vara det bästa man kan göra med den. Roligt att det finns folk som tycker en bil som kostar runt miljonen er ultimate snöplogen.Zalman3 skrev:mati skrev:Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
Kommer aldrig köpa en bil utan 4wd.
Senast igår körde jag efter en mindre skogsväg som jag fick ploga mig fram med Teslan.
Hade inte gått med 2wd.
Men det är inte bara framkomligheten som blir så mycket bättre med 4wd.
Har man +400 hk, så nöts däcken betydligt mera med 2wd.
Dessutom blir lastväxlingarna mindre.
Kanske var någon som tidigare övervägde ID, och körde på en M3 för att mycket inte var klart?PapaD skrev:Litet annan prisklass på dina beställningar eller hur? Vad tillför ditt inlägg i tråden?mikebike skrev:Det var precis sånt här som gjorde att jag beställde en Tesla.
"Mycket inte var klart" det någon anser vara "mycket" kan lika gärna anses var "lite" i en annans ögon, det kan bero på hur rosa glasögon man har. Mjukvara kan vara ett problemet för någon, för en annan person flera saker, då det styr mycket i bilen. Sen är det ju som så att mjukvaruproblemet har i stort varit VW:s egna problem och inte kundernas, då man väntat lång tid med att lansera bilen. Hade det inte varit för att de varit tvingade av utsläppsskäl hade de nog väntat än längre. Nu verkar man ha satt ihop ett nytt mjukvaruteam som ligger före planerad tid så jag tror man ska vara försiktig med att döma ut mjukvaran som VW:s svagaste punkt. Är det 8 veckor bilen varit ute hos kund? jag ger VW lite mer tid i alla fall.martinot skrev:Kanske var någon som tidigare övervägde ID, och körde på en M3 för att mycket inte var klart?PapaD skrev:Litet annan prisklass på dina beställningar eller hur? Vad tillför ditt inlägg i tråden?mikebike skrev:Det var precis sånt här som gjorde att jag beställde en Tesla.
Så jag tycker inte du skall vara så hård och aggressiv i din ton, då det ändå är rätt on-topic isf. i den kontexten. Precis som jag tycker det är fel med alla som ser Tesla genom helt rosa glasögon, så är det lika fel med alla som ser VW eller Polestar genom endast rosa glasögon.
Alla bilar har sina klara + och - tycker jag, och vi behöver inte ta kritik av något bilvarumärke som en personlig attack.
Just en tydlig användarvänlig helhetsupplevelse är väl något som varit enklare (och mer fokus) för Tesla att få till, som byggt upp hela kedjan själv från "ax till limpa". Enklare att få till sådant när man har hela kontrollen. Lite som Apple på telefon/iPad-sidan.
Sedan har Tesla en massa andra nackdelar med usel byggkvalitet, och opersonlig service, etc., men just mjukvaruutveckling har ju visat sig vara en av VAG-koncernens kanske allra svagaste sida. Håller du inte med själv om det (om du tar av märkes-krigar-hatten)?
På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
De bilar jag initialt var intresserad av var VW ID.4 AWD, Skoda Enyaq AWD, Volvo XC40 P8, Polestar 2 och Tesla Model Y.PapaD skrev:Ok, fair enough. Ber om ursäkt mikeBike, dålig ton av mig.
Tillbaks till ID tråden, idag var första dagen m underkylt på vår grusväg ca 3km. Dubbfria. Men det gick riktigt bra, den klarade det bra. Jag ville INTE provocera, jag har redan bjudit grannarna på skratt nog med bilar i diken. Nu blir det dock snökedjor i skuffen till nästa gång. Förstår de som inte vill hålls med sånt, men jag har inget emot det.
På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
Lite orättvist ändå att jämföra en fossilbil mot en elbil, då elbilar generellt krånglar mindre. En bekant fick en ny RAV4 som hyrbil nu när Mercedesen blev påbackad. Vilken hemsk bil, tryckte man på gasen lät det högt men inget hände, tråkig plast och tråkigt interiör. Blev lättnad och glädje när den nio år gamla Mercedesen kom tillbaka i familjen, trevligare, roligare och bättre komfort.Zalman3 skrev:På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
Mina erfarenheter av VAG bilar är att de har sämre kvalitet än snittbilen.
Har kört en Audi A6 Quattro förut och var det en massa konstiga fel med den. Fick stopp på E4 när kabeln till huvuddatorn lossnade. Direkt trafikfarligt.
Det tråkiga var också att VAG hävdade att Non stop garantin inte gällde fast jag hade en nästan ny bil.
Fick bråka massor för att få rätt.
Mati här på forumet kan ju inte hävda att hans bekymmer med att få drag till sin bil var en smärtfri historia.
AMS har frågat Audi e-tron ägare vad de tycker om sin bil.
E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
Vill man ha en kvalitetsbil ska man köpa en Toyota.
Om vi nu ska fråga Mati om hans eTron så kan vi ju även fråga om hans upplevelse med Tesla.Zalman3 skrev:På andra sätt har ju dock VAG en massa bra kvaliteter som andra inte har, och som Tesla helt saknar, som mycket hög byggkvalitet och hög standard på sina bilar.
Mina erfarenheter av VAG bilar är att de har sämre kvalitet än snittbilen.
Har kört en Audi A6 Quattro förut och var det en massa konstiga fel med den. Fick stopp på E4 när kabeln till huvuddatorn lossnade. Direkt trafikfarligt.
Det tråkiga var också att VAG hävdade att Non stop garantin inte gällde fast jag hade en nästan ny bil.
Fick bråka massor för att få rätt.
Mati här på forumet kan ju inte hävda att hans bekymmer med att få drag till sin bil var en smärtfri historia.
AMS har frågat Audi e-tron ägare vad de tycker om sin bil.
E-TRON-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Dörrlåsen till bakdörrarna strular."
"Mjukvaruproblem med backspeglarna."
"Mycket elektronikstrul!"
"Laddluckan trasig."
"Styrdonet till batteriets vätskenivå felar."
"Drar lite mycket el."
"Felmeddelanden som försvinner när man stänger av bilen. Man vet inte om det är fel eller inte på bilen."
"En förlegad mobilapp som ofta inte fungerar."
"Problem med blåtandskopplingen till bilen."
Vill man ha en kvalitetsbil ska man köpa en Toyota.
På jobbet har vi haft en Audi A3 e-tron.PapaD skrev:Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
Ah, det såg jag inte. Tack.MrRun skrev:Esc turned off står det ju i videon.mati skrev:Kör han med antisladdsystemet helt urkopplat? Man får hoppas det. Annars undrar jag hur den kommer bete sig på glashala vintervägar med sin RWD. Kastar den röven lika mycket då?Maw skrev:ID4 är på banan!
Det är klart att vi ska.Zalman3 skrev:På jobbet har vi haft en Audi A3 e-tron.PapaD skrev:Du drar många bilar över en kam Zalman. Och tänk på att Mati säger att hans golf är jäkligt bra, varför hoppade du över det?
Sedan instämmer jag i Toyota gällande kvalitet men att dra alla VAG bilar över en kam är att generalisera väl mycket. Då får du faktiskt dra fram källor som håller Zalman.
Edit:
Du sade faktiskt att det var dina erfarenheter, my bad. Det kan jag inte säga emot.
Både DSG-lådan och batteriet har fått bytas.
Som tur på garantin.
Men det är ingen bil jag skulle köpa utan garanti.
Usel värme på vintern dessutom.
En annan kollega körde en VW Golf som skramlade förfärligt.
När VAG verkstaden skulle testa att de lagade problemet körde de ut på en dålig skogsväg.
Slog i en sten och slog hål på oljetråget.
Den bilen var lääääänge på verkstaden innan de fick ordning på den igen.
En tredje kollega kör en Skoda Octavia.
Har haft inne den flera gånger för en massa skrammel.
Nu senast när har servat bilen så började oljelampan lysa redan efter 2 mil.
Han bojkottar numera VAG verkstaden.
Ska jag ta fler exempel?
Så om jag får frågan vilken bil som är bäst vad gäller kvalitet och verkstadsbesök om man ska välja mellan Audi, Tesla och Toyota.
Så tycker jag att Toyota är bäst, Tesla mellan och Audi är sämst.
Givetvis respekterar jag att andra har andra erfarenheter och kan tycka annorlunda.
Men att 100% av alla människor tycker att Audi har högre kvalitet och bättre verkstäder än Tesla stämmer inte.