Re: VW I.D
Postat: 24 nov 2020 15:42
Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
Skrev att jag funderade på att plocka ut en ID.3 med 77KWh-batteriet, men dem börjar inte byggas förens nästa årPapaD skrev:Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
vigge50 skrev:Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.Zalman3 skrev:Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?HelectriC skrev:jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.
MG pressar sina konkurrenter.martinot skrev:Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
Håller med helt! Bra om vi kan få mer och bättre konkurrens till Tesla även i Sverige. Det behöver de, och det vinner även vi som köper Tesla på.Zalman3 skrev:MG pressar sina konkurrenter.martinot skrev:Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.
Länge leve konkurrensen!
Ja, för det kan omöjligt vara ID3 som pressar ner priserna på Nissan Leaf, men på Model 3 så är det definitivt ID3...Zalman3 skrev:MG pressar sina konkurrenter.martinot skrev:Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.
Länge leve konkurrensen!
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.bat skrev:SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Att elbilar ska säljas radikalt mycket billigare gäller det enbart VW eller alla biltillverkare undrar jag? Gäller det kanske t o m Tesla??Zalman3 skrev:Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.bat skrev:SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.
Men man VILL inte!
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!
Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.mikebike skrev:Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.thnis skrev:Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.mikebike skrev:Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
viewtopic.php?f=27&t=22113Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
Men har den verkligen börjat säljas? Sen är erbjudandet du länkar till enbart för juridiska personer, privatpersoner kan inte dra nytta av det står det.Zalman3 skrev:Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Men alla kanske inte vill satsa på att få ut en bil så billigt som möjligt? Kolla på de fossila bilarna, en Opel Corsa kostar 159 900 kr och en VW Golf kostar 242 900 kr. Trots detta så är VW Golf en av de bäst säljande bilarna i världen och har varit det länge. Om nu ID3 skulle säljas som en bil som är större än en Golf så är det inte så konstigt om den kostar betydligt mer än en Corsa-e.Zalman3 skrev:Sant är att VAG satsar stora summor på ID seriens bilar.thnis skrev:Ja klokt resonerat. De håller inte på med välgörenhet. De driver en vinstdrivande verksamhet. Utan vinster ingen utveckling av bättre o billigare bilar. Säljer de för få bilar för att marknaden tycker de är för dyra så kommer priserna att sänkas.mikebike skrev:Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.PapaD skrev:Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Men VW har länge sålt hyfsat många elbilar i Kina till låga priser.
Exempel:viewtopic.php?f=27&t=22113Volkswagen e-Lavida är en elbil som säljs i kina, ser misstänkt ut som en Passat.
Pris från $14,447.
Så om man ville så skulle man kunna sälja en snik el "Passat" även i Europa.
En "dum" Opel Corsa-e 50 kWh säljs ju i Tyskland under 19.000 Euro efter rabatter och stöd.
Det borde ID3 48 kWh också klara.
Problemet tror jag är i större utsträckning digitaliseringen.
VW vill sälja "smarta" bilar, och det kostar stora summor att ta fram.
Det är lätt att göra jämförelsen Nokia vs Apple.
Det hjälper inte att anställa 10.000 programmerare om man har en kass plattform.
Och det är svårt att få tag på bra programmerare för VAG.
Tesla lockar med Tesla aktier. Många har tjänat stora pengar på sitt Tesla aktieinnehav.
Vem har sagt ett VW säljer e-Golf med vinst? Så som jag har uppfattat det går den mer eller mindre plus minus noll, någon direkt vinst gör de inte på e-Golf. Indirekt kanske, eftersom den bidrar till att VW eventuellt slipper betala utsläppsböter.Zalman3 skrev:...
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Det är väl alltid VW’s fel trodde jag trots att de plöjt in mångmiljardbelopp i deras elbilssatsning?Credde skrev:Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige"
Det märkliga är att man sänker inte priserna.Credde skrev:Nu väntar vi bara på Zalman som kommer med en rubrik om: "MG och ID.3 pressar prisarna uppåt i Sverige"