Sida 170 av 224

Re: VW I.D

Postat: 11 jan 2021 17:09
av ZedZ
Revoltra skrev:
Hörde med försäljaren idag, och min id4 1st är fortfarande beräknad att komma i April, så det verkar som om att jag kommer få de där 10000kr extra...

Passade på att beställa en shuko-kabel dessutom, för tydligen ingick inte det....
Blir nog samma här... Planerad produktionsvecka = v11 efter återkoppling från ÅF idag. Tre veckor på det så är vi inne i april. Seg väntan.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 18:08
av taliz


Verkar som ID3 coldgatear rätt rejält(förvånansvärt törstig också..). Att bara kunna ladda i 40kw är ju inte så kul på långresa vintertid. :(
Antar att det kommer gälla alla MEB-bilar då de ju har samma bottenplatta och batteripack.

Ps. Ca 15-16 minuter in kommenterar han avståndet för adaptiv farthållare. Minns vi hade en diskussion här på forumet där några tyckte avståndet var för kort på Tesla, och jag påpekade att det var alldeles för långt i eGolf.
Verkar som ID3 har samma problem(eller lösning för de som gillar det...), Björn tycker som jag att det är "ljusår" på maxavstånd. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 18:26
av nek0
taliz skrev:


Verkar som ID3 coldgatear rätt rejält. Att bara kunna ladda i 40kw är ju inte så kul på långresa vintertid. :(
Antar att det kommer gälla alla MEB-bilar då de ju har samma bottenplatta och batteripack.

Ps. Ca 15-16 minuter in kommenterar han avståndet för adaptiv farthållare. Minns vi hade en diskussion här på forumet där några tyckte avståndet var för kort på Tesla, och jag påpekade att det var alldeles för långt i eGolf.
Verkar som ID3 har samma problem(eller lösning för de som gillar det...), Björn tycker som jag att det är "ljusår" på maxavstånd. :lol:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 18:30
av taliz
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 19:00
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 19:36
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 21:13
av Fredrik j
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:05
av metchristian
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:12
av backe
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?

Vet dock inte utan bara gissar.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:13
av metchristian
backe skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?

Vet dock inte utan bara gissar.
Har du fått levdatum? Eller bara beräknad?

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:15
av backe
metchristian skrev:
backe skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?

Vet dock inte utan bara gissar.
Har du fått levdatum? Eller bara beräknad?
Produktionsvecka 4 fick jag veta igår, men kan kanske ändras?

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:55
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...
Det är ju det som är problemet, jag tvingas justera själv.
Jag vill ha en bil som kan hålla mitt tempo automatiskt.
Men nog om det.

Re: VW I.D

Postat: 12 jan 2021 22:59
av taliz
metchristian skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Dom har en demobil som åker runt landet.
Schema på https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... r/id4.html

Re: VW I.D

Postat: 13 jan 2021 00:09
av metchristian
taliz skrev:
metchristian skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Dom har en demobil som åker runt landet.
Schema på https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... r/id4.html
Kanon, tack!

Re: VW I.D

Postat: 13 jan 2021 23:56
av taliz
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 06:27
av Zalman3
Endast 5 registrerade VW ID3 första halvan av januari.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 07:31
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Endast 5 registrerade VW ID3 första halvan av januari.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
Hehe, och en är mina föräldrars bil då :D

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 07:59
av Revoltra
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...

Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 08:29
av MWall
Revoltra skrev:
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...

Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.

Vad gäller vägljud så ska man nog vänta med domen tills det kommer tester på sommardäck. Sommardäck är enormt mycket bullrigare än vinterdäck i regel. Illavarslande att AMS tycker den är bullrig på vinterdäck... Det är ju en VW dock och det brukar inte vara särskilt tysta bilar.

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 09:59
av Bruno
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 10:05
av nek0
Bruno skrev:
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?
Oj VW fuskar, finns det något bilmärke som inte fuskar?

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 10:12
av backe
MWall skrev:
Revoltra skrev:
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...

Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.

Vad gäller vägljud så ska man nog vänta med domen tills det kommer tester på sommardäck. Sommardäck är enormt mycket bullrigare än vinterdäck i regel. Illavarslande att AMS tycker den är bullrig på vinterdäck... Det är ju en VW dock och det brukar inte vara särskilt tysta bilar.

Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.

Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 10:16
av taliz
De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.

Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 10:19
av MWall
backe skrev:
Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.

Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p

Kör du kanske dubbat? Testa dubbfria. Mina vinterdäck är galet mycket tystare än sommardäcken. Är som att klä in bilen i bomull när man byter. Mycket mjukare gummiblandning i vinterdäcken och dessutom djupare mönster.

Re: VW I.D

Postat: 14 jan 2021 10:20
av Revoltra
taliz skrev:
De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.

Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
Man ser på bilden i artikeln att det är en Max.