Sida 209 av 224

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:59
av Zalman3
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 19:48
av Dodde
Zalman3 skrev:
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 20:07
av martinot
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).

Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.

Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 09:54
av Elektrifierad
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 10:03
av Dodde
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 10:06
av Zalman3
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 11:18
av taliz
Zalman3 skrev:
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Det där är 82kwh.
62kwh maxar på 100kw.

Tror också det krävs lägre SOC för att den ska komma upp i hastighet.
Man bör nog inte ha mer än 10% plus att det förstås ska vara varmt.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 11:23
av Zalman3
Var det bilar tillverkade efter 24 maj som får 130kW laddning?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 15:48
av Leo
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:35
av Elektrifierad
Dodde skrev:
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Ok

Minns du hur varmt det var utomhus den dagen?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:39
av Elektrifierad
Leo skrev:
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Ok tack

Minns du hur varmt det var utomhus?

Hur mycket påverkas laddhastigheten egentligen av att man kört länge innan man börjar ladda? Jag har en känsla, som dock inte är spec vetenskaplig, av att det inte spelar så stor roll i jämförelse med hur varmt det är utomhus. Nån som testat samma utomhustemperatur och olika körsträckor innan laddning (givet samma SOC)?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:49
av Leo
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 18:03
av Elektrifierad
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 18:12
av Leo
Skulle tro att det inte är något fel på bilen utan helt enkelt att ditt batteri är för kallt OCH att du laddar från för hög %.

Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 22:57
av martinot
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 23:24
av lloydfabege
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 23:29
av martinot
lloydfabege skrev:

ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.

Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).

Bild

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2021 07:31
av lloydfabege
martinot skrev:
lloydfabege skrev:

ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.

Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).

Bild
Ja, det är ju grymt bra! Det är V3-laddare då antar jag? Måste varit V2 som Björn jämförde laddkurvan med då.

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2021 08:38
av chaffis75
Jag laddade med 100 kW i vintras men då körde vi liter mer än 20 mil innan och hade 7% soc kvar om jag minns rätt. Detta ned vår id3.

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2021 22:54
av Elektrifierad
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2021 23:05
av martinot
Elektrifierad skrev:
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
På Tesla och även andra elbilar som som Porsche så förvärmer de (eller kyler) batterierna till optimal laddtemperatur när man väljer en snabbladdare från kartorna (SuC, EA/Ionity).

Vet ej hur det är på just ID-bilarna, men antog att det fanns även där. Prova att välja en Ionity-station som laddalternativ en bra stund innan du kommer fram till den, nästa gång du är på resa.

Re: VW I.D

Postat: 17 maj 2021 06:27
av Hoppsan_84
Elektrifierad skrev:
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
Enl. Björn så förvärmer ID4 inte batteriet inför laddning. ID3 har jag ingen koll på.

Re: VW I.D

Postat: 22 maj 2021 12:48
av Dodde
Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.

Re: VW I.D

Postat: 22 maj 2021 12:49
av Zalman3
Dodde skrev:
Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?

Re: VW I.D

Postat: 22 maj 2021 12:53
av Dodde
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?
Bara de mindre batterierna som fått högre och då Max 125kW.