Sida 220 av 224

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 19:12
av JonasK
Dodde skrev:
Inte det lättaste att komma fram tyvärr. 5 min av info och sedan kommer det att dom inte kan ta samtalet. Störigt!
Jag skickade ett mejl till supporten, och mitt befintliga avtal blev borttaget samma dag. Och sedan kunde jag välja ett nytt.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 19:22
av krille
Dodde skrev:
Funkar det som det är sagt ovan är det grymt bra. MER och E.ON t ex. Vet inte om det finns någon stor aktör i Tyskland som är knutna till We charge exkl IONITY.
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 19:51
av Dodde
Fantastiskt! Bytte idag, gick på 30 min när man väl kom fram hos VW.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 21:25
av JonasK
krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 22:15
av krille
JonasK skrev:
krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.
Det stod dock att den skulle vara med i WeCharge i We Connect ID-appen... men det är nog som du säger nu när jag tänker efter, läste nog det någonstans

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2022 22:28
av Off Grid Byggaren
krille skrev:
JonasK skrev:
krille skrev:
Provladdade lite idag.

Först på Okq8, där acceppterades inte kortet... men tror att laddarna kan ha varit offline.
Sedan AC-laddning hos Mer.
Till sist DC-laddning hos Porsche Center.

Debitering helt som förväntat vad gäller priset.
OKQ8s nya egna laddare ingår inte i We Charge.
Det stod dock att den skulle vara med i WeCharge i We Connect ID-appen... men det är nog som du säger nu när jag tänker efter, läste nog det någonstans
Vid en del OKQ8 mackar står det någon enstaka 50 kW laddare som hör till MER eller E.ON

De kanske funkar?

Re: VW I.D

Postat: 14 maj 2022 08:00
av Blipblop
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.

Re: VW I.D

Postat: 14 maj 2022 11:53
av Off Grid Byggaren
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Ofta använder de miljöbilsbonusen för att hålla ned leasingavgiften i början.

Den borde varit cirka 3000:- per månad, så de har isåfall sänkt leasingen med 2500:- nu.

Re: VW I.D

Postat: 14 maj 2022 18:01
av Lacho
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 09:36
av Blipblop
Lacho skrev:
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?
Friends and family 2999 sek plus cykelhållare, högre mil osv som blev 3800 per månad. Nu med högre räntor är det ganska precis 4000kr.
Vid nyår går leasingen ut som för hundratals andra bilar (gissar jag) och om jag frågar vw finans vad det skulle kosta att leasa den i 6 månader till så blir nya kostnaden typ 4550. Personligen tycker jag det är orimligt med en två år gammal bil som kostar mer än leasing från ny. Behövs mer info?

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 09:53
av Esterox
Blipblop skrev:
Lacho skrev:
Blipblop skrev:
Hur kan leasingen öka med ca 500 per månad om man förlänger leasingen? Tog bara två år. Bör inte en billigare äldre bil ha en lägre kostnad? Heja vw finans…
Fick inte förlänga befintligt om jag inte har bokat ny bil.
Orkar du utveckla?
Friends and family 2999 sek plus cykelhållare, högre mil osv som blev 3800 per månad. Nu med högre räntor är det ganska precis 4000kr.
Vid nyår går leasingen ut som för hundratals andra bilar (gissar jag) och om jag frågar vw finans vad det skulle kosta att leasa den i 6 månader till så blir nya kostnaden typ 4550. Personligen tycker jag det är orimligt med en två år gammal bil som kostar mer än leasing från ny. Behövs mer info?
Är väll inte alls konstigt, så som sagt tidigare har ju miljöbonusen hjälpt till med tidigare avskrivning av bilen.
Men det är väll bara räkna själv, på 3 år skall bilen betalas ner till ca 45/50 % restvärde. Tar vi bara 3800 rakt av (detta är ju inte bara amortering) så har du betalat 91 200 kr. Plus miljöbonusen. Hur mycket kostade bilen ny ? Kan den tänkas ha kostat cirka 400 000 - 450 000 kr ?

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 13:31
av Blipblop
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 15:54
av Mickep
Tycker också det är inte riktigt logiskt att öka kostnaden eftyer 3 år.
500 kr mån i 36 mån är 18000. (om de menar att detta är vad de 70 000) gått till. (tycker inte det håller)
om priset är 470 000 före så blir det nya priset bli 400 000. (och detta borde minska iom man avbetalar/leasar) efter 3 år borde bilens pris vara 400 000 - 108 000. (dvs 292 000).
Det mest logiska vore om leasing avgiften blir mindre om man vill föränga. men nu är det galna tider om man tror att värdet ökar på begagnade bilar.

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 16:59
av krille
Skulle gissa att orsaken att kostnaden stiger när man vill förlänga är att de subventionerat leasingbilarna med en "dold" rabatt som endast gavs till leasingtagare (och inte till oss som köpte bilen rakt av), detta för att hinna trycka ut massor med bilar innan 31/12 2020 för att slippa böter.
Nu har de inte längre något incitament att rabattera, därav tar de istället "normalpris" när man vill förlänga... (plus att de passar på, eftersom ni stackars satar inte har så mycket val med tanke på hur leveranstiderna på nya bilar ser ut)

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 18:22
av Lacho
Min fråga var inte någon form av kritik eller liknande om det var så det uppfattades. Var bara nyfiken på din situation och om du fått förklaring på varför det blir dyrare.

Vi leasar en bil sen sep 21 som jag faktiskt är riktigt nöjd med och funderar på att förlänga/köpa loss om det fortfarande känns aktuellt om 2år men misstänker att dom kommer höja priset/värdera upp den jämfört med vad som sas när jag tog leasingen. Känns inte riktigt lockande då...

Re: VW I.D

Postat: 16 maj 2022 22:21
av Esterox
Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?

Re: VW I.D

Postat: 17 maj 2022 10:46
av Blipblop
Esterox skrev:
Blipblop skrev:
470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?

Funkar det lika med elabonemanget också ?
Ja men nu är det privatleasing och inte företagsleasing för det första och för det andra så är det ju "bara" att köpa loss bilen till ett av handlaren bestämt värde, eller förlänga leasingen. Nya bilar har inte varit ett problem att få tag på om man bara bokar i tid. Bokar man en VW så får man nuvarande pris tills leverans av den nya bilen också.

Efter snart 1,5 år med en id3 så är ju bilen långt ifrån värd 470 minus miljöbonus. Den är ju som en golf, men på el... Och mer buggar :) Lägg till VWs riktigt dåliga bemötande hos flera verkstäder så blir ju valet ganska lätt att byta modell också.

Roligt att veta: Bilen kunde lösas ut för 360 000 den 15/4 dvs efter ett år och 4,5 månad. Elbilsbonusen var nog bara 60 000 när den togs i trafik också? Värdeminskning på ca 3100 per månad alltså.


Ja med allt sagt förstår jag att det är mest gamla gubbar som är elbilsentusiaster.

Re: VW I.D

Postat: 26 maj 2022 19:49
av taliz
Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte.

Re: VW I.D

Postat: 26 maj 2022 20:35
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
Körde ner min ID4 till 8% SOC och nu vägrar den ladda. ”Fel på elsystemet”.
Provat standard fixen att låsa bilen och lämna den en timme. Hjälpte inte. Bild
Har du kollat att laddboxen funkar? Det kan ju gått någon säkring eller jordfelsbrytare efter gårdagens åskväder.

Re: VW I.D

Postat: 27 maj 2022 00:27
av PapaD
Har du testat med ngn annan laddare, typ enfas?
När min bil fick spunk o vägrade nåt, (kommer inte ihåg vad),så lossade jag minuspolen på batteriet en kvart. Därefter fick jag köra bilen i tio minuter med massor av 'varningslampor' som slocknade en efter en varefter att jag stängde av bilen och startade den. Men felet jag hade försvann. Kanske värt att prova?
Edit: det kan vara värt att öppna huven och låta bilen 'somna' innan man lossar batteripolen för att inte få alla 'varningslampor'tända efter batteripolsläpp. När jag installerade stereo gjorde jag på det viset.

Re: VW I.D

Postat: 27 maj 2022 09:09
av taliz
PapaD skrev:
Har du testat med ngn annan laddare, typ enfas?
När min bil fick spunk o vägrade nåt, (kommer inte ihåg vad),så lossade jag minuspolen på batteriet en kvart. Därefter fick jag köra bilen i tio minuter med massor av 'varningslampor' som slocknade en efter en varefter att jag stängde av bilen och startade den. Men felet jag hade försvann. Kanske värt att prova?
Edit: det kan vara värt att öppna huven och låta bilen 'somna' innan man lossar batteripolen för att inte få alla 'varningslampor'tända efter batteripolsläpp. När jag installerade stereo gjorde jag på det viset.
Den jag har är enfas. Ska prova på andra inom kort.
Tänkte också testa koppla bort 12v och se om det resettar... men det borde väl ändå vara plus-polen man skall lossa på?

Edit: nä, verkar vara minus-polen. Denna var bra: https://www.nfpa.org/-/media/Files/Trai ... n-ID4.ashx

Re: VW I.D

Postat: 27 maj 2022 09:56
av taliz
Happ. Åkte och provade DC. Funka. AC. Funka.
Hem igen, nu funkade det också.
Kanske den resettade sig själv iom att jag körde iväg?

Re: VW I.D

Postat: 27 maj 2022 10:31
av PapaD
taliz skrev:
Happ. Åkte och provade DC. Funka. AC. Funka.
Hem igen, nu funkade det också.
Kanske den resettade sig själv iom att jag körde iväg?
Låter som en ID bil... :D
Mycket sällan förekommande men mycket irriterande fel som försvinner av sig självt.

Re: VW I.D

Postat: 29 maj 2022 22:26
av PapaD
Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.

Re: VW I.D

Postat: 30 maj 2022 07:53
av chaffis75
PapaD skrev:
Är det ngn som hört om när man kan lämna in bilen för OS 2.4 (och nytt 12 V batteri)? Det verkar dröja, hoppas det blir gjort innan semestern.
Håller med men innan semestern börjar kännas väldigt tight.. Men jo man längtar lite efter 3.0, låter ju som där kan finns en del bra saker i den mjukvaran.