Re: VW I.D
Postat: 16 jun 2022 15:30
Fick besked att id4 4wd släpps 1/7 i en billigare version än GTX. Gissningsvis med den skitfula grå färgen???
Precis som på alla andra modeller så kan man välja färg, sen vilken som är standard skiljer lite.lem skrev:Fick besked att id4 4wd släpps 1/7 i en billigare version än GTX. Gissningsvis med den skitfula grå färgen???
Vad jag sett är det bara effekten som skiljer.GustavE skrev:Den här ID4 4WD. Vad skiljer den från GTX förutom 265 istället för 299 hästar? Är det mindre batteri? Inga matrixljus?
Den nya har samma främre motor som de använder på AWD versionen av Enyaq, Skoda som saknar en 299hk version.Maw skrev:Märkligt att de lägger sig så tätt med effektnivåerna..
Istället för att introducera en 265 hk ID4 borde de ha introducerat en 400 hk ID4 för att komplettera de befintliga på 200 hk och 299 hk.
Skillnaden mellan 265 och 299 hk borde bli nästan försumbar i de flesta anvöndningsfallen om de inte väljer någon konstig mappning av vridmomentet. Båda blir halvslöa jämfört med många konkurrenter och motsvarar en normal instegsnivå i bilklassen.
Det är för nya kunder.PapaD skrev:Ionity plus, är det sänkt ytterligare för WeCharge nu? Två kollegor hämtade sina ID4: or och visade 99:-/månad i sina appar.
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.lem skrev:Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..taliz skrev:Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.lem skrev:Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tipschaffis75 skrev:Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..taliz skrev:Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.lem skrev:Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Jo jag skulle tro de också.. Jag kommer göra min service dels för att de ska kolla igenom bilen men dela för just goodwill.. När de sen är dags om ytterligare 2 år så får vi se, ja vi har kanske inte kvar bilen ens eftersom den då är 4 år gammal..OvePaHornet skrev:Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tipschaffis75 skrev:Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..taliz skrev:Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.lem skrev:Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.SwedishAdvocate skrev:– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Jag tycker det vore bättre om de hade haft en produktionsklar bil snabbare. På vilket sätt skulle Q1 2023 vara sämre än Q4 2023?spacecoin skrev:Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.SwedishAdvocate skrev:– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker det vore bättre om de hade haft en produktionsklar bil snabbare. På vilket sätt skulle Q1 2023 vara sämre än Q4 2023?spacecoin skrev:Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.SwedishAdvocate skrev:– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.Fredrik j skrev:Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Gissar på en lätt uppdaterad version av inredningen i ID.4/ID.5. Eller identisk med ID.4/ID.5.Fredrik j skrev:Tycker den ser intressant ut. Undrar bara hur inredningen ser ut på produktionsbilen?
Jag gissar på en uppdaterad inredning som kanske också kommer i id4/5 som facelift.SwedishAdvocate skrev:Gissar på en lätt uppdaterad version av inredningen i ID.4/ID.5. Eller identisk med ID.4/ID.5.Fredrik j skrev:Tycker den ser intressant ut. Undrar bara hur inredningen ser ut på produktionsbilen?
18 månader är väl riktigt bra jfr Tesla som lanserade och t o m sålde Roadster, Semi och CT för 3-5 år sedan?SwedishAdvocate skrev:Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.Fredrik j skrev:Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.