Sida 1 av 8

Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 13:26
av LarsL
Varför Tesla inte är omsprunget 2021 som den här artikeln påstår.

https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 13:33
av LarsL
Tesla sitter på Know-how som de andra tillverkarna saknar.

Ett exempel är hur batterierna fungerar. Tesla har släppt sina patent men de avslöjar inte hur de tillverkar batterier. Det blir lite som Coca cola’s recept...

Ett annat är Superchargers. Här har Tesla insett att det är tillförlitlighet som gäller och gjort deras system ”failsafe”. Alla andra envisas väl fortfarande med att sätta upp enskilda laddare med ett uttag till varje, om jag förstått rätt. Naturligtvis enkelt att kopiera, kan man tycka, men Tesla vet mer än Volvo här.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 13:41
av Smutt
LarsL skrev:
Tesla sitter på Know-how som de andra tillverkarna saknar.

Ett exempel är hur batterierna fungerar. Tesla har släppt sina patent men de avslöjar inte hur de tillverkar batterier. Det blir lite som Coca cola’s recept...

Ett annat är Superchargers. Här har Tesla insett att det är tillförlitlighet som gäller och gjort deras system ”failsafe”. Alla andra envisas väl fortfarande med att sätta upp enskilda laddare med ett uttag till varje, om jag förstått rätt. Naturligtvis enkelt att kopiera, kan man tycka, men Tesla vet mer än Volvo här.
Sen är Tesla coolt Volvo är vad farfar kör

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 13:44
av LarsL
Smutt skrev:

Sen är Tesla coolt Volvo är vad farfar kör
Jo, men det finns många gubbar som vill köra runt i något tråkigt. Titta bara på hur många VW Passat det säljs.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 13:44
av Walker
LarsL skrev:
Smutt skrev:

Sen är Tesla coolt Volvo är vad farfar kör
Jo, men det finns många gubbar som vill köra runt i något tråkigt. Titta bara på hur många VW Passat det säljs.
+1

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 15:10
av Gustafsson
Grundfelet i det tänket är att man tror att elbilsmarknaden är en alldeles egen liten marknad där elbilsfabrikanterna slåss med varandra. Elbilar kommer främst att konkurrera ut bensin och dieseldrivna bilar tänker jag så nästan alla som kan bygga vettiga elbilar kommer att sälja bra. Tesla gör bra bilar och modell 3 verkar vara ett starkt kort, varför skulle inte den sälja bra ? Jaguar å Audi i all ära, men jag tror främst de vinner över skeptiska ICE bilister. Många är ju extremt märkestrogna på gränsen till religiöst så, och kommer inte att byta till el förrän det egna märket kommer med en elbil.
Dessutom kommer nya modeller och modellförbättringar även från Tesla.
Dessutom behöver ju inte Tesla bli större än de stora drakarna för att bli ett märke att räkna med, men jag tror de kan 10- 20% marknadsandelar av nybilsförsäljningen på några års sikt.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 16:26
av Nikke
Det intressanta är att Tesla hade 82 poäng i rapporten 2019 och 81 poäng 2021. Dvs att Tesla inte skulle röra sig. Undra om man kan hitta hela rapporten.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 16:29
av Verdi
Beror ju på vad man menar med omsprunget. Klart att de stora kommer sälja fler bilar även framöver. Tesla blir en tillverkare i mängden. Det viktiga har de nästan redan lyckats med.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 16:38
av Haglund
Nej, det kommer ta längre tid att köra om Tesla. Varför? Det finns egentligen tre faktorer:

1. Superchargernätverket
2. Superchargernätverket
3. Superchargernätverket

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 17:32
av Swede1
Eh, 30 supercharger i Sverige, 300 ccs snabbladdare.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 17:46
av Gustafsson
Väldigt stor skillnad i laddhastigheten än så länge dock.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 18:10
av Legato
Swede1 skrev:
Eh, 30 supercharger i Sverige, 300 ccs snabbladdare.
Väldigt många fler laddare vid SUCs, samt framförallt mycket högre hastighet. Dessutom mindre meck...

Reflekterade många gånger under resan ner till Kroatien hur otroligt jobbig resan hade varit med en i-pace och hur smidigt det var med Teslan.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 18:11
av bullen
Swede1 skrev:
Eh, 30 supercharger i Sverige, 300 ccs snabbladdare.
Jämför du inte 30 Suc lokationer med minst 8 platser styck och 300 laddstolpar? Och som sagt, effekten.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 18:31
av Alfred
Låt oss spara den här länken och skicka till experterna när vi har facit.

Prognosen påminner om hur Nokia och de andra stora skulle äta Apples lunch när de väl fick ut sina egna smarttelefoner.

Precis som att telefoner gick från att handla om skicklighet att bygga telefoner billigt till att handla om mjukvara och ekosystem för utvecklare tror jag att experter som dessa dramatiskt underskattar de konventionella biltillverkarnas oförmåga att återuppfinna sig själva som mjukvaruföretag. Tesla ligger ljusår före och håller på att säkra positionen som den ledande vertikalintegrerade aktören (som Apple är inom telefoner och datorer).

De andra tillverkarna kommer förmodligen tvingas licensiera mjukvara från en extern aktör som Waymo för att kunna hänga med, vilket lär påminna i struktur om hur ekosystemet för Android ser ut idag och Windows innan dess.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 18:39
av LarsL
Swede1 skrev:
Eh, 30 supercharger i Sverige, 300 ccs snabbladdare.
Problemet med CCS och Chademo i Sverige är driftsäkerheten. Jag blev stående i Ulricehamn för att den enda Chademo där vägrade att starta. Ett sådant haveri kommer inte en normal bilist acceptera utan kommer välja en annan bil nästa gång.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 18:56
av Sventsh
Skall onekligen bli intressant att jämföra denna lista med fakta på marken 2021.

Men deras analys låter ju verkligen ganska otillräcklig. Enligt allt jag kan begripa finns det finns det seriös kunskap och erfarenhet i tillverkning av laddbilar i 1) Tesla och 2) flera kinesiska bolag. Alla andra har ganska mycket uppförsbacke. Jag är ganska övertygad om att elbilar kommer bli kinesiska bilmärkens väg in på den europeiska och amerikanska marknaden och att de kommer att ta en stor tugga av budgetmarknaden (mestadels senare än 2021, för all del). Och att Tesla kommer att ta en än större tugga av premiummarknaden.

Och bara tanken på att att Volvo skulle ha fler helt elektrifierade bilar än Tesla om tre år är helt absurt. 2021 kommer Tesla sälja ungefär lika många bilar som hela VOLVO! Andra tillverkare har jag inte järnkoll på, men just det där om VOLVO är ju verkligen upenbart trams.

Om analysen om BMW stämmer vore BMW-aktier den mest självklara aktieinvesteringen just nu. Aktien är ju toklågt värderad just för att många tror att de helt slarvar bort elektrifieringen. (Vore väldigt intressant med kommentarer från er som är mer insatta i BMWs elektrifiering.)

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 20:32
av Geni87
LarsL skrev:
Tesla sitter på Know-how som de andra tillverkarna saknar.

Ett exempel är hur batterierna fungerar. Tesla har släppt sina patent men de avslöjar inte hur de tillverkar batterier. Det blir lite som Coca cola’s recept...

Ett annat är Superchargers. Här har Tesla insett att det är tillförlitlighet som gäller och gjort deras system ”failsafe”. Alla andra envisas väl fortfarande med att sätta upp enskilda laddare med ett uttag till varje, om jag förstått rätt. Naturligtvis enkelt att kopiera, kan man tycka, men Tesla vet mer än Volvo här.
Ehm, hur man tillverkar batterier är inte något Coca Colarecept direkt. Battericeller är knepigare, men där har ju Tesla och alla andra tillverkare duktiga leverantörer som löser det åt dem.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 20:33
av LarsL
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Tesla sitter på Know-how som de andra tillverkarna saknar.

Ett exempel är hur batterierna fungerar. Tesla har släppt sina patent men de avslöjar inte hur de tillverkar batterier. Det blir lite som Coca cola’s recept...

Ett annat är Superchargers. Här har Tesla insett att det är tillförlitlighet som gäller och gjort deras system ”failsafe”. Alla andra envisas väl fortfarande med att sätta upp enskilda laddare med ett uttag till varje, om jag förstått rätt. Naturligtvis enkelt att kopiera, kan man tycka, men Tesla vet mer än Volvo här.
Ehm, hur man tillverkar batterier är inte något Coca Colarecept direkt. Battericeller är knepigare, men där har ju Tesla och alla andra tillverkare duktiga leverantörer som löser det åt dem.
Nejdå, Tesla äger ”receptet” och Parasonic tillverkar.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 20:38
av Geni87
LarsL skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Tesla sitter på Know-how som de andra tillverkarna saknar.

Ett exempel är hur batterierna fungerar. Tesla har släppt sina patent men de avslöjar inte hur de tillverkar batterier. Det blir lite som Coca cola’s recept...

Ett annat är Superchargers. Här har Tesla insett att det är tillförlitlighet som gäller och gjort deras system ”failsafe”. Alla andra envisas väl fortfarande med att sätta upp enskilda laddare med ett uttag till varje, om jag förstått rätt. Naturligtvis enkelt att kopiera, kan man tycka, men Tesla vet mer än Volvo här.
Ehm, hur man tillverkar batterier är inte något Coca Colarecept direkt. Battericeller är knepigare, men där har ju Tesla och alla andra tillverkare duktiga leverantörer som löser det åt dem.
Nejdå, Tesla äger ”receptet” och Parasonic tillverkar.
Fast nu sa du ju att de inte avslöjar hur de tillverkar batterier. Angående "receptet" så sticker inte Teslas/Panasonics battericeller ut prestandamässigt. Där Tesla däremot kan ha ett försprång är sannolikt BMS-systemet, den tveklöst viktigaste "komponenten" i ett välfungerande, robust och säkert batteripack.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 14 jul 2018 23:50
av LarsL
Ska vi fortsätta att fjanta oss så lämnar Coca cola ut receptet också... drickan görs ju av andra bryggerier än Coca Cola.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 15 jul 2018 08:06
av Feddan
Känns som den där rapporten helt ignorerat asien. BYD är inte ens med på deras topplista och är inte de typ störst idag redan?

EDIT: Nej, fel av mig. Men de är en stor spelare:
222-12.png

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 15 jul 2018 10:05
av wing
Geni87 skrev:
Fast nu sa du ju att de inte avslöjar hur de tillverkar batterier. Angående "receptet" så sticker inte Teslas/Panasonics battericeller ut prestandamässigt. Där Tesla däremot kan ha ett försprång är sannolikt BMS-systemet, den tveklöst viktigaste "komponenten" i ett välfungerande, robust och säkert batteripack.
Telsa har redan idag mycket mindre kobolt i sina batterier än i nästa generations celler (NCM 811) från andra batterifabrikanter. De verkar också ha högst energitäthet.

https://electrek.co/2018/05/03/tesla-mo ... ty-cobalt/

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 15 jul 2018 10:27
av Geni87
wing skrev:
Geni87 skrev:
Fast nu sa du ju att de inte avslöjar hur de tillverkar batterier. Angående "receptet" så sticker inte Teslas/Panasonics battericeller ut prestandamässigt. Där Tesla däremot kan ha ett försprång är sannolikt BMS-systemet, den tveklöst viktigaste "komponenten" i ett välfungerande, robust och säkert batteripack.
Telsa har redan idag mycket mindre kobolt i sina batterier än i nästa generations celler (NCM 811) från andra batterifabrikanter. De verkar också ha högst energitäthet.

https://electrek.co/2018/05/03/tesla-mo ... ty-cobalt/
Mja, även om det är svårt att hitta hårda siffror på sånt här så verkar det som att en M3-cell innehåller ca 3% kobolt medans en NCM 811 innehåller 4%, så det är absolut en skillnad om de siffrorna stämmer.

Gällande energitätheten så tror jag inte skillnaden kan vara så stor. Om man jämför den totala energin på packnivå mellan t.ex. I-pace och Model 3 är det snarare så att I-Pace verkar ha högre energitäthet. Å andra sidan använder de pouch-celler som går att packa tätare än de cylindriska. Hur som helst verkar det inte vara några avgörande skillnader. Men det blir intressant att se vem som blir först ut med solid state tids nog.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 15 jul 2018 12:01
av 12man
Tror det är dessa
https://www.acea.be/about-acea/who-we-are
som pröjsat för rapporten

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 16 jul 2018 01:53
av joel80
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar? ;)