Sida 1 av 1

Stänga frunken på P85D

Postat: 01 apr 2015 18:18
av Perry
Hallå!
När jag hämtade ut min P85D så fick jag det förklarat att de hade ändrat hur låsmekanismen fungerar och att man numera bör trycka i mitten av frunken när man stänger den. Dock så verkar det fortfarande stå i manualen att man ska trycka på sidorna. Vet någon vad det egentligen är som gäller?

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 01 apr 2015 18:25
av Senox
När jag fick min P85D fick jag förklarat att man ska stänga den genom att lägga båda handflatorna på var sin sida om mitten....

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 03 apr 2015 18:00
av Werzion
Min erfarenhet är ifrån Porsche som har sin låsmekanism i mitten, men bör ju vara så Model S också har sin (som alla andra!?) så tryck där (mitten) för det är ju den du vill trycka ner och klicka fast. Trycker man på sidorna så finns risken att du tvingas applicera så mycket kraft att du böjer huven för att låset/kroken i mitten ska klicka i sig.

Risken för böjd huv ser jag som minimal, men det är ju onödigt att riskera, bättre att göra det korrekt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 03 apr 2015 18:01
av hybris
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 03 apr 2015 18:10
av TeslaMartin
hybris skrev:
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Med händerna på sidorna eller mitt på?

(Jag fick sagt på sidorna, men vad är rätt?!)

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 03 apr 2015 18:24
av hybris
Jag trycker på sidorna som det alltid varit. Ingen har sagt något annat inklusive manualen...

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 09:04
av Feddan
hybris skrev:
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 09:20
av Fredriksv
Feddan skrev:
hybris skrev:
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.
Hur gör du för att misslyckas?

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 11:27
av LarsL
Varför är inte Frunken elstyrd? Efterbliven lagstiftning eller?

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 11:42
av Pontus
LarsL skrev:
Varför är inte Frunken elstyrd? Efterbliven lagstiftning eller?
När jag sökte på amerikanska forum så verkar det just vara någon lagstiftning om dubbellås på huven för att den inte ska kunna blåsa upp...

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 11:59
av Stefan T
Jag misstänker detta kommer av att Ford 1949 och inte hade detta och det blev lag på det för 50 har det
49an är känd för att huven kränger sig över vindrutan
det är inte kul har råkat ut för detta på en usel Opel en gång och fick skruva av huven och slänga den i gropen så jag kunde köra vidare
Dock hade Opelen dubbel låsening

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 12:53
av Pontus
Förstår inte riktigt lagen. Det är tillåtet med ett elektroniskt lås och mekanisk fjäder men inte ett elektroniskt lås med en elektrisk lyft (lineär don)?

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 12:54
av Pontus
Kan man inte enligt lagen ha 2 elektroniska lås och elektronisk lyft?

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 14:37
av Feddan
Fredriksv skrev:
Feddan skrev:
hybris skrev:
Frunken är lättare att stänga på nya bilen.
Jaså? Det måste har varit väldigt meckigt på den gamla då. För mig tar det ofta två försök med den nya.
Hur gör du för att misslyckas?
Jag tar inte i tillräckligt så den inte fastnar när man trycker ner.

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 16:59
av Stefan T
Tänk på att lagen är troligen gammal och den säger säkert mekaniskt lås
tror ni dom ändra den i första taget!!!

Re: Stänga frunken på P85D

Postat: 04 apr 2015 18:24
av LarsL
Ja, naturligtvis är det säkrare med en elektrisk-aktuator och ett dubbelt elektromagnetisklås. Men så är det med lagstiftning, den hänger inte riktigt med alla gånger.

Sen skulle det ju gå att ha det som på en gamal SAAB och ha gångjärnen i framkant istället, då blåser luckan igen av sig själv. Var också praktiskt att öppna lite i framkant när SAABn överhettade.