Sida 1 av 1

Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 31 jul 2018 23:01
av kanylbullen
Snabb intressekoll, någon som är intresserad av denna fina bil för 650.000 inkl moms (leasebar mot engångsavgift till bilhandlare som mellanhand).

Enda skillnaden mot bilen på bilden nedan är att den även har mörkaste solfilm på bakruta och bakre sidorutor (värde 10') samt 19" cyklonfälgar (värde 30') med nya Goodyear sommardäck samt äldre men ok vinterdäck hacka 8 på orginalfälgarna. Observera att den har autopilothårdvara gen 1 och även gen 1 stolar.

Stenskott på huv finns, smårepor och mindre dörruppslag finns, enstaka mindre repa i skinnklädseln finns, microrepor i lacken från oöm tvättning finns.

Tagen i trafik 20150420 alltså mer än 4.5 års garanti på batteri och drivlina kvar. Servad vid 4000 och 8000 mil utan anmärkning och besiktad utan anmärkning nu i våras. Bytt två dörrhandtag annars inte haft några fel på bilen.

Batteridegradering bedömer jag som oerhört låg, den sjönk lite första året men sedan ökade den med några mjukvaruppgraderingar till mer än vid leverans och sedan dess har jag haft 367 km typical range vid 90% laddning konstant senaste två åren. Det är en pendlingsbil som uteslutande laddats hemma förutom vid enstaka semesterresa.
s85d.PNG

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 31 jul 2018 23:10
av lator
Är det bara jag som förvånas över de otroligt höga begagnatpriserna på Model S? Ingen annan bilmodell kommer i närheten av Model S när det gäller att behålla sitt värde. Andra eldrivna bilar klarar sig också bra (mest pga brist på både nya och begagnade bilar) men dyrare bilar brukar normalt tappa bra mycket mer värde med tiden.

Det är inte så att jag anser att du begär för mycket för din bil (det avgör ju marknaden) utan min fundering gäller helt generellt för Tesla-bilar.

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 31 jul 2018 23:52
av kanylbullen
Jag håller med, det är osannolikt. Jag beställde dessutom bilen när dollarn stod i 6.5 kr så jag betalade 914 efter miljöbilspremien. Oavsett vad jag får för den så har det varit en bra affär.

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 01 aug 2018 07:10
av HelectriC
Jag fick ju igen 93% av nybilspriset när jag sålde min förra året, helt otroligt! Då var bilen ca 3år och hade gått ca 5000mil.

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 01 aug 2018 07:41
av bat
Finns ju fortfarande inget bra elbils-alternativ till en Model S/X för många. Vi vill bara ha en bil i familjen (2 vuxna, tre barn) och ska funka både för pendling, semester och längre resor. Känns som att det fortsätter vara så ytterligare två-tre år - sedan kan nog läget förändras.

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 01 aug 2018 07:51
av johan_w
Känns som priset hålls upp av utbud och hyfsat ökande nypris (bland annat pga dollarn).

De som verkar hållet priset bäst måste vara äldre S85or? Bilen i fråga här har inte tappat så mycket mer i rena pengar än min S90D (uttagen 17, tillb 16) gjort på halva tiden och betydligt färre mil!

Tror inte nypris kan öka så mycket till över tid, istället borde det minska om batterier blir billigare och mer konkurrens och då lär vi se en betydligt sämre andrahandsvärde! Men det beror ju på tillgång på batterier med :-)

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 02 aug 2018 11:55
av kanylbullen
600.000 kanske är mer rimligt. Inga takers?

Har precis fixat en lackskada på vänster framskärm och fick både förardörr och hela fronten omlackad. Förutom några stenskott på huven ser ju bilen ny ut :D

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 02 aug 2018 12:28
av Legato
lator skrev:
Är det bara jag som förvånas över de otroligt höga begagnatpriserna på Model S? Ingen annan bilmodell kommer i närheten av Model S när det gäller att behålla sitt värde. Andra eldrivna bilar klarar sig också bra (mest pga brist på både nya och begagnade bilar) men dyrare bilar brukar normalt tappa bra mycket mer värde med tiden.

Det är inte så att jag anser att du begär för mycket för din bil (det avgör ju marknaden) utan min fundering gäller helt generellt för Tesla-bilar.
Jag förvånas personligen inte. Jag tycker det är logiskt att andrahandsvärdet är betydligt högre på elbilar än fossiler.

För mig är det logiskt att TCOn "följs åt" på liknande bilmodeller.

Om man tex har en personlig situation där en Model S med nypris på 1 miljon har samma TCO som en BMW 530 för 600.000:- så tycker jag det är rimligt att samma förhållande gäller efter 3 år eller efter 5 år. Jag ser ingen anledning att man efter den tiden skulle värdera upp eller värdera ner någon av bilarna. Pga driftskostnadens konstanta ökande som andel av totalkostnaden så ska ju då Teslan rent logiskt tappa mindre i andrahandsvärde rent procentuellt än BMWn för att upprätthålla "TCO-balansen".

Skulle Teslan tappa lika snabbt i procent som BMWn så rubbas TCO-balansen och Teslan blir plötsligt billigare att äga än BMWn. Då får man ett efterfrågeöverskott och priserna justeras upp igen... :)

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 03 aug 2018 21:38
av Andersen
Edit: kan inte läsa innantill. Synd på stolarna... Fick träsmak i en från 2014 med de gamla sätena...

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 06 aug 2018 10:34
av kanylbullen
Andersen skrev:
Edit: kan inte läsa innantill. Synd på stolarna... Fick träsmak i en från 2014 med de gamla sätena...
Om det är en dealbreaker så går det att byta till next-gen. Jag har fått pris på 38.000 + moms vid något tillfälle om jag minns rätt.

Re: Model S 85D 2015 "full utr" 15200 mil.

Postat: 07 aug 2018 08:58
av e5m1r
kanylbullen skrev:
Andersen skrev:
Edit: kan inte läsa innantill. Synd på stolarna... Fick träsmak i en från 2014 med de gamla sätena...
Om det är en dealbreaker så går det att byta till next-gen. Jag har fått pris på 38.000 + moms vid något tillfälle om jag minns rätt.
Säkert ännu billigare om man köper från skrotad bil ( kanske svårt att hitta då airbags ska i så fall vara intakta )