Laddare från andra än Tesla
Postat: 02 aug 2018 22:15
Hej!
Är det fler än jag som upplever att andra laddare än Teslas egna inte laddar lika fort som de borde?
Jag befinner mig just nu på Gotland med en hyrd Modell S 90D och här på ön finns ju som bekant inga Tesla-laddare. Har hunnit testa en laddare som ska ge 43 kW, men jag kan inte välja högre ström än 24 A, och laddstationen verkar vara avsäkrad till 63 A. Mycket riktigt får jag bara, enligt mina egna snabbkalkyler in lite drygt 12 kW. I displayen står det 24/24 A 230 V, men det är ju trefas, så borde det inte stå 400 V?
Just nu står jag vid en annan laddare som lovar 11 kW, vid 16 A, men bilen vill ha 9 timmar på sig att ladda cirka 30 kWh, vilket blir lite drygt 3 kW.
Det verkar ju som att bilen bara drar nytta av en fas. Är detta normalt?
Jag laddade med Teslas egen ”supercharger” innan jag åkte över till ön och det fungerade normalt. Gick snabbt och smärtfritt, som vanligt.
Har jag missat något?
Här ingen egen Tesla (eller bil över huvud taget), men brukar hyra då och då.
Är det fler än jag som upplever att andra laddare än Teslas egna inte laddar lika fort som de borde?
Jag befinner mig just nu på Gotland med en hyrd Modell S 90D och här på ön finns ju som bekant inga Tesla-laddare. Har hunnit testa en laddare som ska ge 43 kW, men jag kan inte välja högre ström än 24 A, och laddstationen verkar vara avsäkrad till 63 A. Mycket riktigt får jag bara, enligt mina egna snabbkalkyler in lite drygt 12 kW. I displayen står det 24/24 A 230 V, men det är ju trefas, så borde det inte stå 400 V?
Just nu står jag vid en annan laddare som lovar 11 kW, vid 16 A, men bilen vill ha 9 timmar på sig att ladda cirka 30 kWh, vilket blir lite drygt 3 kW.
Det verkar ju som att bilen bara drar nytta av en fas. Är detta normalt?
Jag laddade med Teslas egen ”supercharger” innan jag åkte över till ön och det fungerade normalt. Gick snabbt och smärtfritt, som vanligt.
Har jag missat något?
Här ingen egen Tesla (eller bil över huvud taget), men brukar hyra då och då.