Sida 1 av 2

Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 18:21
av TeslaTissel
Fossilbils-tillverkarna har problem med nya tester

Kan det till och med vara så att flera traditionella fordonstillverkare inte klarar konkurrensen från TESLA??

Men vaddå säger ni? Inte kommer de att gå i konkurs?

Att de skulle gå så långt som att flera inte klarar konkurrensen är inte helt taget ur luften. Några av uppstickarna på helektriska fordon har kommit mycket långt. Några få har redan tagit ett starkt grepp om marknaden och en av tillverkarna har på bara de fem senaste åren fullständigt raderat vissa tillverkares möjligheter att helt enkelt ta in försprånget.

Situationen liknar den som rådde under början av 80 och 90-talen. När datorindustrins giganter slogs om herraväldet handlade striden inte om vilken produkt som var bäst. Det var hur man implementerade och använde den teknik som vi tar som självklar idag.

Felet konkurrenterna gjorde var att stirra sig blinda på hur resten av marknaden gjorde. Det gav tex. Apple en gratis-chans i slutet av 90-talet. De lanserade det ganska enkla och kreativa tänkandet: ”Think different”. Sedan dess har de nästan helt dominerat (tidvis) kreativ och effektiv produktutveckling inom datorbranschen.

Bilindustrin vågar inte ta risken att göra ”annorlunda”. Branschen är gigantisk med tusentals underleverantörer de har långvariga kontrakt och affärsrelationer med sedan väldigt lång tid.

När en tillverkare gör precis tvärt-om, och dessutom klarar av att producera egna mjukvaror och hårdvara som dessutom passar flera olika nivåer av modellserier ligger många i branschen faktiskt illa till.

Ursprungligen publicerad i VUEF.se och något modifierad exklusivt för Tesla Club SWEDEN
http://vuef.se/nya-wltp-certifieringen- ... rna-panik/

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 18:28
av Zalman3
Det blir allt dyrare med fossilbilar, och allt billigare med elbilar.
Jag tror att fossilbilarna försvinner snabbare än vanligt folk anar.
Det enda som gör att inte alla köper elbilar imorgon är att det är så långa leveranstider på dom.

Skattehöjningarna
1 juli 2018
1 september 2018
1 september 2019
1 januari 2020
Gör bilskatten för fossilbilar svindyr.


BMW skryter med att de kommer klara de nya avgaskraven.
Kollade priset på ett komplett avgassystem till en Audi med avgasrör, katalysator, partikelfilter, EGR-ventil, lambdasond, AdBlue pump och tank, styrdatorer mm kostar ca 100.000kr.

Nu blir det kanske ett påslag på ytterligare 30-40.000kr.

" ett svar till EU-kommissionen har BMW uppskattat kostnaderna på komponenterna. För att gå från avgasnormen Euro 5 till Euro 6 blir prisökningen ungefär 6.000–13.000 kronor per fordon, då det behövs SCR-katalysator med AdBlue. När man adderar en NOx-fälla i avgasreningen, som BMW gjort på 520d och 530d, kostar det ytterligare 2.500–4.000 kronor.
Lägger man sedan till utvecklingskostnader, garantiåtaganden, skatt och vinstmarginal kan totalkostnaden fördubblas."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... klaringen/



Och det tar inte slut där, för att klara kallstart så kommer mest troligt att krävas en katalysatorvärmare.
För en kallstart i -25 grader, då släpper dagens bil ut lika mycket avgaser de 30 första sekunderna, som 50 mils vanlig körning ger.

Frågan har diskuterats av regeringen.
"att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen
anförts om motorvärmare och katalysatorvärmare,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 01TU4/html

Electrically Heated Catalyst EMICAT® (EHC)
This product is an electrically heated catalyst for gasoline and diesel passenger car as well as heavy duty applications including a high effective support catalyst.
https://www.continental-automotive.com/ ... yst-EMICAT

Om endast avgasreningen kostar 150-200.000kr, då kommer mycket få dieselbilar kosta under 500.000kr efter 1 januari 2020.

Vem har då råd att köpa en dieselbil?

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 18:42
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Det blir allt dyrare med fossilbilar, och allt billigare med elbilar.
Jag tror att fossilbilarna försvinner snabbare än vanligt folk anar.
Det enda som gör att inte alla köper elbilar imorgon är att det är så långa leveranstider på dom.

Skattehöjningarna
1 juli 2018
1 september 2018
1 september 2019
1 januari 2020
Gör bilskatten för fossilbilar svindyr.


Vem har då råd att köpa en dieselbil?
Bra sammanfattat i din sista mening och kul du tog dig tid ge ALLA exempel!
JA nog har vi argument alltid och det skall bli väldigt spännande följa utvecklingen som redan ställer mycket traditionellt tänk och industri i skamvrån!

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 18:49
av LarsL
Ja, några kommer gå under och många kommer förändras bortom igenkännande. Om ställningen kommer dröja så att vi och biltillverkarna tror att elbilen aldrig slår igenom brett men sedan sker allt nästan direkt. Det beror på att vi människor egentligen är rätt lika och när väl allt är på plats då tänker alla (*) på samma sätt direkt. Den vertikala biten av S-kurvan kommer alltså som en chock för biltillverkarna, trots att det är uppenbart att de borde sett den. De kommer då stå där med fabriker som spottar ur sig produkter ingen vill ha. Det blir som Teslas tröga start av Model 3 tillverkningen där de stod med hela produktionslinjen men utan att få iväg bilarna, men naturligtvis mång dubbelt värre för stora tillverkare. Ni kanske mins 2008 då något liknande inträffade men denna gång finns det ingen annan utväg än total omställning.
TeslaTissel skrev:
Felet konkurrenterna gjorde var att stirra sig blinda på hur resten av marknaden gjorde. Det gav tex. Apple en gratis-chans i slutet av 90-talet. De lanserade det ganska enkla och kreativa tänkandet: ”Think different”. Sedan dess har de nästan helt dominerat datorbranschen.
Jag gillar Apple, IPhone och IPads... men Apple har väl aldrig dominerat datorbranschen? Framför allt så var de väl på väg ner i ruin under 1990-talet då det bara var Windows som gällde.


* Med alla menar jag så många att resten inte har någon betydelse.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 18:50
av Jerker
Flaskhalsen i elbilstillverkningen är batterierna. Nu är det många som fattat att det kommer att behövas massor av batterier och fabriker byggs här och var. Om tillgången på batterier inte ökar snabbare än de etablerade tillverkarna klarar av omställningen så kanske de klarar sig. Men om man skulle ponera att det plötsligt fanns hur många batterier som helst att tillgå så skulle det kanske ploppa upp en massa nya tillverkare som tar marknadsandelar och tillfredsställer marknadens behov. Då skulle de etablerade verkligen få problem.

Jag läste nån annan stans idag (var det här eller på FB?) att europeiska tillverkare nu drar ner produktionen i väntan på att få till nya reningsmetoder. Annars skulle de riskera att sitta med stora lager som de inte kan sälja när nästa steg i EU:s upptrappning av kraven kommer.

Det står och väger.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 19:30
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Jag gillar Apple, IPhone och IPads... men Apple har väl aldrig dominerat datorbranschen? Framför allt så var de väl på väg ner i ruin under 1990-talet då det bara var Windows som gällde.


* Med alla menar jag så många att resten inte har någon betydelse.
Ja, jag gjorde en liten skriv-kråka där. Jag menar att de dominerat det kreativa tänkandet i produktutveckling, i vissa perioder.

Tack, jag justerar det.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 20:45
av Zalman3
Ska man köpa en Nissan Leaf 40Kwh från USA?
Listpriset för en Leaf i USA är ca 30.000 dollar. Nu kör dom en kampanj med en rabatt på 5.000 dollar. Sen får man 7.500 i bidrag, netto 17.500 dollar=159.600kr

”Nissan is offering eligible employees and rate payers of Jersey Central Power and Light a special opportunity to purchase the new LEAF at $5,000 Fleetail Rebate.”
https://insideevs.com/save-5000-2018-ni ... ew-jersey/

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 20:48
av TiborBlomhall
Kommer?
Chrysler, Ford och GM skulle ju gått i konkurs redan 2009 om inte staten skulle räddat dem.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 20:50
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Kommer?
Chrysler, Ford och GM skulle ju gått i konkurs redan 2009 om inte staten skulle räddat dem.
Ja, vi har den parametern också. Tyskland skulle aldrig låta sin bilindustri gå under.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 21:42
av Grimlos
Ska man köpa en Nissan Leaf 40Kwh från USA?
Listpriset för en Leaf i USA är ca 30.000 dollar. Nu kör dom en kampanj med en rabatt på 5.000 dollar. Sen får man 7.500 i bidrag, netto 17.500 dollar=159.600kr
Nja, det går inte att plocka ut en Leaf till Sverige med just de rabatterna.

Dels har du inte tillgång till skattereduktionen som icke amerikansk medborgare, dels gäller 5000-dollarsrabatten kunder till ett visst elbolag i New Jersey.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 21:45
av Grimlos
TiborBlomhall skrev:
Kommer?
Chrysler, Ford och GM skulle ju gått i konkurs redan 2009 om inte staten skulle räddat dem.
Strikt taget var det väl bara Ford som inte gick i konkurs :) De andra fick lån och gick i rekonstruktion med nedlagda märken (Pontiac, Oldsmobile).

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 21:54
av Zalman3
Grimlos skrev:
Ska man köpa en Nissan Leaf 40Kwh från USA?
Listpriset för en Leaf i USA är ca 30.000 dollar. Nu kör dom en kampanj med en rabatt på 5.000 dollar. Sen får man 7.500 i bidrag, netto 17.500 dollar=159.600kr
Nja, det går inte att plocka ut en Leaf till Sverige med just de rabatterna.

Dels har du inte tillgång till skattereduktionen som icke amerikansk medborgare, dels gäller 5000-dollarsrabatten kunder till ett visst elbolag i New Jersey.

Men det visar ju på hur dyr Leaf är i Sverige. Leaf är ingen kioskvältare i USA och därför säljs den med stora rabatter.
25.000 dollar+ moms blir 285.000kr, vilket borde vara listpriset i Sverige.
Leaf som säljs i Sverige, tillverkas i England, så det blir ingen tull.

Man kan ju åka till England Sunderland och köpa en Leaf för
£22,790
https://ev-database.uk/car/1106/Nissan-Leaf
om man tycker det är kul med ratten på fel sida.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 22:01
av Grimlos
Cirka 265.000 kr alltså, det är ju lite attraktivt. Ser att UK också har ett elbilsincitament på 4500 £, men det går ju jämnt ut mot Bonus-Malus. Men som sagt man får stå ut med högerstyrt :lol:

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 22:08
av Laban
Zalman3 skrev:
Men det visar ju på hur dyr Leaf är i Sverige. Leaf är ingen kioskvältare i USA och därför säljs den med stora rabatter.
Leaf är väl mer kombi än crossover, inte riktigt där räckviddsmässigt heller samtidigt som det saknas ett riktigt snabbladdarnätverk. Och det är ju inte så att det går bättre för Bolt trots hyfsad räckvidd:

Bild

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 22:10
av dstr
Tesla kommer inte få någon att gå i konkurs. Konsumenten kommer vilja ha Bil 2.0. Där har väl iofs Tesla kanske skyndat på ha-begäret något.

De som inte ställer om och möter efterfrågan kommer hitta sitt namn på samma listor som Nokia, Kodak mfl

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 22:52
av Zalman3
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 22:59
av Foluke
Zalman3 skrev:
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
http://www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg
VW har väl hyrt den nya flygplatsen i Berlin (inte färdig ännu) som parkeringsplats för nye bilar som inte godkänts!?

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 23:16
av Zalman3
"VW finds a use for Berlin's unfinished airport
There is good news from Berlin. The new airport is finally open, however only for Volkswagen since they want to park thousands of unsold cars there."

"According to a VW spokesman, for the company as a whole, which includes Porsche, Audi and Volkswagen among other brands, this could lead to delivery delays of 200,000 to 250,000 vehicles."
"Volkswagen had already announced at the beginning of June that the assembly lines will be temporarily stopped after the plant holidays, because the new WLTP test procedure is more complex than originally thought. To make matters worse, the German authorities are already overloaded with work due to the diesel recalls of other car manufacturers."

https://www.dw.com/en/vw-finds-a-use-fo ... a-44420494

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 23:22
av Jerker
Det här ska bli intressant att följa!

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 23:28
av TeslaTissel
Foluke skrev:
Zalman3 skrev:
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
http://www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg
VW har väl hyrt den nya flygplatsen i Berlin (inte färdig ännu) som parkeringsplats för nye bilar som inte godkänts!?
Låter som jag fått rätt intryck av all jag läst senaste året!
När jag såg artiklarna i svensk press om VLTP insåg jag att de kommer att få problem, men nu rullar saken bara snabbare och snabbare!

Jisses!

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 12 aug 2018 23:34
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Det här ska bli intressant att följa!
Verkligen!

Hoppas också att det inte uppstår ”bokstavligen” kollisioner med förbrännings-motor-försvararna och att debatten fortsätter vara saklig.
Att inte slänga elbilens fördelar i ansiktet på just dem.

Den där listan på fördelarna jag såg i (någon) tråd skall vi ta vara på kanske?
Vore bra om det fanns ett arkiv/sida som någon kan administrera? Tibor har ju lagt upp liknande i menyerna.


Hipp!

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 13 aug 2018 00:01
av TeslaTissel
Ursäkta jag återkommer så snart. Men nu vänder det verkligen!

Intressant, läge onekligen. InsideEVs har sett att underleverantörerna nu vänder sig till el-fordonstillverkarana och nämner bla. det berömda älgtestet med Mercedes-Benz A-klass som fick det roliga smeknamnet ”Velt-Klasse”.

https://insideevs.com/how-suppliers-are ... r-profits/

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 13 aug 2018 00:16
av Legato
Zalman3 skrev:
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
http://www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg
Wow, detta hade jag missat helt. Verkligen galet. Mini har alltså en modell som kan beställas fritt i dagsläget!?

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 13 aug 2018 18:01
av Zalman3
Fords problem hopar sig, aktien faller som en sten!

2014 juli, 17,72 dollar
2018 augusti, 9,43 dollar
https://www.marketwatch.com/investing/stock/f

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 13 aug 2018 18:58
av Walker
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
http://www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg
Wow, detta hade jag missat helt. Verkligen galet. Mini har alltså en modell som kan beställas fritt i dagsläget!?
Allt detta beror på att de inte hinner WLTP-klassa sina bilar, som måste klara det efter 1/9. De tillverkar bilar som de sedan bankar på någon stoooor p-plats tills alla pappren är klara. Man kan alltså råka ut för (typ) att beställd bil byggs v 35, papprerna blir klara v48 och bilen levererad v 3 2019. (De uppgifter jag fick se gällde VW)