Sida 1 av 3
Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 12:45
av JonasPersson
Jag är sugen på att byta min Model S85 till en Model X och funderar på vad det är för skillnad i räckvidd mellan 90D och 100D. Har svårt att hitta info om detta.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 12:50
av OfarligTesla
90 packet skall ha 81.8 kWh användbart och 100 packet 98.8 kWh användbart enligt
http://www.skie.net som Jason Hughes driver, han skall ha kollat i BMS samt på cellerna i packet. Sen har ju 90 packet också rapporterats ha högre förlust av kapacitet över tiden också så på en ett år gammal bil blir skillnaden större. Så ca 20% längre i en 100D kontra 90D.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 13:00
av TeslaTissel
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 13:17
av Tars
100 alla dar i veckan.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 13:39
av Remuz
Nu säljer jag ju en 90 så det är lite självmord på min annons, men jag skulle välja 100 bara för laddkurvan liksom... men sedan är ju frågan hur mycket det är värt i pengar...
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 13:48
av jpetters
Jag kom fram till att 100D vs 90D ger 20-25% mer räckvidd. Och laddkurvan är också klart bättre som Remuz skriver. Så jag bestämde mig för att satsa på en X 100D.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 14:04
av Remuz
jpetters skrev:Jag kom fram till att 100D vs 90D ger 20-25% mer räckvidd. Och laddkurvan är också klart bättre som Remuz skriver. Så jag bestämde mig för att satsa på en X 100D.
Jag upplevde cirka 15% bättre räckvidd i liknande förhållanden, men primärt var det vid suc det hände magi. 100 maxade till drygt 60%, gick hyfsat fort tom till 80% så jag låg mellan 10 och 80 hela resan.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 14:08
av Leo
Om den praktiskt användbara "skillnaden" är 15kWh och en X drar 250Wh/km sommartid så blir det 6 mil i skillnad. Räknar man vintertid och den drar 300Wh/km så blir skillnaden 5 mil. Drar den så lite som 214Wh/mil sommartid med finkörning på långsamma landsvägar så blir det 7 mils skillnad.
+ att som beskrevs laddkurvan är bättre på 100 batteriet
Så jag skulle säga 5-6mils skillnad i praktiken

Så jag skulle välja en 100. Dock är jag ju lite partisk då jag själv redan kör X100D kanske ska tilläggas.

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 14:16
av jpetters
15kWh skillnad låter lite. Jämfört med min S med 90kWh batteri är det 19-20kWh skillnad.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 17:27
av kler
Jag valde en X75D eftersom jag tycker att de sista milen extra räckvidd (som i dagsläget kostar 237 800 kr) är ganska dyra mil...
Hade lätt tagit en 100 om jag ansett mig ha råd, men en 75 var jag vi mäktade med.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 17:52
av Gretsch
När vi ändå är inne på området räckvidd så har jag funderingar på byta min S85D till en S100D och då är ju frågan ..... är det värt det ? måste jag ha de extra milen ? ... Ja ibland när man är ute och kör på sina roadtrips så hade det varit skönt att kunna slappna av lite och inte tänka på räckvidden. Jo men vi har ju supercharger överallt, ja men då är det att man tar sig från en supercharger till nästa, men om man vill åka runt och titta på natur och sevärdheter då hade det varit skönt med de extra milen man får med 100D. Ja som ni förstår är det lite fram och tillbaka i huvud hur jag ska göra. Vill bara lufta mina funderingar. Hoppas jag inte kapar en tråd nu , då får ni säga till.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 17:55
av Remuz
Jag skulle inte känna behovet av 100 i en S alls, men det är kanske för jag är van vid X90D nu. När jag lånade en S75D drog den mindre på motorväg så räckvidden var klart längre än med min X.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 18:24
av Gustafsson
Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 19:32
av Gretsch
Tack för svaren! Bra att få reda på plus och minus i jämförelse på bilarna. Har du 100% i batteriet när du får 508 km din S100D ? Själv får jag 418 km vid 100% i min S85D, jag har kört ca 8000 mil på snart 3 år.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 19:41
av JonasPersson
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.
Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.
Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 19:55
av Gretsch
Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 20:06
av JonasPersson
Gretsch skrev:Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Absolut ingen fara Gretsch!
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 20:18
av Gretsch
Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 20:38
av HelectriC
Gretsch skrev:Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Remuz är en medlem här på forumet, har bl.a. skrivit inlägg lite längre upp i denna tråd därav frågan till honom, antar jag

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 20:41
av Gretsch
Ok! Då fattar jag.

Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 20:42
av JonasPersson
Gretsch skrev:Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Haha, ja jag var rätt så otydlig! Sorry! Remuz skriver att hans 90D är till salu så jag undrar var den finns att beskåda.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 21:15
av Remuz
JonasPersson skrev:Gretsch skrev:Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Absolut ingen fara Gretsch!
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
Min finns i Enskede, du är välkommen att kolla och prova. Kroken är aldrig använd på min 90. Den lastar sjukt bra ändå
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 21:17
av Remuz
Drog förresten 2000kg stenplattor med X60D (täckt släp) och då drog den strax under 400wh/km i 80km/h. Tror att en husvagn är större så räkna med 500, vilket ger min 90 en räckvidd på runt 17mil. Drar man ner till 70 ökar räckvidden markant (men jag skulle bara åka 4mil så det struntade jag i efter att ha testat).
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 19 aug 2018 21:45
av jpetters
Med största hyrläpet från OKQ8 så drog min X ca 450 Wh/km när jag körde ca 80-90 km/h. Last eller inte gjorde liten skillnad.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Postat: 20 aug 2018 01:33
av lator
Gustafsson skrev:Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den...
