Sida 1 av 1

Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 08:51
av GiGurra
Undrar om någon här har koll på om Tesla gjort något uttalande eller personer tidigare fått svar av Tesla gällande följande?

Om man köper en CPO från Tesla, och sedan när man haft den ett tag (första gången man tar en långresa t.ex.) upptäcker att den tidigare ägaren superchargat så mkt att man åkt på permanent nedsättning av supercharger-hastighet (110 kW -> 95 kW) - borde inte detta vara något som Tesla informerar om inför köp?

För er som inte känner till fenomenet (som uppstår efter väääldigt många DC-fastcharge-cykler):

https://chargedevs.com/newswire/why-is- ... rchargers/


Jag har insett att min bil har denna begränsning, och det varit så sedan jag skaffade bilen för ca 1 år sedan - först nu som jag gjort lite längre turer och haft chansen att prova lite olika SuCs. Tidigare har jag trott att det varit någon begränsning på just infracity-SuCen, men jag får precis samma resultat vart jag än åkt, nämligen att min S90D inte laddar snabbare än i bästa fall 95 kW.

Undrar om det finns lite information jag kan ha i fickan när jag tar upp det med SC. Tvivlar på att dom går så långt att dom byter ut batteriet :P, men kan tycka att dom borde kompensera kunder för det..

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 11:50
av jeppe_sthlm
Ouch - den där var riktigt sur! Hur långt hade bilen gått när du köpte den?

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 12:45
av Svenssons
Detta problem gäller endast 90 kWh-batteripacken och det gör att det tar ca 5 minuter längre tid att ladda från 0%-90%.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:25
av GiGurra
jeppe_sthlm skrev:
Ouch - den där var riktigt sur! Hur långt hade bilen gått när du köpte den?
Den hade gått rätt långt (6000 mil). Kruxet är väl att jag, och de flesta andra, inte vid denna tid känt till fenomenet.

Ska åka förbi SC i e.m. idag för några åtgärder, så tänker fråga hur dom ser på detta..

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:33
av GiGurra
Svenssons skrev:
Detta problem gäller endast 90 kWh-batteripacken och det gör att det tar ca 5 minuter längre tid att ladda från 0%-90%.
Yep.

Kontrollräknade det just själv efter Tesla-Björns mätning (grafen i videon ovan), och det blir ca 4,7 minuters skillnad (90 kW vs 105 kW snitthastighetsnitthastighet mellan 10% och 60% - övrigt oförändrat).

Problemet är väl att man köpt en bil ovetandes om en begränsning som orsakats av föregående ägare, och som i slutändan kommer att påverka andrahandsvärdet (t.ex. genom att vissa köpare kanske inte vill ha ett sådant exemplar). Kosmetiskt och mariginell praktisk påverkan för mig som användare, javisst, men kosmetiskt i bilvärlden är definitivt = $$ :).

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:39
av Remuz
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:40
av GiGurra
Remuz skrev:
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:42
av Remuz
GiGurra skrev:
Remuz skrev:
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Jag har nog 10 chaddar, sedan typ 40 SuCningar.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:46
av Zalman3
GiGurra skrev:
Remuz skrev:
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Jag har kört drygt 6000 mil, med min S75D på drygt ett år.
Kan inte ladda hemma och jobbar mycket på annan ort på veckorna.
Har laddat till 95% på SuC, har helt klart fått lägre laddningshastighet, kommer inte över 85kW nu, även under optimala omständigheter.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:51
av GiGurra
Zalman3 skrev:
GiGurra skrev:
Remuz skrev:
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Jag har kört drygt 6000 mil, med min S75D på drygt ett år.
Kan inte ladda hemma och jobbar mycket på annan ort på veckorna.
Har laddat till 95% på SuC, har helt klart fått lägre laddningshastighet, kommer inte över 85kW nu, även under optimala omständigheter.
Intressant. Jag trodde detta fenomen enbart berörde de större batterierna.
men 75D är väl låst till < 95 kW från början?

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 13:53
av Remuz
Med min X60D hade jag 97kW som max, oftast runt 95kW dock.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:05
av GiGurra
Var förbi SC idag och lämnade in min bil för lite andra åtgärder. Passade på att fråga lite om policy för nedsatt laddhastighet, mer specifikt för CPOer.

Dom hade inget svar på direkten, men vi kom fram till att bolla frågan vidare och försöka få ett tydligt svar.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:06
av Remuz
Tydligt är inte teslas paradgren :)

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:12
av Verdi
GiGurra skrev:
Zalman3 skrev:
GiGurra skrev:
Remuz skrev:
Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Jag har kört drygt 6000 mil, med min S75D på drygt ett år.
Kan inte ladda hemma och jobbar mycket på annan ort på veckorna.
Har laddat till 95% på SuC, har helt klart fått lägre laddningshastighet, kommer inte över 85kW nu, även under optimala omständigheter.
Intressant. Jag trodde detta fenomen enbart berörde de större batterierna.
men 75D är väl låst till < 95 kW från början?
Jag kom upp i 100 kW med min 75D en gång. Men oftast toppade den på 96-98 kW. Men det är väl ingen låsning utan mer en effekt av att spänningen bara är 350V?

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:24
av Svenssons
Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:29
av Gustafsson
Det är inte spänningen som är avgörande. Min numera sålda 70 D klarade 115 kW, även om effekten minskade snabbt jämfört med min 100 som håller över 100 till mer än 50% SOC.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:31
av Remuz
Gustafsson skrev:
Det är inte spänningen som är avgörande. Min numera sålda 70 D klarade 115 kW, även om effekten minskade snabbt jämfört med min 100 som håller över 100 till mer än 50% SOC.
Då bör du haft ett 85batteri i den. Annars är det 350V (400V för 85) vilket ger ett teoretiskt max på 105kW för 350V och 120kW för 400V...

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:34
av Gustafsson
Nej spänningen kom aldrig upp nära 400, snarare drygt 350, den laddade också extremt långsamt de sista få procenten, så jag är rätt säker på att jag hade ett 70 batteri.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:35
av Remuz
Gustafsson skrev:
Nej spänningen kom aldrig upp nära 400, snarare drygt 350, den laddade också extremt långsamt de sista få procenten, så jag är rätt säker på att jag hade ett 70 batteri.
Coolt, 300A ska ju vara max på SuC och då hade du betydligt mer

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 27 aug 2018 17:40
av Gustafsson
Liten bild på det ..

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 28 aug 2018 08:26
av mati
Jag har aldrig någonsin kommit över 110kW med min S90D. Normalt ligger maxeffekten på 108-109kW. Och det är som sagt det maximala som varar bara i några minuter. Det är alltså återigen väldigt individuellt hur mycket laddeffekt bilarna tål. En strypning till 95kW skulle jag förmodligen inte ens upptäcka.

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 28 aug 2018 08:39
av Verdi
Svenssons skrev:
Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.

300 snabbladdningar? Wow. Det är typ 30 år för min del. :oops: Vet dock inte hur ofta förste ägaren snabbladdade. Antagligen en hel del eftersom han körde 5000 mil på ett år. :lol:

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 28 aug 2018 09:24
av GiGurra
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.

300 snabbladdningar? Wow. Det är typ 30 år för min del. :oops: Vet dock inte hur ofta förste ägaren snabbladdade. Antagligen en hel del eftersom han körde 5000 mil på ett år. :lol:
Förmodligen det jag råkat ut för . Första ägaren: 6000 mil på ett år :p. Men bilen känns som den är i för bra skick för att t.ex. gått som taxi eller så (dessutom röd, så fel färg). 20 mil x 300 laddningar, tja, något sånt

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Postat: 28 aug 2018 13:32
av Zalman3
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.

300 snabbladdningar? Wow. Det är typ 30 år för min del. :oops: Vet dock inte hur ofta förste ägaren snabbladdade. Antagligen en hel del eftersom han körde 5000 mil på ett år. :lol:
Men 300 snabbladdningar är inte så mycket, kör jag 90 mil i tjänsten en dag, så blir det ju 3 snabbladdningar bara den dan.