Sida 1 av 1
Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 08:45
av Jocce
Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.
Är detta normalt eller ett fel på min bil?
Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 08:48
av vigge50
Jocce skrev:Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.
Är detta normalt eller ett fel på min bil?
Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...
/Jocce
Vad jag vet så sänks den från högsta läget när hastigheten ökar, du har inte bara kört lite snabbare?
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:19
av Bjelke
Jocce skrev:Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.
Är detta normalt eller ett fel på min bil?
Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...
/Jocce
Den gör lika om man har den på low, går upp till normal utan att säga något (inte lika stort problem som när den går till normal från hög såklart), så
det är nog normalt beteende för bilen...
Jag frågade Tesla för flera år sedan om det inte gick att få en indikator på displayen så att man kan se vilket läge fjädringen står i men det gick inte

Extra störigt om man kör på automatik då den sänks vid en given hastighet, då kan man ju komma på lågt läge på en fin väg och sedan kommer man till ett
parti där det är sämre väg men fjädringen går inte upp till normalläge direkt även om man sänker farten...
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:23
av Legato
Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:26
av Jocce
vigge50 skrev:Jocce skrev:Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.
Är detta normalt eller ett fel på min bil?
Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...
/Jocce
Vad jag vet så sänks den från högsta läget när hastigheten ökar, du har inte bara kört lite snabbare?
Så länge bilen inte varit ute och kört själv så har den stått still. Hänt flertalet gånger när bilen är parkerad.
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:27
av Jocce
Legato skrev:Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
Att den försöker justera sig vågrätt är en sak, men att den går från High (eller Very High) när den står parkerad kan ju faktiskt ge skador under bilen om man har otur...
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:36
av Niclas
Jag fattar inte hur ni lyckas skrapa undertill? Har haft Model S i mer än 4 år och kör på always low och har aldrig skrapat undertill.
Jo en gång förresten när jag skulle köra på gotlandsbåten tog den i lite.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:38
av 12man
Legato skrev:Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte).
Har du observerat att bilen försöker rikta upp sig när den står i lutning, min iakttagelse är att den inte gör det. (Såklart med luftfjädringen.)
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 09:48
av Jocce
Niclas skrev:Jag fattar inte hur ni lyckas skrapa undertill? Har haft Model S i mer än 4 år och kör på always low och har aldrig skrapat undertill.
Jo en gång förresten när jag skulle köra på gotlandsbåten tog den i lite.
Har du kört på en skogs/grusväg, eller när det är en del snö ute?
T.ex. vid fjällvandring har jag kört bilen på skogsväg och då behöver man ha upp den lite för att inte skrapa i.
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 10:56
av jpetters
Om bilen står parkerad på en plats med höjd fjädring så sänker den inte. Men på plats utan höjning sparad så sänker den efter parkering. Det är vad jag observerat.
Det finns ju exempel på de som då kommit tillbaka till en bil där kofångaren trycks loss mot en slänt eller kantsten. Lite obra.
Re: Luftfjädring tillbaka till
Postat: 29 aug 2018 11:11
av Jocce
jpetters skrev:Om bilen står parkerad på en plats med höjd fjädring så sänker den inte. Men på plats utan höjning sparad så sänker den efter parkering. Det är vad jag observerat.
Det finns ju exempel på de som då kommit tillbaka till en bil där kofångaren trycks loss mot en slänt eller kantsten. Lite obra.
Ja precis. Lite dumt.
T.ex. om man höjer, kör med höjd fjädring i ett par kilometer, parkerar bilen och sedan kommer tillbaka kan det ju få tråkiga konsekvenser...
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 11:49
av Legato
Jocce skrev:Legato skrev:Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
Att den försöker justera sig vågrätt är en sak, men att den går från High (eller Very High) när den står parkerad kan ju faktiskt ge skador under bilen om man har otur...
/Jocce
Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 12:37
av danni
Jag har en mycket skarp kant ner i garaget (som jag var tvungen att snedda över med min stålfjädrade Model S för att inte skrapa) så jag har autohöjning på när jag närmar mig. Jag har märkt att bilen verkar ändra höjden när jag väl parkerar den, men den återgår till hög igen när jag kör eftersom jag fortfarande är inom området för autohöjning. Dubbelkolla så det verkligen är inställd med autohöjning i området, är mitt tips, annars kommer den nog sänka sig.
Ni som stör er på att den går ur low kan ju prova att slå på "always lower" i systemet.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 13:01
av Jocce
Legato skrev:
Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
Vid stillastående kanske inte är så stor chans, men efter ett par timmars fjällvandring, när man kommer tillbaka till bilen (True story

) så kanske man inte tänker på att gå in och höja bilen direkt när man kör tillbaka samma väg man tog sig in på. Efter säg 100 meter kanske det är lite djupare spår med skrap till följd.
Och det handlar inte om att den nivåjusterar, utan i menyn har den gått från high eller very high till normal.
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 13:03
av Jocce
danni skrev:Jag har en mycket skarp kant ner i garaget (som jag var tvungen att snedda över med min stålfjädrade Model S för att inte skrapa) så jag har autohöjning på när jag närmar mig. Jag har märkt att bilen verkar ändra höjden när jag väl parkerar den, men den återgår till hög igen när jag kör eftersom jag fortfarande är inom området för autohöjning. Dubbelkolla så det verkligen är inställd med autohöjning i området, är mitt tips, annars kommer den nog sänka sig.
Ni som stör er på att den går ur low kan ju prova att slå på "always lower" i systemet.
Igen, ett par kilometers skogsväg där man kört i High eller Very High, då är man långt utanför autohöjningens område. Bilen står i High (eller Very High) när man kliver ur bilen.
När man kommer tillbaka står den i Normal. (Eller om den sänker sig när man kör iväg, kan ej svara på vilket av det är just nu)
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 13:10
av Foluke
Jocce skrev:Legato skrev:
Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
Vid stillastående kanske inte är så stor chans, men efter ett par timmars fjällvandring, när man kommer tillbaka till bilen (True story

) så kanske man inte tänker på att gå in och höja bilen direkt när man kör tillbaka samma väg man tog sig in på. Efter säg 100 meter kanske det är lite djupare spår med skrap till följd.
Och det handlar inte om att den nivåjusterar, utan i menyn har den gått från high eller very high till normal.
/Jocce
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 13:37
av Surfaren
Foluke skrev:Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Platsen där man behöver höja är inte nödvändigtvis samma som där man sedan parkerar.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 13:38
av Jocce
Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.
Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!
Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!
När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.
Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.
Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.
(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna

)
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 14:37
av Henrik Torphammar
Jocce skrev:Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.
Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!
Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!
När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.
Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.
Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.
(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna

)
/Jocce
Du får göra en bug report där du beskriver problemet. Att GPS-baserad höjning verkar bara vara väldigt lokal tex garageuppfart. Att du önskar fler options på hur man programmerar GPS-områdets omfattning. Jag vet inte hur det går till att göra en bug report mer än att du använder röstkommandot, hur rapporten går till vet jag inte. Är det också via röst så kan det ju vara idé att träna lite innan man kör skarpt
Exemplet färja är ju tydligt där man önskar hög tills man kört av igen på en helt annan plats än där man höjde.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 15:24
av danni
Jocce skrev:Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.
Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!
Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!
När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.
Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.
Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.
(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna

)
/Jocce
Okay, jag förstår. I det här scenariot hade min bil sänkt sig långt före parkeringen eftersom jag kör med "always lower" inställt. Men i ditt fall är det nog helt enkelt så att du måste ställa in ett nytt GPS-baserat höjningsområde på andra sidan före din tillbakafärd. Bilen är inte alls sugen på att behålla fjädringsinställningen mellan dina körpass utan har ett defaultläge den går tillbaks till istället.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 15:44
av Jocce
Surfaren skrev:Foluke skrev:Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Platsen där man behöver höja är inte nödvändigtvis samma som där man sedan parkerar.
Se mitt inlägg som kom precis under ditt
/Jocce
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 15:57
av Surfaren
Jocce skrev:Se mitt inlägg som kom precis under ditt
Ja, precis, jag tänker precis som du men orkade inte skriva en sån lång och tydlig förklaring.
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 29 aug 2018 18:05
av Foluke
Jocce skrev:Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.
Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!
Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!
När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.
Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.
Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.
(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna

)
/Jocce
Ja ja. Om du byter både skor och strumpor är det kört. Finns ingen bil som klarar det!

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 30 aug 2018 04:06
av e5m1r
Den verkar gå till standard när man parkerat oavsett inställning ( om den nu inte är gps taggad på platsen )
Jag kör always low och bilen ör i standard när man kommer till den för att gå ner när man börjar köra
Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?
Postat: 30 aug 2018 08:11
av Jocce
Foluke skrev:
Ja ja. Om du byter både skor och strumpor är det kört. Finns ingen bil som klarar det!

Ha ha Okej, ja då får jag skippa sko och strumpbytet
/Jocce