Sida 1 av 1

Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 12:20
av Tars
Att folk inte respekterar.
Det finns lediga platser, men lik förbannat ska idioterna parkera där de inte ska.

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 12:51
av hybris
Ser du inte att det är Herr X med luftfjädringen på high? ;-)

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 12:56
av Pontus
Togs bilden för knappt en timma sedan? I så fall var jag nästan på väg att stanna (även om jag inte har bilen ännu) men frun gillar inte sådant :-)

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 12:57
av Stripe68
Hur ser det ut med skyltningen där? Det enda jag ser är en skylt "P 45 min" men inget om att platserna är reserverade för elbilar. Finns det andra skyltar?

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 13:15
av Pontus
Det finns ju två platser som Tesla ägare inte kan använda ännu men "snart". Någon som vet när snart är?

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 13:32
av bylund
Tyvärr är det tillåtet att parkera valfritt fordon där i 45 minuter.
Även med följande tilläggstavla skulle laddhybrider och andra elbilar kunna parkera där (är min tolkning, man måste inte ladda)
Bild
Transportstyrelsen skrev:
Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ett problem är nog att markägarna vill ha möjlighet att låta andra parkera där om övriga parkeringen är full, och att de inte vill bråka med sina kunder, så de lär nog inte vilja lappa någon i alla fall.

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 13:37
av TiborBlomhall
Tyvärr har han full laglig rätt att parkera där.

Marken tillhör Max och Tesla Motors fick bygga sina laddare där endast om P-platserna fick användas av Maxs (fossil)kunder också.

Så har Tesla tvingats göra på flera ställen. På de flesta platserna finns dock två av platserna reserverade endast för Tesla bilar. Men jag tror tyvärr inte markägaren vill bötfälla sina egna felparkerande kunder ens där.

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 13:52
av Tars
Pontus skrev:
Togs bilden för knappt en timma sedan? I så fall var jag nästan på väg att stanna (även om jag inte har bilen ännu) men frun gillar inte sådant :-)
Ja, det stämmer. Tankade 30 mil.

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 16:12
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Tyvärr har han full laglig rätt att parkera där.

Marken tillhör Max och Tesla Motors fick bygga sina laddare där endast om P-platserna fick användas av Maxs (fossil)kunder också.

Så har Tesla tvingats göra på flera ställen. På de flesta platserna finns dock två av platserna reserverade endast för Tesla bilar. Men jag tror tyvärr inte markägaren vill bötfälla sina egna felparkerande kunder ens där.
På samma sätt som det är lagligt att parkera en elbil vid bensinpumpen...

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 16:24
av pegs
Big deal. Det ser ut att finnas två lediga SC-platser.
Fossil-bilarna är ett övergående problem... några hamnar på museum, resten på skroten ;)

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 16:25
av Tars
pegs skrev:
Big deal. Det ser ut att finnas två lediga SC-platser.
Fossil-bilarna är dessutom ett övergående problem... några hamnar på museum, resten på skroten ;)
Iofs.
Men det kom 2 teslot som skulle tanka bara några minuter efter att personen i fråga åkte.

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 17:46
av tib
Parkerade han verkligen då eller stod han bara och beundrade laddstationen (han sitter ju i bilen på bilden)? Gjorde så själv häromdan just där men då stod det bara en norrman och laddade :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 19:45
av Herr X
hybris skrev:
Ser du inte att det är Herr X med luftfjädringen på high? ;-)
Ja jag erkänner. Tanten i passagerarsätet som ser skräckslagen ut är min övervakare. Precis när bilden tas säger hon åt mig: "nej nej, inte parkera där - du ser väl att det sitter en stalker med kamera precis bredvid dig!".

Re: Pucko i infracity

Postat: 06 apr 2015 20:59
av danni
bylund skrev:
Tyvärr är det tillåtet att parkera valfritt fordon där i 45 minuter.
Även med följande tilläggstavla skulle laddhybrider och andra elbilar kunna parkera där (är min tolkning, man måste inte ladda)
Bild
Transportstyrelsen skrev:
Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ett problem är nog att markägarna vill ha möjlighet att låta andra parkera där om övriga parkeringen är full, och att de inte vill bråka med sina kunder, så de lär nog inte vilja lappa någon i alla fall.
Jo, jag håller med om din tolkning av just det märket, att man så som vägmärkesförordningen beskriver den inte kan kräva att man faktiskt laddar, utan bara att "fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera". Men har man inte lite större frihet att ställa upp villkor för parkering på privat tomtmark? Det finns ju parkeringar med skyltning som "förhyrd plats", "enbart för Hemköps kunder", etc. Borde man inte på samma sätt, som markägare, kunna villkora parkering på dessa platser till enbart Tesla-bilar som faktiskt laddar?

Däremot är det säkert så att Max och liknande inte är sugna på att irritera sina kunder. Det är nog precis samma som gör att Ikea är helt ovilliga att ta tag i problemet att deras laddplatser alltid är knökfulla med fossilbilar.