Sida 1 av 1
Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:14
av Bjelke
När är det fel att momssmitta en bil?
Kan man utgå från nån typ av procentsats av nypriset för att hitta gränsen då det inte spelar
någon roll om man köper ut bilen privat ur firman?
Eller kan det bara vara ett typ fast värde, tex allt under tex 100 tusen så kvittar det?
Jag ska ju sälja Leafen när nya Teslan kommer och tänkte för enkelhetens skull köpa ut den privat och
sedan i lugn och ro sälja den vidare lite senare.
Den verkar vara värd ca 130 tusen...
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:16
av Remuz
Måste ju ha någon typ av bestämd värdeminskning då, så du hittar när värdeminskningen är samma som förmånsvärde plus leasekostnad...
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:17
av Verdi
Det beror ju på förmånsvärdet också. Går säkert att räkna ut.
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:20
av Remuz
Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:28
av mati
Remuz skrev:Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
Det är så jag räknar iaf. Grovt, men ändå hyfsat nära. Problemet är att man inte vet värdeminskningen förrän man har sålt bilen.
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 19:31
av mans71
Kan man inte bara förenklat tänka på huruvida folk vanligen köper en sån bil i den prisklassen?
Re: Vart går gränsen?
Postat: 05 sep 2018 21:39
av Leo
Begagnad Leaf <150000kr så är det nog inte så viktigt. De flesta köper nog ändå en sådan som privatperson.
Re: Vart går gränsen?
Postat: 06 sep 2018 06:53
av Bjelke
Känns som att det får bli ett privat utköp till att börja med då
Det blir lite annat när det blir dags för gammel-Teslan
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra

)
Re: Vart går gränsen?
Postat: 06 sep 2018 08:22
av Wilson
Bjelke skrev:
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra

)
Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?
Re: Vart går gränsen?
Postat: 06 sep 2018 09:03
av Bjelke
Wilson skrev:Bjelke skrev:
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra

)
Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?
Jo så är det väl, så egentligen är det ju bra att smitta den nu (för Svenskarnas skull alltså)
