Sida 1 av 1
Låsning av laddkabel
Postat: 05 sep 2018 22:29
av Helgasman
Går det att låsa laddkabeln till bilarna så att inte vem som helst kan dra ur kabeln ?
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 05 sep 2018 22:32
av bylund
Den är fastlåst i bilen när den är inkopplad.
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 05 sep 2018 22:33
av Helgasman
Tack för snabbt svar
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 05 sep 2018 22:57
av fth
I andra änden är det dock inte säkert att sladden är låst, det beror på vilken sorts laddare och sladd. Type 2 är låst i båda ändarna, UMC dock endast i bilen, så där kan vem som helst dra ur sladden (och i värsta fall stjäla sista stumpen som kostar dryga tusenlappen).
UMC använder man dock vanligen vid hemmaladdning, så då är risken mindre (jag laddar dock i offentligt garage med UMC, inte helt optimalt...).
/fth
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 06 sep 2018 07:39
av bylund
Jag skulle säga att det varierar huruvida typ-2-kabeln är låst i båda ändarna. Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 06 sep 2018 09:46
av fth
bylund skrev:Jag skulle säga att det varierar huruvida typ-2-kabeln är låst i båda ändarna. Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Nej, så kanske det är, Type 2 har
möjligheten att låsa till skillnad från UMC, men det kanske inte implementeras i alla stolpar. Jag har ju tom själv en Type 2 laddbox som inte har någon mekanism för låsning
/fth
Re: Låsning av laddkabel
Postat: 06 sep 2018 09:48
av fth
bylund skrev:Många uttag med låg effekt låser inte i sin ände.
Det kanske finns något i specifikationen för Type 2 Mode 3 om detta? Låsningen är ju inte bara stöldskydd, det är ju också till för att stänga ned strömmen under kontrollerade former innan kontakten dras ut, för att undvika ljusbågar etc. Med lägre effekter är ju risken mindre, och då kanske det inte är ett krav med låsning?
/fth