Sida 1 av 1
"Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:05
av Verdi
Hittade ett trefasuttag hos min kund där jag brukar ladda. Men sen jag började med det i våras så tycker jag degraderingen har tagit fart och att en lägre maxnivå ofta uppstår när jag laddar där.
Är det ren inbillning eller kan vissa uttag skada batteriet på nåt sätt trots att man laddar med umc?
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:09
av Delta
Alla växelströmsuttag har samma ström. Garanterat ingen skillnad på DC-matningen från bilens laddare till batteripacketet. Ladda lungt vidare.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:22
av Remuz
Slå över till procent så slipper du oroa dig

Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:22
av Verdi
Bra. Är väl ett rent sammanträffande helt enkelt.

Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:43
av Svenssons
Är det något som tar skada av ett uttag så är det laddboxen. Bilen kan ta skada om laddboxen är felkonstruerad, detta oavsett vägguttaget.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 09:43
av Leo
Kanske beror på höst och kallare batteri på natten?
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 12:15
av Bjelke
Har du kört ur den till nära noll kvar nån gång senaste tiden?
(och laddat fullt)
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 15 sep 2018 12:20
av TiborBlomhall
Det kanske är kolkraftsel i uttaget och koldammet geggar igen grenrören till din förgasare?
Nä skämt åsido, det finns inget samband.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:05
av mati
Verdi skrev:Hittade ett trefasuttag hos min kund där jag brukar ladda. Men sen jag började med det i våras så tycker jag degraderingen har tagit fart och att en lägre maxnivå ofta uppstår när jag laddar där.
Är det ren inbillning eller kan vissa uttag skada batteriet på nåt sätt trots att man laddar med umc?
Din kund har kanske gammal ström i ledningarna.

Att 90-batteriet tappar kapacitet är normalt. Troligen har du bara haft tur hittills. Mitt har tappat massor.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:31
av Verdi
Jag tänkte mer på typ strömspikar. Fast ombordladdaren omvandlar ju allt till likström ändå så jag förstår ju att det är en omöjlighet.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:43
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:Hittade ett trefasuttag hos min kund där jag brukar ladda. Men sen jag började med det i våras så tycker jag degraderingen har tagit fart och att en lägre maxnivå ofta uppstår när jag laddar där.
Är det ren inbillning eller kan vissa uttag skada batteriet på nåt sätt trots att man laddar med umc?
Din kund har kanske gammal ström i ledningarna.

Att 90-batteriet tappar kapacitet är normalt. Troligen har du bara haft tur hittills. Mitt har tappat massor.
Ja fast jag hade hoppats att det skulle plana ut. Bilen har ju gått långt nu. Att tappa 5% mellan 6000 och 7500 mil är inte helt bra.
Det spelar inte så stor roll just nu men det spelade in i mitt val att byta bort den. Hade faktiskt tänkt behålla den ett bra tag men kände att det var fel bil för lång sikt. Dels sämsta batteriet och dels skyhögt förmånsvärde. Leasa den en 3 års period till skulle gå bort. Köpa ut den skulle väl gå men då får man ju ta alla reparationer och sånt med skattade pengar eftersom garantin går ut nu snart.
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:49
av Remuz
Jag undrar lite hur du mäter för att se denna degradering. Min bils 100% varierar kraftigt i km beroende på laddhastigheten, temperatur, hur mycket jag kört senaste tiden Osv. Vid två nära identiska mätpunkter så har min bil gått från 397km till 392km vid 100% (X90D).
Igår skulle jag ladda 100% men då nådde den aldrig dit, stannade på 99% och sa då i km 388km.
Laddade fullt på en chademo i somras, var nere i 1kW på slutet. Vid 100% sa den då 382km.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:53
av mati
Verdi skrev:
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Nix. Jag kör manuellt i båda fallen.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 08:56
av Remuz
mati skrev:Verdi skrev:
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Nix. Jag kör manuellt i båda fallen.
Regnsensorn är sämst (den i Ap2 som använder kameran alltså). Helljusautomatik har jag aldrig Testat.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 09:03
av Verdi
Remuz skrev:Jag undrar lite hur du mäter för att se denna degradering. Min bils 100% varierar kraftigt i km beroende på laddhastigheten, temperatur, hur mycket jag kört senaste tiden Osv. Vid två nära identiska mätpunkter så har min bil gått från 397km till 392km vid 100% (X90D).
Igår skulle jag ladda 100% men då nådde den aldrig dit, stannade på 99% och sa då i km 388km.
Laddade fullt på en chademo i somras, var nere i 1kW på slutet. Vid 100% sa den då 382km.
Jag ser en kontinuerlig nedgång i rangen även om enstaka mätpunkter faller utanför.
Har även börjat använda teslafi. Är kul för en statistiknörd som mig.

Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 09:56
av Remuz
I teslafi kan du ju se exakt.
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 10:18
av mati
Remuz skrev:mati skrev:Verdi skrev:
Synd ändå. Kommer sakna ordentlig regnsensor och bra helljusautomatik. Eller har de fått ordning på det nu?
Nix. Jag kör manuellt i båda fallen.
Regnsensorn är sämst (den i Ap2 som använder kameran alltså). Helljusautomatik har jag aldrig Testat.
Jag stängde av regnsensorn för ett tag sedan. Sen tänkte inte mer på det. När jag körde i regnet förra veckan var jag förvånad hur bra vindrutetorkaren gjorde sitt jobb. Den gick lagom ofta, precis som man vill ha det. Mycket bättre än någonsin. Oj, tänkte jag, senaste uppdatering har gjort nytta. Sen upptäckte jag att den gick i manuellt läge. Alltså med fast intervall.

Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 13:54
av kontakten2
Det bättrar på bms om du kör ner den till 0% nån gång
Re: "Skadligt uttag"?
Postat: 16 sep 2018 14:36
av Remuz
kontakten2 skrev:Det bättrar på bms om du kör ner den till 0% nån gång
0% är jag ofta på, 100% är dock ytterst sällan...