Sida 1 av 1

Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 08:23
av Leo
Nu tänker Tesla bygga upp egna ”bilskadecenter” för att laga krockskadade bilar snabbt och effektivt.

Förhoppningsvis blir det en förbättring men samtidigt börjar man kanske ta sig an för många saker ”in house” samtidigt? Eller vad tror ni? Är det Elons högmod och otålighet som slår igenom. ELLER är det hans genialiska tänk som gör att han inser behovet av att ändra hela ”kedjan” som berör köpandet/ägandet av Teslabilar?

https://electrek.co/2018/09/16/tesla-sh ... body-shop/

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 08:32
av TiborBlomhall
Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 08:56
av Leo
Tibor: exakt så är det nog!

Däremot kanske det inte alltid är ”Hur svårt kan det vara?” Eller rättare sagt ”hur många bollar kan man hålla i luften samtidigt”?

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 09:13
av Bjelke
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 09:13
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.

Sedvanlig Tesla-fart? Du har ingen Tesla va? :lol: Känns som att det är väldigt lätt för er att idolisera Tesla när ni aldrig behöver utsättas för nackdelarna. För de finns.

Jag har i skrivande stund väntat 10 dagar på att SC Bredden ska återkomma till mig om när jag kan få tid att fixa min spolarvätskepump. Just nu får jag alltså ingen spolarvätska alls på rutan. Hade det varit vinter hade bilen varit direkt okörbar men även nu är det en trafiksäkerhetsfråga. Jag tycker det är lite dåligt faktiskt. En vanlig verkstad hade fixat det här inom några dagar med tanke på hur viktig funktionen är.

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 09:16
av Verdi
Bjelke skrev:
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen? :lol:

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 09:17
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen? :lol:
För att klara sig medans den ena är obrukbar :lol:
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 09:49
av TiborBlomhall
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Varje gång Tesla kommer i beröring med traditionell bilindustri blir de förskräckta över dess slöhet och ineffektivitet. Deras reaktion blir då oftast att ta det "inhouse" där de kan blåsa på i sedvanlig Tesla-fart.

Sedvanlig Tesla-fart? Du har ingen Tesla va? :lol: Känns som att det är väldigt lätt för er att idolisera Tesla när ni aldrig behöver utsättas för nackdelarna. För de finns.

Jag har i skrivande stund väntat 10 dagar på att SC Bredden ska återkomma till mig om när jag kan få tid att fixa min spolarvätskepump. Just nu får jag alltså ingen spolarvätska alls på rutan. Hade det varit vinter hade bilen varit direkt okörbar men även nu är det en trafiksäkerhetsfråga. Jag tycker det är lite dåligt faktiskt. En vanlig verkstad hade fixat det här inom några dagar med tanke på hur viktig funktionen är.
Jo jag tänkte faktiskt samma sak medan jag skrev den där meningen. "Sedvanlig Tesla-fart" är hos slutkund ibland extra långsamt. Men jag menade inom organisationen. En vecka hos Tesla är som ett år hos andra biltillverkare brukar jag få höra från Tesla-anställda.

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 17 sep 2018 13:21
av Tars
Låter väldigt smidigt.
Lämna in en trasig bil, få en lånetesla, och vänta på att bilen blir klar.

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 18 sep 2018 14:10
av vigge50
Denna kunden är nog däremot väldigt nöjd, kan såklart vara en engångsgrej. Från anmälan av skadan till att bilen var hämtad och fixad var 25 timmar.

Bild

https://www.teslarati.com/tesla-in-hous ... -25-hours/

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 19 sep 2018 07:06
av mati
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen? :lol:
För att klara sig medans den ena är obrukbar :lol:
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)
Du får verkligen inte vara för öppen med detta. Du har köpt en reservtesla så att du alltid har en att tillgå när den andra är på verkstaden. För en oinsatt icke-sekterist kan det verka lite smått galet. Typ. ;)
Angående krockskada hade jag uppenbarligen tur. När sambon försökte flytta på garageväggen med Teslan i våras tog det mindre än en vecka att laga den. Och jag undrade förstås hur de hade lyckats att få tag i en ny stötfångare så snabbt. Men jag frågade aldrig. Sen såg jag på fakturan att de inte alls hade bytt den. De har faktiskt på gammalt hederligt sätt lagat stötfångaren. Jag visste inte att bilverkstäder ens gör sånt idag. De byter ju bara delar i vanliga fall. Men det blev precis lika fint.

Re: Tesla börjar driva egna ”bilskadecenter”?

Postat: 19 sep 2018 07:51
av e5m1r
mati skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det låter säkert jättefint med fler ställen att laga bilar på men hur fan löser det problemet med att det inte finns delar att få tag i och ägare får vänta månader på dessa???
Börja med att tillverka och skicka ut reservdelar först säger jag iaf!
Sedan om dom vill göra det bättre för oss ägare så kan dom sluta tramsa och börja sälja delar till vanliga verkstäder och inte bara en handfull ställen i några få storstäder...
Jag är måttfullt nöjd med att behöva åka 30 mil om bilen blir skadad, eller vänta ett halvår på någon del som vissa gör just nu...
Hmmm. Varför väntar vi på varsin ny Tesla egentligen? :lol:
För att klara sig medans den ena är obrukbar :lol:
(obs, inte bara ett roligt skämt i mitt fall...)
Du får verkligen inte vara för öppen med detta. Du har köpt en reservtesla så att du alltid har en att tillgå när den andra är på verkstaden. För en oinsatt icke-sekterist kan det verka lite smått galet. Typ. ;)
Angående krockskada hade jag uppenbarligen tur. När sambon försökte flytta på garageväggen med Teslan i våras tog det mindre än en vecka att laga den. Och jag undrade förstås hur de hade lyckats att få tag i en ny stötfångare så snabbt. Men jag frågade aldrig. Sen såg jag på fakturan att de inte alls hade bytt den. De har faktiskt på gammalt hederligt sätt lagat stötfångaren. Jag visste inte att bilverkstäder ens gör sånt idag. De byter ju bara delar i vanliga fall. Men det blev precis lika fint.
Ibland har man tur och en annan bil väntar på nåt men stötfångaren har kommit Bild