Sida 1 av 2
I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 20:10
av leiflodde
Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 20:14
av Simon
Inte.
Mitt billån och -försäkring käkar en massa pengar så jag är glad att drivmedlet är billigt.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 20:15
av mati
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 21:07
av Bjelke
Typ motsatsen till en bankomat...
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 21:36
av Generalbogge
Prova den där stopp-knappen nästa gång

Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 21:41
av Walker
leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Jag har ju inte råd. Det är därför jag bytt till elbil.
Firmabilen går tyvärr fortfarande på det där kletet - men då är det kunderna som betalar.

Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 23:26
av Jerka
Jag äger ingen bil. Kör med SunFleet istället. Ibland får man tanka dem men det kostar inget extra, bensinkort ingår.
Bättre än att betala 19 000 för en ny motorstyrbox på min gamla fuskwagendiesel. Åh vad jag hatade den bilen.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 21 sep 2018 23:55
av nek0
leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Varför ska man inte ha råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 00:13
av Tars
nek0 skrev:leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Varför ska man inte ha råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Beror på hur man räknar. Tex min P85d som jag köpte tillbaka, ägaren innan hade e. Milkostnad på 33:-/mil med den värdeminskning och mil han körde.
Allt beror på hur mycket man kör och vad man är villig att offra.
Edit:
Nej förlåt, 41:-/mil.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 00:18
av Gustafsson
Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 00:26
av nek0
Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 02:03
av Wilson
nek0 skrev:
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Kör du privat eller förmåns-/personalbil? Är det privat så tror jag inte att du kommer ner till samma kostnad som idag. Men å andra sidan vet jag inte hur mycket du kör. Har du bil via arbetsgivaren gäller det att denne har lärt sig att räkna på TCO, snarare än hur många basbelopp bilen kostar. Har du eget företag blir det enklare att övertala chefen

.
Om du inte kommer ned i samma kostnad, får du fråga dig själv hur mycket extra det är värt att åka tyst/utsläppsfritt/roligare än idag.
Och vill du ha vettiga kalkyler går du in på hyperfärska teslakalkylen.com. Där ser du svart på vitt vad det kostar.
Själv har jag inte kunnat övertala mig själv till att ta hela steget till en Tesla, då jag för tillfället måste hålla mig med privat bil. Men jag gick med vinst både på bank- och glädjekontot då jag bytte från V60 T6 (1,36lit/mil) till BMW i3 för tre år sedan. Kan bli svårare att räkna hem Model S mot en Superb, men skillnaden är kanske mindre än du tror.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 02:08
av Wilson
nek0 skrev:leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Varför ska man inte ha råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 06:32
av Remuz
nek0 skrev:Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Du kör för lite?:)
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 06:38
av nek0
Wilson skrev:nek0 skrev:leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Varför ska man inte ha råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?
Det var inte jag som räknat
https://www.expressen.se/motor/kopaochs ... a-att-aga/
För Teslan är tidningen Elbilen skyldig
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 06:39
av nek0
Remuz skrev:nek0 skrev:Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Du kör för lite?:)
+1
Jag är miljömedveten

Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 08:02
av mati
Min förra privatägda P85 kostade mig 85kr/mil, 3000 mil/år.
Diesel-Mazdan jag hade innan kostade ca 30kr/mil. Visserligen två helt olika bilar, men om man jämför på det viset är Teslan bara oförsvarbart dyr som privatägd bil.
Jag hoppas att kalkylen ser lite roligare ut för leasing-Teslan. Facit har man ju inte förrän man har sålt den, men det borde rimligen bli billigare.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 09:17
av Walker
nek0 skrev:Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 09:34
av OfarligTesla
Jag som kör 1500 mil om året och äger min privat räknar med att bara värdeminskningen kostar runt 100 kr/mil, å andra sidan skulle även de mer tama alternativen på bensinsidan kostat 50-60 kr/mil i värdeminskning, sen tillkommer 20-25 kr/milen i bensin också. Har testat att äga diesel en gång och det var så deppigt att det höll sig 3 månader innan jag sålde den för en roligare bensinare.
Kör man lite så är det svårt att räkna hem nya bilar i allmänhet, till och med taxi börjar se ut som bra alternativ relativt fort.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 09:39
av Remuz
TCO efter två ägda bilar för min del är under 10kr/mil. En hel del pga de 52k/år jag fått in på tjänstemil i privatbil, samt en nästan obefintlig värdeminskning i förhållande till miltal.
Svårt att veta innan man säljer dock. Kollar jag på dannis sida så ligger jag på närmare 50kr/mil...
Detta är alltså TCO, allt inkluderat utom möjligen nån tvätthink jag hade kvar från gamla toyotan.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 09:44
av nek0
Walker skrev:nek0 skrev:Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
Ändrat är kanske fel ord. Ja har hela tiden velat ha en elbil och kan jag få en ny Tesla för samma pengar som min Superb kostar tar jag den nu på direkten.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 10:01
av jeppe_sthlm
Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 13:36
av Yxel
jeppe_sthlm skrev:Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
This. Plus YOLO.

Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 14:57
av Walker
Fick ju som bekant nej från banken i våras....
Men hade jag då fått köpa lagerkärran
som jag hade tänkt. 100D med i princip allt på för de 1040000.- jag hade fått den för, så hade jag de närmaste 3 åren åkt billigare än med min Octavia tdi 150 4x4. Det har jag svarta siffror på vit skärm på.
Då räknade jag med ett dieselpris på 15.-/liter och en årlig körsträcka på lite drygt 2000 mil.
Re: I dag har jag syndat...
Postat: 22 sep 2018 18:23
av mati
Hur fasiken skulle du kunnat få en 100D med allt för 1040000kr? Min 90D lagerbil kostade knappt 1,2 miljoner. Utan allt.
