Sida 1 av 1
Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 08:21
av vigge50
Hej
Vad tror ni? Model 70D är dyrare än 60 men kommer nog dra ner kunder ifrån 85 och kanske även 85D om dem ville ha fyrhjulsdrift. Samtidigt så har dem gjort flera av funktionerna i teknikpaketet till standard och sänkt priset på panoramataket. Autopilotpaketet är väll även det betydligt billigare än vad teknikpaketet var tidigare? Däremot så har dem ju flyttat lite mer till interiörpaketet vilket kanske gör att fler väljer det istället. Förut sa man ju att välja teknikpaketet nästan var standard då alla extra funktioner var värda betydligt mer än kostnaden men nu kanske alla inte är intresserade av autopiloten.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 08:47
av Leo
Över huvud taget så känns S70 som ett väldigt smart/genomtänkt/vältimat drag av Tesla för att hålla i och öka försäljningen över tiden och även börja jobba in den kommande "folkmodellen"!
Tror man på Model S kommer att "dra isär" entusiaster/prestandakunder och tjänstebilskunder ännu tydligare.
70 ganska lite utrustade =tjänstebil med ett förmånsvärde 3500-4500. Helt plötsligt överkomlig och med vettig grundutrustning OCH 4WD! Med det garanterade "återköpspriset" blir också de ekonomiska förutsättningarna väldigt tydliga. för företaget (förutom supermiljöbilspremien...).
P85D och till viss del S85D = entusiaster/privatkunder och "egenföretagare" som väljer själva. Vill ha prestanda och utrustning, förmånsvärde 6000-10000.
Och till frågeställningen "genomsnittsTeslan" blir klart billigare eftersom det kommer att säljas betydligt fler S70 än vad det tidigare såldes S60 och S80 tillsammans skulle jag tro.
Frågan är sen hur 2:a handsmarknaden reagerar då det helt plötsligt finns ett vettigt ekonomiskt alternativ att köpa nytt? Åtminstone för den som söker mer av en vettig elbruksbil med hyfsad räckvidd. Jag tror att efterfrågan på begagnade S60 just sjönk. S/P85 osäkert de det med samma resonemang kommer att finnas färre begagnade till salu så småningom men då är också frågan om framtidens prestanda på S70... P85D hänger nog på S/P85 då det alltid kommer att komma värre/bättre modeller till de som vill vara värst. Så frågan är mer vem som är 2:a hands kunden och hur många de är? Finns det många begagnade S70D till salu så "nöjer" sig nog många med den =S/P/PD85 sjunker lite mer. De som ändå vill ha en "pigg" prestanda-elbil som begagnat får färre att välja ibland =S/P/PD85 ökar för att begagnatkunderna slåss om de få som finns och medvetenheten om TESLA som bil har ökat så det finns betydlig fler potentiell kunder.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 09:58
av danni
Jag tror absolut de här ändringarna kommer dra ner snittpriset. Jag själv har sneglat på en S85D tidigare, men tror nog jag kanske kan komma att klara mig på en S70D, och förändringarna med mer standardutrustning och inget teknikpaket gör också att jag kommer undan med mindre extrautrustning. Detta från mitt perspektiv, som inte är stenrik och kan välja precis vad jag vill, såklart

Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 10:30
av Svenssons
P85D och även 85D drog antagligen upp snittpriset och 70D kommer dra ner det lite igen men jag tror inte att det kommer säljas färre 85D eller P85D för det och garanterat kommer inga 60 säljas. Tror att Tesla känner att de kan öka produktionstakten nu. Genom att de kommer sälja fler bilar så är det nog ett smart drag att öka intresset bland en större massa. De har förbättrat instegsmodellen på en rad punkter, höjt priset lite mot tidigare instegsmodell men gjort instegsmodellen mycket mer prisvärd mot tidigare. Garanterat kommer det pratas om vinst per bil i kommande kvartalsrapport då D-versionerna har påverkat detta men det blir först kvartalsrapporten för det andra kvartalet som försäljning av 70D kommer synas. Kommer antagligen vara en hel del om Model X i kvartalsrapporten för tredje kvartalet även ifall det först är efter fjärde som det går att säja något om försäljning av Model X.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 14:25
av hybris
Helt ok basconfig av 70D:
* köldpaketet (för värme i ratten och värme stolarna bak)
* Panorama
* Ocean Blue metallic
* next gen
* svart innertak
846650 SEK. Man skulle kunna snika och ta bort next gen och svart innertak men jag skulle ta med det...
Autopilot skulle jag faktisk kunna hoppa över eftersom grunderna är standard... Använder autopilotgrejerna extremt lite i min P85D...
Klart bra instegsvariant av Model S!!!
Fälgar kan man ju pimpa senare...
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 15:13
av Kilowatt
Beror ju lite på hur många nya köpare man fångar nu med 70D. Jag tror de som vill ha Performance fortsätter köpa P85D till största del.
Totalt sett tror jag att volymen kommer öka med ett större inslag av billigare modeller = lägre snittpris. Men som sagt knappast pga intern kannibalisering.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 15:24
av Daoops
Tycker det är ett genidrag av Tesla. Må vara så som vissa björnar till aktieanalytiker tror att några som hade lagt 900kkr nu lägger 800kkr vilket kommer att synas i resultatet men det kompenseras enligt mig med marginal av att dom når fler nya köpare.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 17:31
av hybris
Jag är helt övertygad om att P85D kommer fortsätta sälja riktigt bra men sedan tror jag att 70D kommer ta över som storsäljare. Jag skulle välja en 70D för en 85D. Jag är lite on eller off. All in eller "ok". Inget i mitten...
70D: tjänstebilen och givna valet för den som stretchar sin budget för att köpa en Tesla. Håller med om att Tesla gjort denna smart...
P85D: drömbilen man vill ha om man får ihop kalkylen. Givna valet för sportbilsentusiasten som vill ha en bil utan kompromisser.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 17:50
av Leo
Ett genidrag till är att lägga tex autopiloten (och dubbelladdaren) som tillval man kan köpa till efteråt. Blir perfekt både som nytt och begagnat att man kan "vänta och se" för nybilsköparen, hålla ner förmånsvärdet initialt för att se om man vill komplettera sen osv. Plus att man isom begköparev inte är "låst" när man letar en begagnad Tesla att den måste ha det från börja osv.
Visst lite dyrare efteråt men prisskillnaden känns helt ok.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 18:00
av EnTraktor
70D kostar idag vad 85D kostade när jag beställde i september (med liknande utrustningsnivå). Så frågan är hur många nya köpare man kommer locka i Sverige med nuvarande dollarkurs. Dollarn måste ner för att 70D ska börja sälja, men allt pekar på att dollarn fortsätter upp. Idag +1.5% så det är bara en tidsfråga innan Tesla höjer svenska priserna igen.
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 18:17
av hybris
Prisnivåer på 800K+ är inte lika priskänslig som längre ned. Speciellt inte om det är tjänstebil. Men vi som beställde i tid kan vara glada för det. Tror inte det påverkar nya köpare nämnvärt. Möjligen privatköpare som har stretchat budgeten till max redan...
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 19:16
av TiborBlomhall
Ja jag tror också att vi ser fram emot en ny prishöjning snart
Förra året gick dollarn upp med 30% - Tesla höjde sina priser med 11%...
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 19:34
av Hammar
Daoops skrev:Tycker det är ett genidrag av Tesla. Må vara så som vissa björnar till aktieanalytiker tror att några som hade lagt 900kkr nu lägger 800kkr vilket kommer att synas i resultatet men det kompenseras enligt mig med marginal av att dom når fler nya köpare.
Vi får inte glömma att produktionsbegränsningen stavas BATTERIER.
Har för mig att S60 hade en marknadsandel på ca 10%, så hur påverkas batteriåtgången om vi kan få större andel av kunderna att nöja sig med ett mindre batteri?
Att gå från S60 till S70 kostar 10KWh. De första 10% "kostar" 10 KWh
Om S70 kan ta en marknadsandel på 20% så är det ju 10% mindre S85 batterier som går åt. 85-70=15 15-10=5. Så med en marknadsandel på 20 % så får vi batterier på 5KWh "över".
Om S70 kan ta en marknadsandel på 40% så blir det riktigt intressant. 85-70=15 15*3=45 45-10=35.
Så om S70 kan ta en marknadsandel på 40% så minskar det åtgången av batterier så att Tesla kan sälja 5% fler bilar (om dessa är S70)
Re: Genomsnittsteslan billigare eller dyrare?
Postat: 09 apr 2015 20:20
av Leo
Tesla omnämns/skrivs/syns betydligt mer nu än då "dollarkursen" stod klart lägre. Så det känns som intresset/vetskapen bland bilintresserade OCH Svensdon är klart större idag enligt min bedömning.