Men BMW i3 väger ju bara 1.195kg, så det går att göra lätta elbilar om man bara vill.
Och med nya batterier ska en elbil bli lättare än en fossilbil.
"With cellphones and watch phones, that (commercialization) will happen in 2018. With electric cars, it will happen in 2020," Hu said.
The SolidEnergy technology achieves a gravimetric energy density of 450 Wh/kg and volumetric energy density of 1,200 Wh/l, http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/20 ... 35645.html
Med SolidEnergy batterier skulle ett 120kWh batteri väga 266kg och ha en volym på 100 liter.
Ett 120kWh batteri skulle ge en räckvidd på 70-80 mil och bilen skulle väga mindre än en motsvarande dieselbil.
Vikt Dieselmotor
Dieselmotor 180kg
Kring utrustning, kylare, intercooler, Adblue tank och pump, avgassytem, partikelfilter, katalysator mm 80kg
Bränsletenk 70kg
Växellåda/Transmission 50kg
Summa 380kg
Ja, det klagas mycket att elbilar är tunga. Men varför egentligen? Vägslitaget borde inte öka sådär våldsamt mycket bara för att en elbil är ett par hundra kilo tyngre än en bensinbil. Det är ju ändå den tunga lastbilstrafiken som står för i princip allt vägslitage. Även om vissa förståsigpåare alltid vill ha det till nånting annat.
Jag tror att största problemet är att folk relaterar en bils vikt till bensinförbrukningen, ju tyngre desto sämre. Först måste den tunga bilen accelereras, vilket drar en massa bensin, sen måste man med bromsarna omvandla all denna rörelseenergi till värme. Mycket obra. Denna ekvation gäller ju inte alls för elbilar. Elmotorns bättre verkningsgrad och avsaknad av växellåda gör att accelerationen inte kostar så mycket som i en fossilbil. Ännu viktigare, en stor del av rörelseenergin får man tillbaka när man bromsar. En tung bil rullar längre.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 16:09
av LarsL
NÖ, det är ju nästa lite förvånade att elbilarna inte är tyngre än vad de är. Det skiljer ju inte många kg mellan en Model X och en XC90 tex.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 16:15
av Niklas Z
Tyngre bil brukar, allt annat lika, vara lika med en bil som är tråkigare att köra. Men, läggs de tunga batterierna i golvet, som Tesla gör, blir den effekten inte alls lika påtaglig.
Kritiken mot tyngden är dock sällan relevant, eftersom åtskilliga människor i vilket fall köper väldigt tunga bilar. En XC90 är inte heller någon lättviktare.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 18:42
av bylund
Tunga bilar äter mer däck. Och har väl ofta bredare hjul än lätta, så nog ökar rullmotståndet
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 19:19
av far1far2
"Ja, det klagas mycket att elbilar är tunga. Men varför egentligen? Vägslitaget borde inte öka sådär våldsamt mycket bara för att en elbil är ett par hundra kilo tyngre än en bensinbil. Det är ju ändå den tunga lastbilstrafiken som står för i princip allt vägslitage. Även om vissa förståsigpåare alltid vill ha det till nånting annat."
Dubbdäcken som en del sätter på redan när hösten är på gång, tills snön och isen försvunnit för månader sen är en riktigt elak vägförstörare.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 19:49
av evilirish
Hittar tyvärr inte källan, men jag har för mig att en lastbil motsvarar slitaget av 10.000 personbilar. Några kilo batterier till är således en veritabel droppe i havet i jämförelse. Lastbilar och dubbdäck förstör och äter upp våra vägar, inte elbilar.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 20:39
av mati
evilirish skrev:
Hittar tyvärr inte källan, men jag har för mig att en lastbil motsvarar slitaget av 10.000 personbilar. Några kilo batterier till är således en veritabel droppe i havet i jämförelse. Lastbilar och dubbdäck förstör och äter upp våra vägar, inte elbilar.
Jag råkar ju jobba med vägning av fordon. Vägslitaget kan vad jag minns beräknas med en formel där man bland annat multiplicerar hastigheten med axelvikten upphöjd till 4. En Tesla har en axelvikt på 2× 1 ton. En långtradare med 6 axlar kan ha en viktfördelning på ungefär 10+8+8+8+8+8 ton. Och då är den ganska lätt, dvs 50 ton.
Räknar man 10^4 + 5 × 8^4 Så blir det ungefär faktor 30000 mot Teslans faktor 2. Det är alltså 15.000 gånger mer för långtradaren. Japp, lastbilar är riktigt illa för våra vägar.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 23 sep 2018 21:07
av 12man
Och "Vägverket" saknar underhållspengar samtidigt som de godkänner tyngre och tyngre lastbilar....
Det är fullt möjligt att det till och med är värre än så.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 06:48
av Bjelke
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 06:52
av Stefan T
fins en faktor till salt löser upp vägarna kombinerar man det med dubb så blir det stort slitage
Sen en tung last bil på det gör inte saken bättre
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 07:31
av mati
Bjelke skrev:
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Titta bara på tyska motorvägar. Det byggs och byggs och lagas och lagas. Ändå så är de ofta i helt bedrövligt skick. Det finns en anledning varför de för många år sedan har infört en motorvägsavgift för tung trafik. Dubbdäck har varit förbjudna sedan 70-talet och det är bra, för vägarna var blankslipade pga alla dubbdäck som rullade på dem.
Jag tycker inte att man ska förbjuda dubbdäck i Sverige, det vore totalt förödande för oss som bor på ställen som plogbilen inte når förrän snön har försvunnit av sig själv. Fast nu kör vi ändå odubbat pga oljudet från dubbarna. Men ändå. Dubbar behövs givetvis.
Sen kan man ju ifrågasätta om man verkligen inte klarar sig utan dubbdäck i södra Sverige och i städerna. Problemet är som vanligt att man försöker tillämpa samma regler för alla. Bara för att man klarar sig fint utan dubbdäck i Malmö behöver det inte betyda att det funkar precis lika bra i Jukkasjärvi.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 08:35
av Engen
Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Lite som den här låten med Grotesco
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 08:51
av evilirish
Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp den
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 09:06
av Verdi
evilirish skrev:
Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp den
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...
Ja det verkar faktiskt som att asfalten är grov pga dubbdäck till viss del. http://www.iperspektiv.se/5.327ab7e4159 ... 5efea.html Fast tunga lastbilar sliter mycket på själva vägbanan också väl? Inte bara trycker ner den.
Jag tänker att en grov yta står emot blixthalka bättre också. Borde ju rimligen krävas mer vatten och is för att täcka en grov yta än en helt slät? En annan anledning till att vi använder slitstarka beläggningar är väl att vi har stora avstånd och liten befolkning. Budgeten per meter väg är antagligen lägre här än i t ex Tyskland.
Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Postat: 24 sep 2018 09:16
av mati
Verdi skrev:
Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?