Sida 1 av 1

Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 13:44
av OfarligTesla
Hej!

Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?

Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 13:51
av Leo
S eller X?

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 13:55
av JonasPersson
Frågan är ju ställd i Model S

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 14:04
av Foluke
OfarligTesla skrev:
Hej!

Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?

Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Jag har S. I vissa branta garageuppfarter måste man höja. Har man gjort det en gång så kommer ju bilen ihåg det. Om man inte gör det så kan skrapa i. Det är nog inte så farligt även om det låter illa. Vanliga vägar har aldrig varit bekymmer. Jag kör med low även i snö för att ha marginal att höja om det behövs.
Bilen återgår till low vid 50km/t.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 14:33
av HelectriC
Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 15:53
av Yxel
HelectriC skrev:
Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.
Samma här!
Så skönt att kunna trycka på när man vill utan att tänka sig för :)
Parkeringsgarage, höga kanter, offroad, då höjer jag bilen.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 16:07
av mathiaso
Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 16:18
av OfarligTesla
Tack för alla svar! Låter som jag inte behöver oroa mig allt för mycket utan helt enkelt kan höja när jag ser att det kan bli lite tight. Kör inte till speciellt konstiga ställen egentligen och garagen jag använder är inte direkt branta så det bör inte vara några problem.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 16:36
av HelectriC
mathiaso skrev:
Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X
Har alltid funnits till MS. Dock var lägsta höjd ändå lägre de första åren, men efter att någon i USA körde på nåt uppstickande som orsakade en brand, så höjdes lägsta höjd aningen.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 17:14
av mathiaso
Var ställer ni in detta?

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 17:21
av Remuz
mathiaso skrev:
Var ställer ni in detta?
Under suspension när du har luftfjädring

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 17:30
av mathiaso
Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 19:26
av far1far2
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 19:41
av evilirish
Standard är precis mellan low och high. Om jag inte minns fel så går den automatiskt ner till low när du ökar farten.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 19:45
av evilirish
Går du in i inställningarna för "suspension" så är de 5 olika lägena i en stapel, med "Very low" I botten och "Very high" längst upp.
Mycket intuitivt när du vill ställa in höjden alltså :)

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 23 sep 2018 20:15
av HelectriC
mathiaso skrev:
Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Jepp, har alltid varit där, men kan bara ändras när bilen står i ”park”

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 24 sep 2018 08:33
av TeslaX Anders
far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 24 sep 2018 09:35
av far1far2
TeslaX Anders skrev:
far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
Tack för värdefull info!! :) :)

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Postat: 24 sep 2018 11:20
av danni
Jag hade ingen luftfjädring på min Model S utan stålfjädringen, men jag tycker den titt som tätt tog i vid branta nedfarter och även särskilt elaka farthinder. Ofta fick jag snedda väldigt försiktigt. Vad jag vet så är "low" på luftfjädringen ännu lägre, så då kan man nog behöva tänka sig för.

På Model X däremot har det aldrig varit några problem. Jag har "always lower" på och brukar dessutom oftast sätta den i "very low" manuellt, och har aldrig tagit i något alls. Den är även i "very low" klart högre än en S. Att köra runt med en X i standardhöjd känns bara onödigt på alla sätt.