Sida 1 av 1

Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 08:56
av fimpen
Hej

Lyssnade för ett tag sedan på senaste avsnittet av utmärkta solcellskollen podcast. Intervju med Northvolts miljöchef Anna Nehrenheim, som var väldigt intressant. MEN, en blir ju förtvivlad när de tuggar i evigheter om att de använder förnyelsebar energi från vatten och vind och bla bla bla, utan att ta upp den viktiga frågan, hur mycket energi går det åt för att tillverka batterierna??? Jag har googlat lite, och den enda som jag hittar som faktiskt tagit sig an frågan är ju faktiskt IVL, som ju fler grundligt utskällda av många (även här). Men, var hittar jag ”bättre” siffror då? IVL anger 350 - 650 MJ/kWh, vilket ju är en rätt kul enhet faktiskt, energi/energi, fast i olika enheter. Motsvarar ju 100 - 180 kWh/kWh, och då i ett förenklat fall att jag behöver köra 4 - 7 000 mil för att ”tjäna in” energin som förbrukades vid batteritillverkningen (räknat på 38 mils räckvidd med fullt batteri, och det stämmer för min körstil). Om vi förenklar kraftigt och antar att batteriet är tillverkat med ful-el (och det är det, för min s85 har japanska celler från post-tsunami-tiden), bensin är 100 % fossil (utan overhead) och elen jag laddar med 100 % förnybar. Då skulle alltså min bil passerat break-even mot en bensinbil vid 4 - 7 000 mil. I verkligheten är ju allt mera komplicerat, men det som inte är komplicerat är att energi är energi.

Jag tror inte heller på IVL-studien, gammalt underlag etc. men hjälp mig att hitta nåt annat!

Hur mycket energi går det åt för att tillverka MODERNA bilbatterier? För tesla? För northvolt?

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 10:10
av TiborBlomhall
Från Northvolts presentation:
IMG_20180924_183427643_HDR~01.jpg

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 10:38
av evilirish
Minnet säger att Northvolt sa att det åtgår ca 8500kWh i deras process för att tillverka ett 100kWh-batteri. För att sätta det i perspektiv så motsvarar det mindre än ett halvårs konsumtion för mitt hus.. Villor är alltså långt värre än en elbil!
Kommer dock inte ihåg var jag läste det, så ta det med en nypa salt innan vi hittar en fakta-länk.

Dock tycker jag att "break-even" är lite missvisande. För efter det kommer ju elbilen att konsumera nära noll utsläpp här i Sverige, medans fossilbil kommer att fortsätta (och i viss mening öka pga förslitning etc) spy ut sina dåliga avgaser i samma takt. Det är lite som att jämföra ett konstant värde mot ett ökande värde, man måste titta länge ut på skalan..

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 11:00
av Zalman3
Hur mycket avgaser släpper en fossilbil ut.
Svaret är MASSOR!
Det den släpper ut i labbet är en sak, verkligheten
en helt annan. För finns det risk för "motorskada"
så får den i princip släppa ut hur mycket som helst!
Man kommer hyfsat nära labbvärdet om man med en varm
motor kör i jämn fart i 90kmh.
I nästan alla andra fall så släpps det ut väldigt mycket mer, te.x. vid kallstart, hög motorbelastning, kökörning mm.
En kallstart vid -25 släpper ut lika mycket avgaser som
50 mils körning på sommaren.

Peter Karlsson på Northvolt sa att CO2 utsläppet för att tillverka ett bilbatteri vid deras fabrik motsvarade att köra en fossilbil 90 mil.

För att fossilbilar ska klara RDE kraven från 1 januari 2020,
krävs mest troligt både Noxfilter och elektrisk katalysatorvärmare.
Detta blir väldigt dyrt och komplicerat.
Gissar att det då knappt kommer att finnas dieselbilar under 500.000kr. Eftersom avgasreningen blir löjligt dyr.
Och att köpa en dieselbil där garantin gått ut, blir en mycket riskabel affär, om bara avgasreningen kostar 150.000 till 200.000kr.

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 11:25
av fimpen
evilirish skrev:
Minnet säger att Northvolt sa att det åtgår ca 8500kWh i deras process för att tillverka ett 100kWh-batteri. För att sätta det i perspektiv så motsvarar det mindre än ett halvårs konsumtion för mitt hus.. Villor är alltså långt värre än en elbil!
Kommer dock inte ihåg var jag läste det, så ta det med en nypa salt innan vi hittar en fakta-länk.

Dock tycker jag att "break-even" är lite missvisande. För efter det kommer ju elbilen att konsumera nära noll utsläpp här i Sverige, medans fossilbil kommer att fortsätta (och i viss mening öka pga förslitning etc) spy ut sina dåliga avgaser i samma takt. Det är lite som att jämföra ett konstant värde mot ett ökande värde, man måste titta länge ut på skalan..
Vore ju fantastiskt med en källa på det 85 kWh / kWh låter som samma storleksordning som det jag har ”hört” gällande Gigafactory, det jag hörde där var siffran 60 - 80 kWh / kWh.

Men Tibor, de där CO2-graferna går ju att att trolla med hur som helst, bara floskler om ni frågar mig. Det är energiåtgången som är det viktiga! Sedan häller det att producera kWh med lågt avtryck... men det är en annan bransch (som ju tesla också är aktiva i).

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 12:22
av Kirre
Är det jag som läser dessa jämförelser fel men kan iaf inte hitta några siffror på vad energiförbrukning etc är för att tillverka en fossilmotor, växellåda, tank, oljeförbrukning etc? Dvs de komponenter som finns i en fossilbil men inte i en elbil. Borde ju in för att jämförelsen ska vara relevant.

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 12:42
av Zalman3
Kirre skrev:
Är det jag som läser dessa jämförelser fel men kan iaf inte hitta några siffror på vad energiförbrukning etc är för att tillverka en fossilmotor, växellåda, tank, oljeförbrukning etc? Dvs de komponenter som finns i en fossilbil men inte i en elbil. Borde ju in för att jämförelsen ska vara relevant.
Word!

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 13:50
av fimpen
Kirre skrev:
Är det jag som läser dessa jämförelser fel men kan iaf inte hitta några siffror på vad energiförbrukning etc är för att tillverka en fossilmotor, växellåda, tank, oljeförbrukning etc? Dvs de komponenter som finns i en fossilbil men inte i en elbil. Borde ju in för att jämförelsen ska vara relevant.
Näe, det är klart de ska med också, liksom elmotorn för el-bilen, och det beaktar IVL, men det är jobbigt att möta argumentet när en inte har något solitt att luta sig mot. Det är lätt att bli lite konspiratorisk när det inte går att hitta siffror. Som sagt... källa önskas! Detta är den absolut viktigaste faktorn för att el-bilen ska vara klimatvänlig... när-miljö-vänliga är alla elbilar per definition, men för att de ska vara klimatvänliga måste de tillverkas energisnålt och dra lite el-energi per kilometer.

Re: Energiförbrukning vid batteritillverkning

Postat: 27 sep 2018 14:56
av Laban
Zalman3 skrev:
..
Gissar att det då knappt kommer att finnas dieselbilar under 500.000kr. Eftersom avgasreningen blir löjligt dyr.
Och att köpa en dieselbil där garantin gått ut, blir en mycket riskabel affär, om bara avgasreningen kostar 150.000 till 200.000kr.
Pratade med mekanikern när jag servade min gamla Legacy, vi började förstås prata lite elbil men även dieselbilar. Han var rätt tydlig med att avgasreningen på dieselbilarna redan är en rätt dyr affär för kunderna. Mycket som kan gå sönder och som också gör det, och det är dyrt att reparera. Blir nog i princip omöjligt att få folk att betala mer för dieselbilarna än de redan gör. Och det är ju inte direkt så försäljningen ökat på sistone:

https://www.fleeteurope.com/en/manufact ... oss-europe
For the whole German market, diesel sales fell 25%, resulting in a 31.4% share of the market. In Germany, too, petrol recovered a large part of this decline, gaining 9% to a 64% market share.