Sida 1 av 1
BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 08:17
av vigge50
Nu hAr BMW presenterat årsmodell 2019 av i3 och denna får ett batteri på 42,2 kWh. Detta ska ge den en räckvidd på 153 miles på EPA körcykeln enligt BMW, dock ej officiellt från EPA än. Kommer även lite nyheter så som kommer är wifi hotspot, trådlös laddning och automatiska led strålkastare.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... mile-range
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 08:29
av Verdi
Jag tror den kommer klara mer än 153 miles i verkligheten. "Gissometern" på vår i3 visar 20-22 mil på sommaren när den är fulladdad. Det är baserat på tidigare körning och alltså där det ligger. ~10 kWh större batteri borde öka räckvidden med 6-8 mil till. Plus att om man inte har REX så går den lite längre också. En 120Ah BEV borde kunna ta sig 30 mil. Om man håller sig borta från motorvägar.

Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 08:33
av Henrik Torphammar
Vilka celler använder BMW? Kanske blir första bilen med lite fjutt i laddningen. Eller iGate?
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 09:31
av Zalman3
40kWh batteri verkar vara det nya "golvet" för batterikapacitet.
Vilket ger ca 25-30 mils räckvidd i verkligheten.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 09:38
av vigge50
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 09:55
av Verdi
vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Var har du sett priserna?
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 09:58
av Zalman3
Verdi skrev:vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Var har du sett priserna?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-31-mil/
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 11:08
av Swede1
För Dyrt, 419, men den går att köpa i alla fall.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 11:33
av Swede1
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 12:43
av TeslaTissel
Fråga: Har Rex varianten försvunnit ur modellprogrammet?
I Prislistan finns den inte med eller har jag missat något?
Hepp!
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 13:35
av HelectriC
TeslaTissel skrev:
Fråga: Har Rex varianten försvunnit ur modellprogrammet?
I Prislistan finns den inte med eller har jag missat något?
Hepp!
den har dom tagit bort, ja! eftersom dom menar att räckvidden nu är tillräckligt lång på el.
Hupp!
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 13:36
av HelectriC
vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 14:49
av Verdi
HelectriC skrev:vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 14:52
av Zalman3
En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 14:57
av NEO
Zalman3 skrev:En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Med tanke på hur imponerade Kia kona är, så är jag helt överens. Jag skulle nog inte i min vildaste fantasi kunna tänka mig en Kia, fram tills nu. Vi behöver en SuV i familjen men inga helelektriska alternativ finns ännu (Jaguaren är ett skämt och likaså BMW ix3)
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 15:04
av Verdi
Zalman3 skrev:En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Hur är förmånsvärdet på Niro?
Att tänka på är att i3 bara väger runt 1200 kg så 170 hästar gör nog den bra mycket rappare än en Niro som antagligen väger nästan 2 ton. Fast jag förstår din poäng. i3 är egentligen inte så användbar. Skulle nog inte köpa en idag. Dock ser jag för tillfället ingen anledning att byta bort den jag redan har.

Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 15:46
av vigge50
Verdi skrev:HelectriC skrev:vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 15:46
av Verdi
vigge50 skrev:Verdi skrev:HelectriC skrev:vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.
44 tkr!

Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 20:22
av LarsA
Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus

Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 28 sep 2018 20:32
av Verdi
LarsA skrev:Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus

Jo men SEK har ju tappat också så det är nog mest valutaförändringar bakom.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 29 sep 2018 00:05
av vigge50
LarsA skrev:Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus

26 100 NOK blir lite mindre än 30k sek men i Sverige får du lägga till 25% moms vilket gör att ökningen i Sverige motsvarar 35 500 kr. Nu var ökningen större än så i Sverige men någon 20 000 skillnad är det inte.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Postat: 09 jun 2021 18:08
av Zalman3
Nya batterier verkar vara på gång för BMW i3.
The Gen 5 prismatic battery cells are already being produced in Europe (Hungary) and could be used to give the BMW i3 its long awaited range upgrade. The FIAT 500 that currently uses the same 120 Ah cells as the BMW i3 could also benefit from an upgrade to the more energy dense Gen 5 cells. With the upgrade both electric cars could surpass 400 km of WLTP range and get a faster charging rate (above 100 kW).
https://pushevs.com/2021/06/09/samsung- ... ery-cells/