Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi Här dök det upp ett klipp med några kloka slutsatser kring Long-range batteri/short-range batteri.
Visserligen en Tesla Model 3 men kan ge en hint om vikten av att välja rätt batteri, då ekonomin i ev finansiering kan påverka ganska mycket.
Det förklaras väldigt tydligt i klippet och jag kan förstå också att long-range batteriet blir så klart tyngre vilket sliter mer på däck.
Bland annat detta val mellan SR/LR har jag velat fram och tillbaka kring sista tiden.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 07:05
av bonath
Precis min åsikt!
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 07:37
av mati
Det är nog en ganska stor skillnad mellan vilken räckvidd man behöver och vilken räckvidd man tror att man behöver. Det är lätt att tro att ett stort batteri är bra att ha ifall man vill åka långt. Och i viss mån är det ju sant. Men det är ju inte så enkelt. Högre pris, större miljöpåverkan, onödig hög resursåtgång osv är ju verkligen viktiga faktorer man får ta hänsyn till i det här fallet.
Jag upplever själv att mitt 90-batteri är totalt överdimensionerat. 70% av kapaciteten används bara i undantagsfall. En elbil som går 30 mil i verklig körning kommer man långt med. Och 40 mil är mer än tillräckligt för de flesta. Ännu mer känns överdimensionerat för de flesta.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 07:48
av bullen
Det där är en ständigt återkommande diskussion. För egen del skulle en SR räcka och bli över för min privata körning. Men för tjänstekörningen är räckvidden i min S85D ofta ett problem. Laddar helt fullt ca 2 ggr/v och skulle gärna vilja fylla i 20% till. Så för mig är SR helt uteslutet
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 08:02
av frippe
Räckvidden på ett mindre batteri är nog allt som oftast helt tillräcklig. Finns så klart situationer där ett större batteri blir nödvändigt.
Men problemet med mindre batterier är att du kanske oftare behöver utnyttja hela batteriet och då tar det väldigt mycket längre tid att ladda. Vinsten med det större batteriet är som jag ser det att du kan klara dig med att ladda till 70% och ändå ha gott om räckvidd för din resa. Om du har ett mindre batteri behöver du ladda fullt, eller nära fullt vilket tar lång tid på SuC.
Vi kör en med 70kW batteri, det räcker allt som oftast för vår körning, men ska det laddas upp till 80% tar det tid och ska det göras återkommande på en långresa blir det tidsödande. Men å andra sidan, gör man två sådana långresor per år, så går det att leva med.
Nu har inte jag alls koll på skillnaden mellan LR/SR batterier med tanke på laddtid och körsträcka. Men kan de tillgodose att laddtiden är tillräckligt snabb upp till 75% - 80% så skulle og det mindre batteriet räcka till perfekt.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 08:10
av Zalman3
Har kört en Nissan Leaf 24kWh Göteborg -Umeå 116 mil.
Fick ladda 11 gånger, gick alldeles utmärkt!
Med en Tesla 3 med 35 mils räckvidd skulle denna resa inte vara någon utmaning alls.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 08:25
av strejf
Det man bör tänka på är att ett större batteri blir mindre och mindre värt allt eftersom att utbyggnaden av laddpunkter och snabbladdningspunkter breder ut sig. När du alltid kan ladda där du ändå skulle stanna är det optimalt
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 08:50
av mati
strejf skrev:
Det man bör tänka på är att ett större batteri blir mindre och mindre värt allt eftersom att utbyggnaden av laddpunkter och snabbladdningspunkter breder ut sig. När du alltid kan ladda där du ändå skulle stanna är det optimalt
Jag kan tänka mig just för andrahandsvärdet är ett större batteri i nuläget att föredra. Just för att folk jämför med sina dieselbilar. Man måste ju kunna sträckköra 50 mil, typ. Frågan är vad som händer om säg 10 år när de flesta har insett att ett jättestort batteri egentligen inte behövs. Då blir det som att att försöka sälja en bil med V12-motor, roligt och bra att ha, men onödigt dyrt och inget för gemene man.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 09:09
av Verdi
Zalman3 skrev:
Har kört en Nissan Leaf 24kWh Göteborg -Umeå 116 mil.
Fick ladda 11 gånger, gick alldeles utmärkt!
Med en Tesla 3 med 35 mils räckvidd skulle denna resa inte vara någon utmaning alls.
Jag antar att ni tyckte det var en kul liten utmaning att klara av det. Men det är ju kul bara en eller ett par ggr. Sen vill man bara att det ska funka.
Vår vanligaste långkörning är 65 mil mellan Bälinge norr om Uppsala där vi bor och Yngsjö där vi har sommarstället.
Från ABRP:
Leaf 24 kWh: Total tid: 11:04h. Ca 3 timmar laddning. 8 stopp.
BMW i3 94Ah: Total tid: 09:35h. Ca 2 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Ioniq: Total tid: 09:05. Ca 1,5 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Kona 64kWh: Total tid: 08:55. Ca 1,5 timmar laddning. 2 stopp.
Model X 75D: Total tid: 08:47h. 1h 12min laddning varav 21 minuter i Tystberga, 25 minuter i Ödeshög, 24 minuter i Lagan.
Model 3 SR: Total tid: 08:26h. 51 minuter laddning varav 13 minuter i Tystberga, 19 minuter i Ödeshög, 18 minuter i Lagan.
Model S 75D: Total tid: 08:24h. 49 minuter laddning varav 7 minuter i Tystberga, 20 minuter i Ödeshög, 22 minuter i Lagan.
Model X 100D: Total tid: 08:03h. 51 minuter laddning varav 2 minuter i Tystberga, 49 minuter i Ödeshög.
Model 3 LR 19": Total tid: 07:41h. 36 minuter i Ödeshög.
Model S 100D: Total tid: 07:32h. 29 minuter i Ödeshög
Model 3 LR Aero: Total tid: 07:27h. 23 minuter i Ödeshög.
Roadster 2020: Total tid: 07:03h. 0 minuter laddning.
Nu är ju detta något vi gör några ggr per år så det är inte så avgörande. Men som exempel tycker jag det är talande. För mig är alla Teslor som säljs idag tillräckligt bra men ingen annan elbil är det.
Sen får ju alla bestämma sig för var deras gräns går. Vissa kanske tycker det är kul att leta upp obskyra laddstationer i Flen eller Vaggeryd. Jag gör det inte.
Intressant också att Model 3 SR är lika smidig som en Model S 75D på långresa och att en LR matchar en 100D, och till och med slår den om den har aero-fälgarna.
Edit: Som flera av er varit inne på så minskar skillnaden ju fler laddpunkter det finns. Skulle man kunna hoppa över en SuC med 75-batteriet om man laddade till 100% över lunchen så skulle ju det jämna ut siffrorna en hel del. I dagsläget är en Model S 75D ett klart handikapp på ovanstående körning medan en 100D är precis som en fossilbil mer eller mindre. Vi måste inte ens planera in lunchen efter SuC-nätverket. De där 29 minuterna i Ödeshög är ju bara en bensträckare, toabesök och en glass. Om ens det. Då är vi fria att äta var vi vill igen helt plötsligt.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 10:18
av Niklas Z
Det är väldigt svårt att uttala sig om vad man behöver. Rent krasst skulle man kunna säga att jag inte behöver någon bil alls. Så länge jag kan jobba och betala för bostad, mat och kläder så behöver jag väl ingenting annat. Jag kan ta buss till jobbet och övrig tid kan jag sitta hemma. Men så vill jag inte leva. Jag vill ha en bil för vardagen (och där räcker en M3 med standardbatteri mer än väl). Men ibland vill jag åka längre sträckor, men att åka Göteborg - Umeå och stanna 11 gånger skulle jag helt enkelt inte göra. Då låter jag bli och gör något annat i stället.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 11:24
av Walker
Hört talas om TÅG?
Någon???
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 11:44
av 12man
Ja, senast igår hade nån? kört genom en korsning(växel) åt fel håll och sen var det stopp där i timmar...fina grejer
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 12:03
av Verdi
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon???
Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 12:09
av OfarligTesla
När jag kollat ABRP tycker jag min S75D är precis på gränsen för vad som okej på långresorna, tar vi lite vinterväglag eller högre hastigheter så skulle en 3 SR vara för jobbig för mig. Borde kanske egentligen tagit en S100D men det kändes för mycket med 250k extra för något som används så sällan (den faktiska kostnaden hade landat över 100k extra). Skillnaden mellan SR och LR däremot är mycket mindre och ger enligt vad vi vet idag en större procentuell ökning, så det hade jag hoppat på direkt.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 13:03
av ermase
En parameter att fundera på är batteridegradering. Ett litet batteri degraderas snabbare än ett stort minst lika mycket snabbare som strolekskillanden. D.v.s. ett hälften så stort batteri degraderas dubbelt så snabbt (antal laddcykler) men troligen mer än så då ett mindre batteri behöver använda sin fulla kapacitet betydligt oftare. Självklart beror allt på körmönster, kör man 1000 mil per år är troligen inte degradering ett problem men kör man 5000 mil per år är batteridegrdering i längden en parameter.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 14:49
av TeslaTissel
ermase skrev:
En parameter att fundera på är batteridegradering. Ett litet batteri degraderas snabbare än ett stort minst lika mycket snabbare som strolekskillanden. D.v.s. ett hälften så stort batteri degraderas dubbelt så snabbt (antal laddcykler) men troligen mer än så då ett mindre batteri behöver använda sin fulla kapacitet betydligt oftare. Självklart beror allt på körmönster, kör man 1000 mil per år är troligen inte degradering ett problem men kör man 5000 mil per år är batteridegrdering i längden en parameter.
Jag förstår vad du menar, men vad jag förstått och läst mig till så är ju Model 3’s batterier effektivare än för tidigare batterigeneration.
Det har ju också testats rejält av batteri-experter där man kommit fram till att det är extremt effektivt. Exempelvis Jack Richard https://www.youtube.com/watch?v=PvCOcBynlq0&t=4210s
Nu har vi inte sett tester på det mindre batteriet ännu, men jag skulle tro att även det är effektivare och klarar därmed degradering än bättre.
Om man absolut vill ha Performance-modellen istället är det ju upp till var och en, men det ligger mycket i det här och då vi inte ännu har data på det mindre Short Range (SR) paketet så kan vi bara vänta in ev tester på det.
Som tur är kan vi i förväg studera alla tester innan TESLA motors börjar skicka ut konfigureringar för Model 3 till oss i Europa.
Hepp!
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 15:15
av Walker
Verdi skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon???
Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Jag tänkte mer på Gbg-Ume med 11 laddstopp. Då hade jag hellre tagit tåget och hyrt bil på plats. De slantarna spar jag ju på att köra Leaf istället för Tesla. Nu är det scenariot inte relevant då jag (personligen) aldrig skulle köpa/köra Leaf. Men Golfen är ju likvärdig
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 15:51
av Niklas Z
Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon???
Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Jag tänkte mer på Gbg-Ume med 11 laddstopp. Då hade jag hellre tagit tåget och hyrt bil på plats. De slantarna spar jag ju på att köra Leaf istället för Tesla. Nu är det scenariot inte relevant då jag (personligen) aldrig skulle köpa/köra Leaf. Men Golfen är ju likvärdig
Tar också hellre tåget än 11 laddstopp. Men det beror lite vad syftet är med resan. Om det bara handlar om att besöka en viss destination, eller om resan i sig är syftet? Dock skulle jag inte göra en 100+ mil lång tripp med en bil som behöver laddas för ofta. Däremot gör jag den gärna med en bil som klarar sig på två laddningar.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 16:19
av TeslaTissel
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Har kört en Nissan Leaf 24kWh Göteborg -Umeå 116 mil.
Fick ladda 11 gånger, gick alldeles utmärkt!
Med en Tesla 3 med 35 mils räckvidd skulle denna resa inte vara någon utmaning alls.
Jag antar att ni tyckte det var en kul liten utmaning att klara av det. Men det är ju kul bara en eller ett par ggr. Sen vill man bara att det ska funka.
Vår vanligaste långkörning är 65 mil mellan Bälinge norr om Uppsala där vi bor och Yngsjö där vi har sommarstället.
Från ABRP:
Leaf 24 kWh: Total tid: 11:04h. Ca 3 timmar laddning. 8 stopp.
BMW i3 94Ah: Total tid: 09:35h. Ca 2 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Ioniq: Total tid: 09:05. Ca 1,5 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Kona 64kWh: Total tid: 08:55. Ca 1,5 timmar laddning. 2 stopp.
Model X 75D: Total tid: 08:47h. 1h 12min laddning varav 21 minuter i Tystberga, 25 minuter i Ödeshög, 24 minuter i Lagan.
Model 3 SR: Total tid: 08:26h. 51 minuter laddning varav 13 minuter i Tystberga, 19 minuter i Ödeshög, 18 minuter i Lagan.
Model S 75D: Total tid: 08:24h. 49 minuter laddning varav 7 minuter i Tystberga, 20 minuter i Ödeshög, 22 minuter i Lagan.
Model X 100D: Total tid: 08:03h. 51 minuter laddning varav 2 minuter i Tystberga, 49 minuter i Ödeshög.
Model 3 LR 19": Total tid: 07:41h. 36 minuter i Ödeshög.
Model S 100D: Total tid: 07:32h. 29 minuter i Ödeshög
Model 3 LR Aero: Total tid: 07:27h. 23 minuter i Ödeshög.
Roadster 2020: Total tid: 07:03h. 0 minuter laddning.
Nu är ju detta något vi gör några ggr per år så det är inte så avgörande. Men som exempel tycker jag det är talande. För mig är alla Teslor som säljs idag tillräckligt bra men ingen annan elbil är det.
Sen får ju alla bestämma sig för var deras gräns går. Vissa kanske tycker det är kul att leta upp obskyra laddstationer i Flen eller Vaggeryd. Jag gör det inte.
Intressant också att Model 3 SR är lika smidig som en Model S 75D på långresa och att en LR matchar en 100D, och till och med slår den om den har aero-fälgarna.
Edit: Som flera av er varit inne på så minskar skillnaden ju fler laddpunkter det finns. Skulle man kunna hoppa över en SuC med 75-batteriet om man laddade till 100% över lunchen så skulle ju det jämna ut siffrorna en hel del. I dagsläget är en Model S 75D ett klart handikapp på ovanstående körning medan en 100D är precis som en fossilbil mer eller mindre. Vi måste inte ens planera in lunchen efter SuC-nätverket. De där 29 minuterna i Ödeshög är ju bara en bensträckare, toabesök och en glass. Om ens det. Då är vi fria att äta var vi vill igen helt plötsligt.
Mycket intressant sammanställning ”Verdi”.
Visar ju hur mycket det skiljer mellan olika modeller och även olika batteri-kapacitet.
Min egen favorit-sträckning går mellan Västerås - Malmö. Med en Tesla Model 3 ”Short Range” skulle det vara endast två stopp med relativt korta laddtider. Skulle passa mig utmärkt.
Men jag tror även mitt körande skulle öka med dubbla? Även norrut uppåt Luleå. - Mycket att tänka på.
Det här är nog ev nyfikna ”fossilbilister” inte helt på det klara med och en orsak till varför de ställer lite höga förväntningar på elbilar.
De skräms av totalpriset för en maxad elbil?
Kanonbra jobbat!
Hepp!
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 18:45
av tomla
Efter ett par år med el-bil som skulle jag vilja sammanställa min bekvämlighet till:
* Vill inte köra längre en sträck som motsvarar 2 st fulla batterier.
En gång kan man altid stanna för fika eller mat. Två gånger så börjar det bli bökigt.
Det förutsätter att jag kan ladda när jag kommit fram.
* Vill inte åka längre en halva sträckan motsvarande fullt batteri.
Om jag skall åka hem samma dag och fikar eller äter där.
Dessa resonemang förutsätter att jag kan ladda hemma varje dag.
Så jag får då jämföra min bekvämlighet mot kostnaden för batteriet.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 01 okt 2018 22:10
av jeppe_sthlm
Hinner jag inte få till hemmaladdning i föreningen tills den går att beställa, så blir det nog en LR.
Med nuvarande P85 klarar vi en veckas vardagsåkning på en 90%-laddning på jobbet. Blir det någon längre tur eller om vi inte kan ladda ordentligt kan det bli lite knapert. Kan bli att ”åka och tanka”, vilket inte är optimalt.
Är rädd att vintern kommer att bli lite tuffare och överväger att betala 1900 pengar/månad för en laddplats i garage i närheten under vintermånaderna.
Förseningar? jag vet de som väntat 4 månader på stolar, reservdelar mm. För att inte tala om alla som väntat något år på total självkörning de redan betalat svindyr biljett för.
...då känns några minuter, kanske ett par timmar rätt marginellt.
Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi
Postat: 02 okt 2018 07:39
av mati
Walker skrev:
Förseningar? jag vet de som väntat 4 månader på stolar, reservdelar mm. För att inte tala om alla som väntat något år på total självkörning de redan betalat svindyr biljett för.
...då känns några minuter, kanske ett par timmar rätt marginellt.
Jojo, men att vänta i snart två år på saker som skulle ingått från början är ju innovativt och nytänkande. Att vänta på ett tåg däremot är ju såååå 1800-talet.