Audi - X race
Postat: 06 okt 2018 11:03
Lyssnar inte så ofta nu för tiden, dock slank det senaste avsnittet ner under en löprunda, må hända att jag sprang lite fortare och inte fick med hela avsnittet 
Tänkte på Audi mot model X, en bra jämförelse som pekar på fördelar och brister. Två stora bilar som tål att jämföras. För mig hade det varit intressant att jämföra med en Kona/Niro 39 samt försöka ta i akt de nya 150/350kW laddarna. Kona och Niro laddar ju nästan lika fort på 50kW laddare som Model X gör på Supercharger. Model 3 tar ju ett kliv upp till i laddhastighet. Kona/Niro kan ladda lite snabbare på 150kWh stationer men inte ens nära några 150kW. Snåla bilar gör ju dom odugliga 50kW laddarna betydligt mera attraktiva än om man brakar in med en Model X 22". Tesla "måste" ladda på sina superchargers för att få lite fjutt och här om dagen var det ju strömlöst i Ödeshög tex. Snål bil och fler 50kW stationer är inte helt tokigt heller om vi pratar för average Joe och inte en resande säljare. En elbil som drar hälften är ju dubbelt så bra sett till total verkningsgrad.

Tänkte på Audi mot model X, en bra jämförelse som pekar på fördelar och brister. Två stora bilar som tål att jämföras. För mig hade det varit intressant att jämföra med en Kona/Niro 39 samt försöka ta i akt de nya 150/350kW laddarna. Kona och Niro laddar ju nästan lika fort på 50kW laddare som Model X gör på Supercharger. Model 3 tar ju ett kliv upp till i laddhastighet. Kona/Niro kan ladda lite snabbare på 150kWh stationer men inte ens nära några 150kW. Snåla bilar gör ju dom odugliga 50kW laddarna betydligt mera attraktiva än om man brakar in med en Model X 22". Tesla "måste" ladda på sina superchargers för att få lite fjutt och här om dagen var det ju strömlöst i Ödeshög tex. Snål bil och fler 50kW stationer är inte helt tokigt heller om vi pratar för average Joe och inte en resande säljare. En elbil som drar hälften är ju dubbelt så bra sett till total verkningsgrad.