Sida 1 av 1

Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 service

Postat: 07 okt 2018 13:55
av Off Grid Byggaren
Har det gjorts några noga beräkningar när det gäller klimatpåverkan att tillverka en fosilbil, tillverka 20 000 liter bensin, transporten av drivmedel till bensinmackarna, driften av bensinmackar, 20 servicetillfällen med material och verkstadens drift?

Verkar vara just elbilar som det görs en massa flummiga beräkningar på.

Re: Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 ser

Postat: 07 okt 2018 15:17
av Pertan
När det gäller elbilar då är det minsann jätteviktigt att ta med hur allt görs och hur elen produceras. När det gäller fossilbilarna så släpper dom inte ut något när dom produceras eller hur bränslet kommer till pumparna. Den finns ju bara där.

Har sett denna iaf. https://www.nyteknik.se/miljo/chalmers- ... ck-6933597

Re: Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 ser

Postat: 07 okt 2018 15:23
av Henrik Torphammar
Off Grid Byggaren skrev:
Har det gjorts några noga beräkningar när det gäller klimatpåverkan att tillverka en fosilbil, tillverka 20 000 liter bensin, transporten av drivmedel till bensinmackarna, driften av bensinmackar, 20 servicetillfällen med material och verkstadens drift?

Verkar vara just elbilar som det görs en massa flummiga beräkningar på.
Framför allt vad en ICE egentligen släpper ut och inte vad NEDC säger. Varmkörd motor med nytt avgasrör med ny katalysator mot en några år gammal bil med slitage i alla delar, kallstarter och tomgångskörning för att tina upp vindrutor och kupén. Vi vet ju hur bra det gick när elbilar matchas mot NEDC så bra som det bara går. NEDC säger 40mil, verkligheten säger 25mil. Måste vara samma minst med ICE + då slitaget på motor och avgasrening som fungerar sämre och sämre med åren.