Sida 1 av 1

Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 07 okt 2018 21:47
av Off Grid Byggaren
Det börjar ju närma sig att kunna beställa en Audi E-tron.

Vad är bästa företagsleasingen för denna bil?

Kan det finnas fristående leasingbolag med bättre lösningar?

Låter läskigt med VWFS basränta - Volkswagen Finacial Services - VWFS basränta reflekterar bolagets upplåning vid var tid.

https://www.vwfs.se/om-oss/aktuell-basranta/

Audi Business Lease: 36 mån (exkl moms), 4.500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (jan 2018). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 07:45
av mati
Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil? Det är det inte på Golfen.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 07:47
av e5m1r
mati skrev:
Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil?
Hur tänker du nu
Man leasar altid på X mil år och är det mer så betalar man för övermilen

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 07:55
av mati
Så är det inte för mig. Antal mil har jag aldrig specat nånstans, bara det önskade restvärdet. Är det skillnad mellan finansiell och operationell leasing kanske?

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 08:34
av bylund
Precis, och privatleasing är i princip alltid operationell. Annars kallar man det billån (fast då inte att man lånar bil, namnet till trots, utan pengar).

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 09:18
av Verdi
e5m1r skrev:
mati skrev:
Märkligt, företagsleasing brukar väl inte vara beroende på antal mil?
Hur tänker du nu
Man leasar altid på X mil år och är det mer så betalar man för övermilen
Nej. Bara om man har operationell leasing med garanterat restvärde. Annars ansvarar leasingtagaren själv för restvärdet och då spelar det ju ingen roll för leasinggivaren om bilen rullat 1000 mil eller 30 000 mil.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 09:52
av e5m1r
Men även med tesla och DNB så styr milen restvärde och kör du mer så påverkar det restvärdet

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 10:20
av Verdi
e5m1r skrev:
Men även med tesla och DNB så styr milen restvärde och kör du mer så påverkar det restvärdet

Bara om man tänker sig utnyttja återköpsgarantin.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 08 okt 2018 10:39
av Leo
Så här tror jag. Man har ofta med miltalet även i finansiell leasing för att ha en uppfattning om att restvärdet och takten på inbetalningarna fungerar som säkerhet om något händer.

Dvs säger du tex 1500mil/år i 5år och vill ha ett högt restvärde. Leasingbolaget tycker utifrån det att en viss kontantinsat, månadsbetalning och utifrån bedömningen av ditt företags ekonomiska status är ok.

Räknar de med 1500/år och du kanske du kör 5000mil/år och går i konkurs efter 4,5år. Då gör leasingbolaget ett ”återtag” och säljer bilen som då ärvärd avsevärt mindre än leasingbolaget räknade med. Därigenom är alltså ”säkerheten” mycket sämre än de räknade med.

Däremot påverkas inte restskulden av att du kört mer eller mindre vid en finansiell leasing. Det är bara det verkliga ”marknadsvärdet” som förändras och avviker det från restskulden så får du ju ett överskott/underskott om du löser restskulden och säljer (tex byter in) bilen.

Har man sen serviceavtal och/eller försäkring kopplad till leasingavtalet så påverkas ju även priset på de utifrån bedömd körsträcka.

Vid operationell leasing (företag) eller konsumentleasing (privat) är det alltid kopplat till en viss körsträcka eftersom hela kalkylen bygger på det och någon ”annan” än leasingtagaren bär både risken och möjligheten för ett okänt marknadsvärde (+/-) när leasingtagaren lämnar tillbaka bilen.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 09 okt 2018 20:02
av Off Grid Byggaren
Ser att Audi erbjuder både finansiell leasing och Operationell leasing.

Om jag nu är ute efter just finansiell leasing, är det då bättre att vända sig till något fristående leasingbolag?

https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... asing.html

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 09 okt 2018 22:37
av Pontus
Nu när ni pratar kostnader så påverkar ju förmånsvärdet också månadskostnaden för dig och företaget (inte leasingkostnaden dock).
Finns det ett förmånsvärdet och vad är det i så fall Audin?

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 10 okt 2018 07:36
av mati
Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 10 okt 2018 08:57
av Verdi
mati skrev:
Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.
Varför ska de envisas med att ange förmånsvärde netto? Det är ju bruttovärdet man får skatta för. I detta fall alltså från 6000:-/mån. Med lite utrustning så blir det väl 10 000:-/mån. Är ju det som är så jäkla bra med att köpa en Model S nu. Nästan allt ingår ju i grundpriset vilket ger ett, i mitt tycke, väldigt lågt förmånsvärde i praktiken också.

Re: Bästa företagsleasingen för Audi E-tron

Postat: 10 okt 2018 09:00
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Förmånsvärde från 2975 SEK (50% netto) fick jag erfara. Huruvida det är förankrat hos SKV eller om Audi bara gissar vågar jag inte svara på.
Varför ska de envisas med att ange förmånsvärde netto? Det är ju bruttovärdet man får skatta för. I detta fall alltså från 6000:-/mån. Med lite utrustning så blir det väl 10 000:-/mån. Är ju det som är så jäkla bra med att köpa en Model S nu. Nästan allt ingår ju i grundpriset vilket ger ett, i mitt tycke, väldigt lågt förmånsvärde i praktiken också.
Sant. Om den bara hade gått att få med dragkrok också. Men jag tror också att e-tron blir en jäkligt dyr bil. Min Model S har ganska högt förmånsvärde (knappt 9000kr nånting), men Audin kommer säkert inte bli billigare.