Sida 1 av 1
Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 07:09
av Laban
Någon här som kör Zoe och har installerat en Tesla Wall Connector ?
Jag kan nämligen inte ladda Zoe'n med den, den kör "Checking connection" ett tag sedan börjar det blinka i laddporten samt indikerar fel i displayen i bilen, börjar inte ladda. Det var samma på en publik laddare i Luleå. En på slack sa att han hade samma problem med en Garo laddare när han hyrde en Zoe över en dag.
Någon Zoe ägare här som har stött på liknande problem , något som kan vara fel på bilen ? Eller är den bara kinkig när det gäller laddarna rent allmänt ?
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 10:34
av perkabolo
Den kan vara kinkig på jordning och för äldre varianter på låg laddström. Vilken version av Zoe är det?
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 11:02
av Laban
Intense - 22 kWh från 2015.
Har begränsat till 8A först, sedan 6A i Wall Connector'n. Kan den vara kinkig och kräva 10A ? (låg laddström).
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 11:35
av Teslaspolen
Prova med högre ström är nog en bra början. Chameleon-laddaren in Zoe lär inte vara den mest effektiva vad jag förstått.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 12:00
av Leo
Har du en tidig Zoe så trivs den inte med för låg laddström tydligen.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 14:50
av Henrik Torphammar
Laban skrev:Intense - 22 kWh från 2015.
Har begränsat till 8A först, sedan 6A i Wall Connector'n. Kan den vara kinkig och kräva 10A ? (låg laddström).
Jag lånade en Zoe, den startade inte laddning under 12A (1fas). Om jag inte fattat fel så kan Teslas box ställas om mellan Tesla och vanlig Typ2, två lägen. Värt att undersöka kanske?
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 15:18
av Laban
Henrik Torphammar skrev:Laban skrev:Intense - 22 kWh från 2015.
Har begränsat till 8A först, sedan 6A i Wall Connector'n. Kan den vara kinkig och kräva 10A ? (låg laddström).
Jag lånade en Zoe, den startade inte laddning under 12A (1fas). Om jag inte fattat fel så kan Teslas box ställas om mellan Tesla och vanlig Typ2, två lägen. Värt att undersöka kanske?
Hmm, det måste undersökas. Det fungerade inte med 10A , men det går ju att höja mer. Säkringen är på 16A.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 14 okt 2018 15:28
av Laban
Höjde till 10A och nu laddar den. Men det fungerade inte vid första försöket, tänkte att jag testar igen och kollar felkoden (färg mm) på laddaren för att se om det ger något men då fungerade det plötsligt. Då återstår det att se om det kommer att vara instabilt nu eller om det bara var otur första försöket. Ska även testa att höja till 12A om det är instabilt, se om det gör någon skillnad.
Hittade förresten lite info om Normal vs Legacy mode:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ngs.94124/
The DIP switch isn't mentioned in the manual. It's DIP 2 which Tesla says leave in the up position, but in that position it will not work on certain cars.
The Zoe is fine with it on both settings, but takes longer to start charging if you leave it on Tesla's recommended up position. You will also see that the Zoe's ZE light by the charge port goes red for a few seconds before going back to normal blue and starting to charge.
Blir det problem kommer jag att testa med DIP 2 ner:
What it looks like is happening is that with DIP 2 in the up position the HPWC is trying to communicate using some new serial mode that was incorporated into the J1772 standard last year. It's not clear if that was also adopted at IEC level as well but these EVSE's are doing something like it. When you put DIP 2 in the down position it uses the "usual" method of pilot signals and voltage changes which all cars understand. So some are ignoring the serial commands and others are completely confused by it.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 15 okt 2018 09:07
av Megaman
Jag har laddat Zoen (2018) med Tesla laddaren under en tid nu utan problem. Har förmodligen DIP switchen upp (standardläge) eftersom Zoen blinkar rött efter ett par sekunder men börjar smaska i sig elektroner efter andra "försöket".
Har kört med 3x8A och 3x13A och det funkar fint.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 15 okt 2018 13:29
av Laban
Det är samma för mig nu. 3x10. Har iofs bara laddat två ggr men den blinkar till rött och sedan börjar den ladda efter det. Kvarstår det så låter jag switchen vara som den är.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 15 okt 2018 14:09
av perkabolo
Det låter som du har en Q210 och då är det nog låg laddström som spökar.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 15 okt 2018 16:54
av AGCF
Min R240 har fungerat från och till, funkar 70% av gångerna på första försöket.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 16 okt 2018 09:11
av Laban
Så verkar det vara just nu för mig. När jag kom hem igår kväll så fungerade det inte vid första försöket, andra ok. Frågan är väl då om det skulle fungera bättre om jag höjde laddströmmen till 12A alternativt testa att ändra läge på DIP nr 2. Jag hade helst kört 6A så jag kanske kör ett test med dip 2 ner + 6A till att börja med.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 18 okt 2018 14:26
av Laban
Sista laddningsförsöket misslyckades helt, 4-5 försök, sen gav jag upp och tog Schuko laddaren. Får ta och testa med dip 2 ner.
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 25 okt 2018 18:13
av Addex86
Hej!
En fråga angående DIP switcharna, vid leverans kom den med nr1 nere (off) och nr2 uppe (on), är detta rätt inställning?
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 25 okt 2018 18:21
av Svenssons
Addex86 skrev:Hej!
En fråga angående DIP switcharna, vid leverans kom den med nr1 nere (off) och nr2 uppe (on), är detta rätt inställning?
Uppe:
WC.png
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ins ... edirect=no
Re: Zoe + Wall Connector != sant
Postat: 25 okt 2018 18:39
av Addex86
Vi har väl TT-TN i Sverige?